meelissa Skrevet 6. mars 2012 #1 Skrevet 6. mars 2012 Hei! Har nylig flyttet for meg selv, og merker hybelkaninene kommer strømmende.. Så nå trenger jeg tips til hva jeg trenger av rengjøringssaker! Alt fra bra produkter til "verktøy" (feks støvkost). Håper på noen smarte husmortips nå
Kraula Skrevet 6. mars 2012 #2 Skrevet 6. mars 2012 Hei! Har nylig flyttet for meg selv, og merker hybelkaninene kommer strømmende.. Så nå trenger jeg tips til hva jeg trenger av rengjøringssaker! Alt fra bra produkter til "verktøy" (feks støvkost). Håper på noen smarte husmortips nå En ting kan jeg si sikkert: Mr.Muscle er din venn!
Gjest Tirkes Skrevet 6. mars 2012 #3 Skrevet 6. mars 2012 Mine musts (hus, rengjør hovedetasjen på ca 115kvm ukentlig. Kall det en stor leilighet) er: Jif Spray og Mopp - lettvint gulvvask som jeg ofte nøyer med meg og liker lukta av. Gulvene mine skal helst ikke ha grønnsåpe. Nal - brilliant for både vinduer og speil for oss som liker det lettvint. Støvsuger - mest brukte redskap i hus. Støvkost - tror det er Jif sin jeg har. Antistatisk. Har ikke unger, så jeg tar ofte støvtøringen uten vann, på nips og bilderammer, TV osv. Klorin - Ikke miljøvennlig. Men jeg liker at den rensker opp belegget i do skikkelig. Det er do-vaskemiddelet mitt. Ajax Sitron - fordi det lukter godt. Bruker til vegger, lister og våt støvtøring/rengjøring. Eller til gulvene om jeg tar skikkelig vask og ikke spray og mopp-prosjektet. Gode kluter. Har flere sorter, og elsker microfiberkluter til blanke overflater, for de loer ikke. <3 Jif Universal (jeg er tydeligvis en Jifhore) som brukes til speil, kraner, glass osv. Bruker den glatt til å vaske over badekaret og doen utenpå og slikt. Lettvint. Spray og tørkepapir/klut. ...jeg kunne også nevnt pussemiddel til keramiske toppen, Jif skurekrem og salmiakken. Samt baderomspray som kverker fett og kalklag - MEEEEN.... I stedet skal jeg si at når jeg flyttet til min første hybelleilighet så hadde jeg: Støvsuger Gulvvaskemiddel (Ajax da også, brukte til støvtørk, og all slags vask som ikke var speil og glass) Vinduspuss Zalo (Vasket gulvet med det en gang i panikk. Ikke gjenta min bragd) Noen filler, mye opprevne gamle håndklær. Og dette brukte jeg til alskens vask. Det virket bra det også. Jeg tror jeg bare har begynt å bli gammel og sær. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #5 Skrevet 6. mars 2012 Jeg liker moppesystemet fra Jif. Det kan du kjøpe i matvarebutikker. Du få kjøpt selve moppestativet og flerbruksmopper til å sette på. Du kan også kjøpe engangsmopper, men dette blir dyrt i lengden. Vi pleier å ha en eske med engangsmopper liggende, men som regel bruker vi mikrofibermoppen. Har en sprayflaske med PITTELITT gulvvaske middel i, og resten vann som vi sprayer over gulvet og går over med moppen. Så kjøper jeg støvmobber på Nille/Europris. Disse bruker jeg på moppen til å gå over gulvene med, og jeg klipper de i to eller tre og bruker de til å tørke støv med. Jif Universal er min venn, den bruker jeg på badet, på servanten, i dusjen og speilet. Og på toalettet. Bruker dopapir til å vaske på toalettet med som jeg bare kaster i do og skyller ned. MERK: Jeg snakker altså ikke om å vaske nedi doskålen med papir og Jif, men på selve dolokket, doringen osv. Nedi toalettet bruker jeg selvsagt dobørste og dovaskemiddel med "hals" slik at man får sprutet godt oppunder kanten.
Gjest navnelapp Skrevet 6. mars 2012 #6 Skrevet 6. mars 2012 (endret) Ein mikrofibermopp er alltid lurt. Legg gjerne pengar i den, ein mopp frå Jernia held mykje lenger enn ein jif-mopp. Då kan du sveipe over fort før du får gjestar eller når det elles blir for ille, og skylle moppen i vasken. Mikrofiberklutar er også bra, du treng ikkje ein gong såpe på dei, berre fukt dei og dra over bord, hyller og speil. Til do treng du spesialvaskemiddel, dei har som regel ein krokete hals, spray litt i doen og gå over med børste etterpå. Mr. muscle er bra på fastbrent feitt, men det viktigaste for å halde reint er å tørke av med ein gong du sølar, og ikkje la skit ligge slik at det stivnar og vert hardt. Gryter og eldfaste former bør settast i bløyt med oppvaskmiddel med ein gong du har brukt dei, at fastbrente ting i eldfaste former går av i oppvaskmaskinen skjer berre i reklamer. Endret 6. mars 2012 av Alt godt
meelissa Skrevet 7. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 7. mars 2012 Til nå har jeg bare swiffer wet og støvsuger, og føler alltid det er skittent og ekkelt hos meg.. Huff :gjeiper:
dobbeltisolert Skrevet 7. mars 2012 #8 Skrevet 7. mars 2012 Klorin er betre og billigare å bruka enn "fancy" dovaskemiddel.
Gjest navnelapp Skrevet 7. mars 2012 #9 Skrevet 7. mars 2012 Klorin er betre og billigare å bruka enn "fancy" dovaskemiddel. Tja. Klorin er tyntflytande, og vanskeleg å dosere, og det er eit svært potent og giftig stoff både for menneske, dyr og naturen forøvrig. Det er eit mål å redusere bruken av klorforbindelsar. Fancy dovaskemiddel er meir såperikt, og kan lettare fjerne feitt, som ein til dømes finn i avføringsrestar. Klorin desinfiserer og bleikar, men fjernar ikkje smuss elles fordi det manglar såpeeffekt.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #10 Skrevet 7. mars 2012 Er doskålen misfarget hjelper å helle varmt vann i, så oppvaskmiddel (pulver). La stå en stund og bruk så dobørsten. Cola skal fungere på samme måte.
RedFox81 Skrevet 8. mars 2012 #11 Skrevet 8. mars 2012 (endret) Klorin ER miljøvennlig! Klor er meget reaktivt og forsvinner fort i miljøet, i tillegg finnes den i naturen fra før av, det er ikke en fremmed substans. Problemet er imidlertid at klor kan forbinde seg med organiske stoffer til skadelige klorerte forbindelser. Moderat bruk av klorin er imidlertid mindre miljøfarlig enn mange andre desinfiserende midler, så jeg bruker klorin med ganske god samvittighet. Bare ikke bland salmiakk og klorin. Det å bruke fem forskjellige Jif og Ajax spayer til vask derimot, det er miljøfiendtlig, og kanskje til og med farlig for mennesker. Vask huset med edikk! (en link til artikkel på dagbladet.no) Og ellers, jeg vil anbefale diverse mikrofiberkluter til diverse formål (støv, kjøkken, bad, glass) og mikrofibermopp. Miljøvennlig og effektiv, og billigere på sikt. Sånne engangs-servietter til alt mulig vask er bare tull, etter min mening. Endret 8. mars 2012 av RedFox81
lillehval Skrevet 8. mars 2012 #12 Skrevet 8. mars 2012 Jeg er utrolig glad i grønnsåpe lukta :D Lukter det grønnsåpe så lukter det rent i min nese. Jeg er veldig var for sterke og parfymerte lukter, så etter min smak blir feks jif gulv og mopp sprayen veldig intens (luktmessig). Hvis du har laminatgulv så er det vikitg å ikke bruke grønnsåpe. Og med laminatgulv skal det vaskes med minimalt vann.
RedFox81 Skrevet 8. mars 2012 #13 Skrevet 8. mars 2012 (endret) Samme med parkett, eller andre lakkerte gulv, de kan heller ikke vaskes med grønnsåpe. Bruk litt Zalo i vann. Endret 8. mars 2012 av RedFox81
Gjest navnelapp Skrevet 8. mars 2012 #14 Skrevet 8. mars 2012 Ein ting som er viktig å huske på er at viss ein brukar for mykje såpe/vaskemiddel så blir det til skit viss det ikkje vert fjerna. Såperestar må fjernast med ein rein klut, og ein bør ikkje pøse på med såpe i vaskebøtta for å få eit godt resultat. Eg huskar godt mine eigne golv då eg budde på hybel, eg tenkte det vart reinare dess meir såpe eg brukte. Så golva var seige, og i krokane festa hybelkaninene seg i såpekliss og vart vanskeleg å få bort. Så følg doseringa på flaskene til vaskemidla, og tørk over med skylt klut til slutt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #15 Skrevet 8. mars 2012 Et tips er å flytte på ting når du vasker slik at du kommer til under og bak de. Er visst mange som tror at så lenge man ikke ser møkka så er det ikke så farlig. Men da blir det faktisk fortere møkkete igjen også og man får dårlig lukt og inneklima. Folk tenker kanskje at herregud, såpass må vel folk kunne fra før. Men det er overraskende mange som ikke tenker på dette rett og slett fordi de ikke har lært det. Jeg var en av de. Nå som jeg har lært det så er det alltid rent og pent hos meg, selv om jeg ikke vasker grundig mer enn en gang i uka. Gjør man det slik og tar lett over flere ganger i uka så får du en fin og ren leilighet:)
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #16 Skrevet 8. mars 2012 Leiligheten ... .. og nei, det er ikke flisespikkeri, skulle tro KG er blitt et førskoleforum med alle disse skrivefeilene.
Gjest badeand1 Skrevet 8. mars 2012 #17 Skrevet 8. mars 2012 Har ikke lest gjennom tråden, men. http://www.google.no/imgres?q=jif+pusse+vinduer&um=1&hl=no&sa=X&biw=1366&bih=653&tbm=isch&tbnid=ga3WeWDx8dfH8M:&imgrefurl=http://www.jifrent.no/produkter/jif-vindu-system/jifnbspvindu-system&docid=nO2ubEttMFNIvM&imgurl=http://www.jifrent.no/static/products/vindu_v1_1.png&w=246&h=294&ei=E-VYT4aHFafh4QScpKXSDw&zoom=1&iact=rc&dur=321&sig=117019151749065088749&page=1&tbnh=148&tbnw=159&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:14,s:0&tx=86&ty=86 Denne er kjekk. ^^ Ble anbefalt av en rørlegger om å bruke plumbo en gang i mnd i dusj/badekar så det er også et tips.
Gjest Tirkes Skrevet 8. mars 2012 #18 Skrevet 8. mars 2012 Leiligheten ... .. og nei, det er ikke flisespikkeri, skulle tro KG er blitt et førskoleforum med alle disse skrivefeilene. "Leiligheta" står i bokmålsordboka til ordbok.no bl.a. under oppslagsbordet "leilighet". Jeg vet at KG slår ned på dialekt, men trodde ikke at de forbød radikalt bokmål. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå