Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Halloen

Jeg har et spørsmål angående mat og slanking.

I mitt eget hode virker det mest fornuft å spise når man er sulten, og stoppe når man er passe mett. Istedenfor å spise etter klokka, og spise 1500 kalorier daglig fordi det er "lurt".

Før overspiste jeg fordi jeg kjedet meg og var lei meg. Men når prøver jeg kun å lytte til sultfølelsen. Hvis jeg gjør det, får jeg i meg mye mindre enn 1500 kalorier daglig.

Da kan en dag se slik ut:

Frokost: Et eple (er ikke sulte på morgenen)

Lunsj: 2-3 knekkebrød med pålegg, en skyr, en nutrilettbar eller liknende

Middag: Varierer, men ikke spesielt stor porsjon

Kvelds: yoghurt, nøtter, omelett etc

Hva skal jeg gjøre? Spise når jeg føler for det, eller tvinge i meg mat for 1500 kalorier daglig?

Jeg er betraktelig tjukk, hvis noen lurte, og trenger virkelig å slanke meg.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du er overvektig så er dette mat nok. Du MÅ ikke tvinge i deg mat! Noen vil sikkert si at du må spise nok og og ofte og gjerne mer proteiner og mindre karbohydrater. Men, diett er diett. Og så lenge du ikke blir trøtt og slapp så er dette bra nok. Trener du? Om ikke, begynn med det. Det vil skjerpe apetitten og gi deg en sunnere livsstil.

AnonymBruker
Skrevet

Om du er overvektig så er dette mat nok. Du MÅ ikke tvinge i deg mat! Noen vil sikkert si at du må spise nok og og ofte og gjerne mer proteiner og mindre karbohydrater. Men, diett er diett. Og så lenge du ikke blir trøtt og slapp så er dette bra nok. Trener du? Om ikke, begynn med det. Det vil skjerpe apetitten og gi deg en sunnere livsstil.

Det er det absolutt ikke. Og, du må gjerne si at diett er diett, men en diett som denne er i så godt som alle tilfeller bare en snarvei til en kjempesprekk, jojoslanking eller spiseforstyrrelser. Antar at ingen av delene er ønskelig utfall for TS.

Hva definerer du som betraktelig tjukk, TS? +10 kg? +20? Mer? Trener du? Har du en aktiv hverdag? Har du ryddet opp i det psykiske rundt overspisingen, eller har du bare bestemt deg for å slutte med det?

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å ikke føle behov for så mye mat med en gang man begynner. Har du holdt på slik lenge ts? For meg har det pleid å ta rundt 2-3 uker før jeg begynte å spise mer.

Gjest Survival
Skrevet

Her er mitt synspunkt:

Å spise fordi man er sulten er et godt utgangspunkt. Mange spiser bare for å spise, men da hender det at man spiser mer enn man egentlig burde. Å spise fordi man er sulten er både nødvendig og smart. MEN.. å spise mindre enn 1500 kcal daglig fordi man ikke har lyst på mer mat, er dumt. Mindre enn 1500 kcal er ikke bra for noen sin kropp. Ikke din, ikke min. Så om poenget er at du ønsker å spise minst mulig, men fortsatt ha nok energi til å trene og holde kroppen i gang, kan du vurdere å spise ting som har et høyere kaloriinnhold. En middag med laks, grønnsaker og kanskje litt naturris er noe som kan holde deg mett leeeenge. Du får i deg nok kalorier, og du trenger ikke spise en nutrilettbar etterpå fordi du har fått nok. Skjønner tankegangen? Mer kvalitetsfòr, mindre unødig slankemat.

Det første jeg reagerer på er frokosten din. Hvordan få i gang forbrenning på bare et eple? Du bør spise mer frokost. Studier har også vist at å spise frokost bidrar på at du ikke småspiser unødig i løpet av dagen, eller spiser mer på kvelden. Vinn-vinn situasjon.

Har du egentlig funnet ut av hvor mange kalorier du bør spise daglig for å fungere normalt og samtidig gå ned i vekt? Sjekk BMR. Jeg syns at til og med 1500 kcal høres lite ut, særlig hvis du er "betraktelig tjukk".

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du klarer å unngå overspising til tider, så ville jeg valgt lytte til kroppen! Det gjør jeg og fungerer godt :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er det absolutt ikke. Og, du må gjerne si at diett er diett, men en diett som denne er i så godt som alle tilfeller bare en snarvei til en kjempesprekk, jojoslanking eller spiseforstyrrelser. Antar at ingen av delene er ønskelig utfall for TS.

Hva definerer du som betraktelig tjukk, TS? +10 kg? +20? Mer? Trener du? Har du en aktiv hverdag? Har du ryddet opp i det psykiske rundt overspisingen, eller har du bare bestemt deg for å slutte med det?

Hvor har du det ifra, at det er for lite å spise 1500 kalorier når man skal ned i vekt?

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Hvis jeg hadde fulgt det kostholdet ditt, TS, ville det nok gått fint et par dager, men etter et par dager hadde jeg fått hodepine og laaavt energinivå.

Selv om man er på diett bør man virkelig tenke over hva man spiser. Hvor er grønnsakene med høyt antioksidantinnhold? Hvor er det sunne fettet? Hvor er vitaminene og mineralene?

Hvis du skal spise så lite MÅ du i det minste spise smart, og velge deg næringsrik mat (et normalt størrelse glass smoothie basert på fem-seks valgfrie frukt og grønnsaker er en god begynnelse som mellommåltid i steden for det ene eplet..)

AnonymBruker
Skrevet

Vel jeg er nok i en lignende situasjon som TS.

Har alltid vært kraftig og litt stor, men til slutt stoppet vektnåla på 106 (mer enn 30kg for mye), og jeg fikk endelig motivasjon til å gjøre en livsstilsendring.

Bestemt meg for å begynne å kjenne på sultfølelsen og spise når jeg er sulten, ikke bare spise for å spise. Fikk jeg veldig lyst på godteri, så skulle jeg ta en brødskive eller annen ordentlig mat først, og som regel forsvant sukkersuget.

Dette har fungert for meg. De første ukene spiste jeg veldig lite (på det minste spiste jeg kanskje 500-600 kcal) , mens etter hvert gav kroppen beskjed om at den trengte mer mat, og jeg spiste mer mat. Jeg har tidligere fokusert kcalorier, men dette fungerer ikke for meg. Synes det er bedre å kjenne på sultfølelsen og styre matinntaket etter det. Dette er også noe jeg kan leve med over lang tid.

Jeg har nå gått ned mye, og jeg føler det er godt å slippe å tenke kcalorier. For meg er det viktig å gjøre noe jeg er komfortabel og kan leve med resten av livet, framfor å skulle gjøre det som ifølge ekspetene er riktig. Vi er alle forskjellige, og det som fungerer for noen fungerer ikke nødvendigvis for en annen. :)

TS: Fortsett som du gjør. Kjenn på sultfølelsen og spis etter den. Når det gjelder frokost så ville jeg nok heller spist noe med mer fiber. Men ellers, fortsett som du gjør :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...