AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #1 Skrevet 6. mars 2012 Jobben skal på overnattingstur til en annen by, og de sier det er obligatorisk. Kan de det? Det er jo ikke alle som har mulighet til å reise vekk over natten. Det er heller ingen nødvendig tur, bare sosialt. Finnes det noe regelverk på dette? Kan de stenge jobben og trekke oss i lønn hvis vi ikke er med på turen?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #3 Skrevet 6. mars 2012 Hva er begrunnelsen din for ikke å dra? Fritidsaktiviteter og frivillige verv utenfor arbeidstid. Men jeg mener jo at jeg ikke trenger noen begrunnelse eller forklare jobben hva jeg gjør på fritiden. Vi har arbeidstid 9-4. 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #4 Skrevet 6. mars 2012 Nja, _strengt tatt_ så er det vel ingen som kan tvinge det når det kun er sosialt og ikke faglig, men de sier vel det er obligatorisk for å få alle til å være med. Uansett så bør du ta deg anledningen til å hoppe over et styremøte e.l. når det gjelder vervet samt fritidsaktiviteten og bli med. Det er faktisk ganske greit å bruke litt tid med sine kolleger også utenom jobben iblant, og det hjelper faktisk på arbeidsmiljøet (så lenge det ikke er hele tiden selvsagt). Så hopp i det 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #5 Skrevet 7. mars 2012 Nei, du kan fint møte opp på stedet de skal være ved arbeidsdags begynnelse og reise hjem igjen ved arbeidsdagens slutt. Selve overnattingen på fritiden må være frivillig (med mindre dere blir lønnet for den tiden), men det som foregår i arbeidstiden vil være obligatorisk. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #6 Skrevet 7. mars 2012 Nei, du kan fint møte opp på stedet de skal være ved arbeidsdags begynnelse og reise hjem igjen ved arbeidsdagens slutt. Selve overnattingen på fritiden må være frivillig (med mindre dere blir lønnet for den tiden), men det som foregår i arbeidstiden vil være obligatorisk. Men det er ikke bare å troppe opp og dra igjen, når det foregår i en annen by som de skal fly til. Jeg ville uansett ikke rukket hjem i tide.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #7 Skrevet 7. mars 2012 Syns jobb går foran frivillige verv og fritidsaktiviteter, så du bør prioritere jobben. Du kan lett oppfattes som lite samarbeidsvillig om du ikke blir med, noe som kan gå utover deg i jobbsammenheng ved en senere anledning. 1
Gjest Survival Skrevet 7. mars 2012 #8 Skrevet 7. mars 2012 Merkelig hvordan ingen her svarer på trådens tema. Det TS spør om er om det er lovlig av jobben å gjøre dette, og om de kan trekkes i lønn fordi de ikke er med på turen. Hva som er det riktige å gjøre etisk sett, er ikke det TS spør om. Folk har da et liv utenfor jobben. Å skulle la jobben komme først hele tiden, går faktisk ikke an. Ikke bare det, men at jobben i det hele tatt krever at noe sosialt skal være "obligatorisk", er latterlig. Sett at turen er strengt sosial og ikke arbeidsrelatert. 6
Gjest Jytte Skrevet 7. mars 2012 #9 Skrevet 7. mars 2012 Jeg tror ikke de kan kreve at noen er med og trekke i lønn de som ikke reiser. På min jobb så får vi beskjed om at det er ønskelig at vi prioriterer slike reiser ... men ingen blir lynsjet dersom de ikke drar.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #10 Skrevet 7. mars 2012 Men det er ikke bare å troppe opp og dra igjen, når det foregår i en annen by som de skal fly til. Jeg ville uansett ikke rukket hjem i tide. I teorien kan du det, ja. At du ikke rekker det er en annen sak. For øvrig er dette helt lov, det vil si du kan la være å bli med, men arbeidsgiver kan stenge kontoret og trekke deg i lønn.
Frk. Fie Skrevet 7. mars 2012 #11 Skrevet 7. mars 2012 Obligatorisk vil si beordring som igjen betyr at du skal kompenseres økonomisk. Dvs. skrive vanlig reiseregning, med evt. utgifter, kostgodtgjørelse m.v. Evt. også overtid. Timer skrives fra avreise til slutten på det faglige innholdet første kursdag (eksempelvis), og neste dag fra programmet begynner til dere er hjemme igjen. Reisetid gir normalt ikke overtid men vanlig timelønn. Fagforeningssak dette her!! Må bare få legge til at jeg synes et er dårlig (!) ledelse å pålegge overnattingstur med minimalt faglig innhold. 1
Sol79 Skrevet 7. mars 2012 #12 Skrevet 7. mars 2012 (endret) Om det er obligatorisk kommer vel helt an på formålet med turen. Skal dere på bedriftsbesøk eller på en konferanse eller er det kun en sosial hyggetur med teambuilding? Klart du kan bli hjemme, men jeg syns det er i overkant sært når unnskyldningen din kun er fritidsaktiviteter. Edit: Ser at du skriver at det er kun en sosial tur. Om det er 100% sosialt så kan det neppe være obligatorisk, men det er sært av deg å ikke bli med. Endret 7. mars 2012 av Sol79 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #13 Skrevet 7. mars 2012 Merkelig hvordan ingen her svarer på trådens tema. Det TS spør om er om det er lovlig av jobben å gjøre dette, og om de kan trekkes i lønn fordi de ikke er med på turen. Hva som er det riktige å gjøre etisk sett, er ikke det TS spør om. Folk har da et liv utenfor jobben. Å skulle la jobben komme først hele tiden, går faktisk ikke an. Ikke bare det, men at jobben i det hele tatt krever at noe sosialt skal være "obligatorisk", er latterlig. Sett at turen er strengt sosial og ikke arbeidsrelatert. Takk for at noen forsto hva jeg spurte om 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #14 Skrevet 8. mars 2012 Ser ikke hva som er sært ved å ikke ha lyst til å bruke fritiden sin på jobb og de man jobber med. Jeg persolig har nok med å være på jobb, fritid er fritid- da har jeg andre ting jeg heller vil enn å være med de på jobb. Selvom man jobber sammen trenger ikke det å bety at man har lyst å omgås på fritiden. 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #15 Skrevet 8. mars 2012 Jeg ser heller ikke hva som er sært med å ikke ønske å bruke fritiden sin sammen med de man jobber med. Jeg ser kollegaene mine 38 timer i uka, er ikke det nok?! Jeg tilbringer jo mer tid sammen med de jeg jobber med enn jeg gjør med samboeren min, om man kun teller våkne timer. Også skulle jeg liksom ville tilbringe MER tid med kollegaene, på bekostning av tid med samboer, venner og familie? Ikke faen! Da får jeg heller bare være "sær". 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #16 Skrevet 8. mars 2012 Det er sært og det er karrieremessig selvmord, men det er selvfølgelig ditt valg. 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #17 Skrevet 9. mars 2012 Det er sært og det er karrieremessig selvmord, men det er selvfølgelig ditt valg. Det er ikke alle som lever for jobben vet du For alle handler ikke livet om å få høyest mulig stilling, med minst mulig fritid 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #18 Skrevet 9. mars 2012 Det er ikke alle som lever for jobben vet du For alle handler ikke livet om å få høyest mulig stilling, med minst mulig fritid Å være borte en natt er ikke å leve for jobben. Det handler om å bidra til et godt arbeidsmiljø. 1
Gjest Regza Skrevet 9. mars 2012 #19 Skrevet 9. mars 2012 Å være borte en natt er ikke å leve for jobben. Det handler om å bidra til et godt arbeidsmiljø. Og det kan man ikke gjøre når man faktisk er på jobb resten av uka uten å måtte overnatte? 2
silkyred Skrevet 9. mars 2012 #20 Skrevet 9. mars 2012 Men det er ikke bare å troppe opp og dra igjen, når det foregår i en annen by som de skal fly til. Jeg ville uansett ikke rukket hjem i tide. er nok kanskje derfor de har sagt det er obligatorisk... Og ja, de KAN stenge kontoret, men tror ikke de kan trekke deg i lønn. Vi har også slike turer, to i året. Alle 110 forventes å stille opp. (Og vi har rundt 20 ansatte som jobber på satelittkontorer utenlands, de forventes også og stille opp) De som har "fritak" er de som er i sykmelding, eller ute i permisjon. Er som regel moro, og som andre har sagt over her: i slike tilfeller bør man prioritere jobben, for å vise seg som teamplayer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå