Gå til innhold

Bruk av bilbelte på bussen

56 stemmer

1. 1. Bruker du bilbelte på bussen?

• Ja, bruker også i bilen
    • Ja, men bruker ikke i bilen
      0
    • Nei, men bruker i bilen
    • Nei, bruker heller ikke i bilen
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Etter hva jeg har observert så bruker veldig få bilbelte i på bussen, meg selv inkludert. Men det virker som om de fleste bruker dette i bilen. Det gjør jeg også. Lurer litt på hvorfor det er slik. Selv så bruker jeg jo bilbelte på grunn av følgene det kan få i en ulykke hvis man ikke bruker belte. Det hadde jo da vært natiurlig å bruke dette også på bussen. Hvor er det ikke slik?

Endret av Poppsilopp
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For min del dreier det seg om at jeg ikke har sjans til å få på meg beltene på busser. De er fryktelig korte...

Skrevet (endret)

Jeg bruker alltid belte på lengre bussturer. På vanlige busser er det jo ikke belter, som jeg forsåvidt skjønner, siden folk hele tiden må av og på.

Edit: ser ingne grunn til å ikke bruke det. Jeg setter jo like stor pris på livet mitt når jeg sitter på buss, som jeg gjør i bilen :fnise: Og livet til medpassasjer.

Endret av HedvigR
  • Liker 1
Skrevet

Jeg bruker alltid belte i bilen og reagerer hvis andre ikke gjør det.

Samtidig bruker jeg så å si aldri belte på bussen. Hvorfor ikke? Først og fremst av gammel (u)vane, og også litt fordi jeg av en eller annen grunn synes det er litt flaut å spenne på seg beltet. Føler meg litt som ungen til Tårnfrid (Otto Jespersen), hvis det gir noen mening.

Unntaket er lange bussturer, f.eks. med Lavprisekspressen eller Nor-Way. Da klipser jeg ofte på beltet.

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg bruker belte der det er et, men bussene her i byen har visst ikke noe belte.

Skrevet

Jeg bruker belte hvis det er belte der, gjelder både bil og buss. Skjønner ikke at folk tør ta sjansen på noe annet.

Jeg skulle også ønske at lokalbusser hadde belte, i alle fall de som er innom større veier der de kjører i stor fart, men gjerne også i bytrafikk.

Gjest Silvermist
Skrevet

Jeg bruker belte både i buss og bil. Synes det er merkelig at så mange bruker belte i bil men dropper det når de er på bussen. På buss sitter man faktisk på med en fremmed person man ikke kjenner kjøremønsteret til, desto større grunn til å sikre seg.

Skrevet

Jeg bruker ikke belte i buss, men det er fordi jeg har en sær frykt for at jeg ikke skal få det av igjen tidsnok... er ikke så glad i offentlig transport :fnise:

Skrevet

Jeg bruker belte i bilen så sant jeg husker å spenne det på meg. Kjæresten er flink til å passe på, om han er tilstede, så jeg har som regel belte på i bil.

Bruker belte i buss om det finnes. Bussene i sentrum har ikke belter, så det bruker jeg da kun om jeg tar bussen fra bygda og inn til Trondheim - eller andre lengre turer.

Skrevet

Bruker aldri på bussen, men alltid i bilen. Det er vel rett og slett fordi jeg følere meg "tryggere" i en buss dersom det skulle skje noe. Bussen er jo vesentlig større enn en bil så skadeomfanget blir som oftest ikke like stort som ved en bilkræsj.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker ikke belte på buss fordi jeg er for tykk, beltet er ikke langt nok.

Skrevet

Brukar belte i buss viss der er belte. Viss eg blir bilsjuk tek eg det av ei stund for å finne ei stilling eg blir mindre dårleg i (i vanleg bil kan ein jo stoppe, så der tek eg aldri av meg beltet).

Pleier òg å plassere meg ganske langt bak slik at der er færrast mogleg elefantar uten belte som kan kome fykande i bakhovudet mitt når bussen kræsjar.

Skrevet

Tar ytterst sjelden buss, men etter at jeg i yngre år opplevde to (!) bussvelt har belte vært en selvfølge for meg. Man er ikke skikkelig klar over hvor bred en buss faktisk er før man har opplevd å falle loddrett fra det ene vindussetet til motsatt vindussete.

Skrevet

Bruker belte der det er belte tilgjengelig.

• Liker 2
Skrevet

Bruker aldri på bussen, men alltid i bilen. Det er vel rett og slett fordi jeg følere meg "tryggere" i en buss dersom det skulle skje noe. Bussen er jo vesentlig større enn en bil så skadeomfanget blir som oftest ikke like stort som ved en bilkræsj.

Tja, de største problemet i buss er hvis den velter. Ikke hvis den blir påkjørt.

Skrevet

Tar ytterst sjelden buss, men etter at jeg i yngre år opplevde to (!) bussvelt har belte vært en selvfølge for meg. Man er ikke skikkelig klar over hvor bred en buss faktisk er før man har opplevd å falle loddrett fra det ene vindussetet til motsatt vindussete.

2.55. Så bør en også huske på at setene ikke er symmetrisk. Så det er en fare for at du treffer et sete under veis over på den andre siden.

Gjest Bobler
Skrevet

Bruker belte i buss og bil. Leker ikke med livet mitt :)

Skrevet

Bruker belte i bil og på buss(viss det er belte). Er faktisk endel av de bussene jeg tar det er belte i:) Synes det er det lureste å gjøre.

Vill også bare nevne at det er påbudt med belte dersom dette finnes i bussen.

Skrevet (endret)

Jeg bruker alltid belte uansett :) Jeg føler at jeg slenger hit og dit hvis jeg ikke sitter fast..

Endret av Hecubaa
AnonymBruker
Skrevet

Bruker alltid hvis det er - uansett. I bussen tenker jeg at dette også handler om sosialt ansvar. Om den krasjer eller velter og jeg blir slengt rundt, kan det også bidra til å skade andre. Jeg skjønner ikke helt at folk har samvittighet til å la være, jeg. Sjansen for at en selv blir skadd eller drept er selvfølgelig mye større. Forhåpentligvis er det bare de som ikke bruker belte som tar skade av det. Og da blir det jo en slags evolusjon i praksis, like greit egentlig.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...