Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det kan vise seg å ta laaang tid for oss, men da får det bare gå sånn :)

Vi er et par der han er arbeidsledig pr idag, hun er i fulltidsjobb.

Kan noen hjelpe meg med hvor mange uker lønnet svangerskapspermisjon (100%) mor og/eller far har rett på (dersom han ikke får seg jobb)?

Og hvilken dato er rett dato å føde barn innen for å få barnehageplass neste år? Har hørt det kan være vanskelig i Oslo...

Andre tips er også veldig velkomne :)

Helt grønn på hvilke rettigheter man har....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når barnet blir født, så lenge det er ute før 1. september er i grunnen ett fett i forhold til det å ha krav på barnehageplass.

AnonymBruker
Skrevet

Alle barn om er født fra 1 januar tom. 31 August har krav på barnehageplass.

Men det er klart jo nærmere august du treffer jo kortere blir tiden mellom permisjonsslutt og barnehagestart.

Så bruk sommeren/tidlig høsten på å prøve:)

Skrevet

Videre har ikke han rett til foreldrepenger pr dags dato siden han ikke har jobb, er usikker på om du kan søke om hans kvote, men får da håpe han får jobb innen den tid :) Hvis du ønsker 100 % utbetaling har du 46 uker permisjon, der 3 er før termin og resten etter

Gjest Marmot
Skrevet

Alle barn om er født fra 1 januar tom. 31 August har krav på barnehageplass.

Året etter de er født altså. Barn født etter 1. september har krav på plass året etter der igjen.

Videre har ikke han rett til foreldrepenger pr dags dato siden han ikke har jobb, er usikker på om du kan søke om hans kvote, men får da håpe han får jobb innen den tid :) Hvis du ønsker 100 % utbetaling har du 46 uker permisjon, der 3 er før termin og resten etter

Man får permisjon om man har dagpenger jo. Har han ikke rett på dagpenger, kan mor overta fars permisjon.

Skrevet

Hva i all verden gjør man om man får barn etter 1. september da, man er jo allikevel i den situasjonen at man trenger barnehageplass ett år etter??

Vi havner i denne situasjonen i 2013, ettersom vi har termin i september i år.. Ikke planlagt, men hadde det vært det, så hadde jeg nok uansett ikke tenkt på å sjekke når på året man bør føde i forhold til barnehageplass..

Hvis noen her har vært i den situasjonen, og har funnet en løsning, kom gjerne med tips sånn at jeg kan berolige meg selv med at det finnes måter å løse dette på ;)

Gjest Marmot
Skrevet

Da sliter man. Mange i hvert fall. Noen steder i landet har de jo faktisk full barnehagedekning, men i store byer er det ofte problemer. Man har vel ikke annet valg enn å finne dagmamma, ta ut ulønnet permisjon eller få hjelp av slekt/venner om man kan.

Skrevet

Det er full batnehagedekning stort sett i hele Oslo nå. Ikke noe problem. Min sønn er født i novmber og jeg kunne velge og vrake. Dette er bydel Grunerløkka. I bhg han går vet jeg det er 4 ledig plasser, og der jeg jobber er det tre ledige plasser nå.

Skrevet

Pjuh, da håper jeg det holder seg. Takk for svar, jeg har nok å tenke på som det er, har ikke vent meg til tanken på at jeg skal bli mamma enda, har endel modning igjen før jeg er der tror jeg ;-)

Skrevet

Og jeg kjenner folk som absolutt ikke fikk barnehageplass i Oslo, og måtte ta masse ulønnet permisjon fordi det ikke var tilgjengelige dagmammaer i området (Dette er 2-3 år siden).

Skrevet

Det var annerledes for 3 år siden. Det har vært massiv utnygging av barnehager de siste årene, og det deles ut plasser hele året. Har denne uken to tilvenninger på min abdeling

Skrevet

I min bydel er det fullt, er flere jeg møter på åpen bhg som går hjemme med sine godt over ettåringer og venter på at det skal bli august

AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter også barn til høsten, og bekymrer meg over dette.

Ringte og prata med bhg kontoret i bydelen Oslo øst) og de sa at jeg nok bare kunne glemme å få inn barnet neste høst.... Er ingen barn født på høsten som har fått plass på mange år!

Dagmammer er det heller ikke i området her, har noen naboer som leter febrilsk etter det om dagen, men uten hell, og ingen av "dagmamma-firmaene" har noen heller.

Så jeg anbefaller alle som kan planlegge graviditeten å sørge for å få barn på våren/sommeren, hvis man ikke har råd til minst ett år uten inntekt....

Skrevet

Jeg og to venninner fikk barn inovember og desember of ingwn har hatt problemer med å få plass i henholdsvis Grunerløkka, Bjerke og Alna. Bydelnordsrand har også god dekning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...