nnanonym Skrevet 6. mars 2012 #1 Skrevet 6. mars 2012 Hei! Når jeg var rundt 21 år, dro jeg på meg en betalingsanmerkning via et kredittkort. Har etter dette betalt en fast sum i henhold til avtale med Lindorff, men det gjenstår fortsatt 20.000. Nå arver jeg mest sannsynlig 100.000-150.000 kroner, og ønsker da å ta lappen, samt betale ned "anmerkningen". Jeg vil etter dette ha mellom 50-100.000 igjen. Vet jo at anmerkningen blir slettet når den er betalt,men har hørt om andre som har slitt med lån etter dette. Spørsmålet mitt er da: Når anmerkningen er betalt ned,og jeg stiller med f.eks 50.000 i egenkapital, hvordan er da muligheten for at en bank vil låne meg f.eks 50.000 til,slik at jeg med min egenkapital da kan kjøpe en bil til f.eks 100.000? Oppfyller andre krav til lån...(fast jobb etc). Håper noen har peiling på /erfaring innenfor dette:)
Gjest Wei Wei Skrevet 7. mars 2012 #2 Skrevet 7. mars 2012 Det tar jo tid å ta førerkort. Da kan du spare i mellomtiden og kjøpe en bil som passer til din prisklasse uten å ta opp billån. Mange som ikke regner hva en bil virkelig koster til slutt etter at lånet er nedbetalt. Jeg mener det er bedre å kjøpe med egenkapital hvis du har muligheten. 1
nnanonym Skrevet 7. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 7. mars 2012 Det tar jo tid å ta førerkort. Da kan du spare i mellomtiden og kjøpe en bil som passer til din prisklasse uten å ta opp billån. Mange som ikke regner hva en bil virkelig koster til slutt etter at lånet er nedbetalt. Jeg mener det er bedre å kjøpe med egenkapital hvis du har muligheten. Jeg var ikke ute etter å bli belært. Tro meg jeg har lært, og har nå veid positive og negative sider opp mot hverandre. Kan ikke se at du var i nærheten av å svare på spørsmålet mitt. .. 1
Gjest Wei Wei Skrevet 7. mars 2012 #4 Skrevet 7. mars 2012 Nå var du litt agressiv uten grunn. Jeg hadde ingen ønske om å lære deg, men ga min mening om hva som blir rimeligst. Det virker som om du har bestemt deg allerede. Da er det andre ting som du må nevne som f.eks. årslån, betallingsevne i forhold til forbruk. Har lest et sted at betalingsanmerkninger spiller ingen rolle så lenge de ble nedbetalt. Altså, historien slettes på en måte og skal ikke påvirke din fremtid. Jeg er ikke helt sikker, men leste det et sted. Jeg mener det er uansett best å sjekke i forskjelige banker. De kan gi deg et konkret svar noe du ikke nødvendigvis får her. 2
Fresi Skrevet 8. mars 2012 #5 Skrevet 8. mars 2012 Når du har betalt skal anmerkningen slettes. Når den er slettet stiller du på lik linje som alle andre. Hadde jeg vært deg hadde jeg betalt så fort jeg kunne, og så sjekket jevnlig med de ulike selskapene om de har registrerte dette (det kan være en treg prosess). Resten av spørsmålet ditt kan jeg ikke hjelpe deg med dessverre.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #6 Skrevet 8. mars 2012 Bankene vet om betalingsanmerkningene selv om de er slettet dersom det er i banken du fikk betalingsanmerkningen (mtp. at det var et kredittkort som ga deg anmerkningen.) Spørsmålet er egentlig vanskelig å svare på. Det kommer helt an på hvor mye du tjener nå, og om du feks har andre lån. Eiger du egen leilighet? Jeg er enig med de andre som mener at du bør spare istedetfor å ta opp lån. Men 50.000 i lån får du sikkert.
nnanonym Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 13. mars 2012 (endret) Takk for svar. Men i utgangspunktet, når dette er registrert i systemene, så skal det bare være banken jeg "fikk anmerkningen i" som skal kunne se dette? Grunnen til at jeg ønsker å låne, er at jeg heller ønsker å kjøpe en bil til f.eks 100.000 som holder noen år, og som jeg fortsatt kan få litt tilbake for når jeg selger den, istedenfor en bil til 50.000 som jeg har noen år, og eventuelt får veldig veldig lite igjen for. Jeg kan selvfølgelig vente to år, og spare men jeg er 26 år nå, og føler det er på tide med lappen/bil, de fleste i min omgangskrets har hatt det i flere år. Jeg har langt ifra noen super inntekt da jeg jobber i resepsjon, men jeg ligger vel på ca 260.000 i året i grunnlønn. Jeg har dog en stabil jobb som jeg har hatt i 3,5 år nå. Endret 13. mars 2012 av nnanonym
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå