Gå til innhold

Blitt "kastet" ut , kontrakt utløpt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flyttet inn i leiligheten i juli 2010,skrev en kontrakt på 1 år. Ikke skrevet oppsigelsestid,men husleieloven sier 3 mndr.

Nå har jeg jo ingen kontrakt,ettersom vi ikke laget ny i fjor. Fikk muntlig beskjed i går,om at datteren skulle overta leiligheten 1 juli i år. Vet jeg må ha skriftlig oppsigelse fra huseier,så det skal jeg be om i morgen.

Men hva om jeg finner meg leilighet før den tid,og flytter? Kan jeg nekte oppsigelsestiden min ettersom vi ikke har kontrakt? Eller er jeg pliktig til å betale husleie den resterende tiden (om jeg finner et nytt sted vel og merke)

Har 2 barn,og kan ikke risikere å sitte "på gata" .

om jeg ikke finner ny plass og bo,så sier også loven at de ikke har lov å kaste meg ut.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ditt ansvar å finne en leilighet. Jeg blir forbanna når jeg leser at folk ikke har tenkt å flytte ut fordi loven sier det. Neivel, la huseieren gå til sak mot deg og så ender du opp med å ta hele regningen for saksomkostningen. Du har jo fått tre måneders varsel.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke tenkt å IKKE flytte ut da,synd at du blir så forbanna da stakkars deg :kgbaby:

Jeg spør om råd her,er et ærlig menneske,vil ikke lure noen her

AnonymBruker
Skrevet

Kan jo opplyse om at jeg ønsker å flytte ut ASAP , så kanskje det ikke blir flere idiotiske innlegg i denne tråden..

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver jo i slutten at loven sier at man ikke har lov å kaste noen på gata så det virker jo som om du spekulerer i å få bo der mot huseiers vilje.

Loven sier vel tre måneders gjensidig oppsigelsestid, så slik jeg forstår det må du betale ut oppsigelsestiden ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda,ser den. Unødvendig av meg å skrive den siste linja..

Men ettersom vi ikke har kontrakt,tenkte jeg kanskje at oppsigelsen kanskje kunne kortes ned.

Får snakke med verten i morgen

AnonymBruker
Skrevet

Joda,ser den. Unødvendig av meg å skrive den siste linja..

Men ettersom vi ikke har kontrakt,tenkte jeg kanskje at oppsigelsen kanskje kunne kortes ned.

Får snakke med verten i morgen

Ettersom du ikke har kontrakt følges villkårene i husleieloven med tre måneders oppsigelsestid. Sånn du skriver innlegget ditt om "kastet" ut, og "på gata", så høres det for meg ut som om du ville kjempet med nebb og klør for å beholde de tre månedene med oppsigelsestid dersom det var omvendt og huseier ville ha deg ut med en gang, men du ville bli. Men dersom det er mer gunstig for deg å stikke med en gang, så vil du at det skal være mulig også. Vel, vel.

Du kan jo spørre huseieren om han/datteren ønsker å overta tidligere enn 1. juli om det lar seg gjøre, men dersom han da sier "ok, vi kan bli enige om to måneders oppsigelse", og du faktisk ikke finner ny bolig til 1. juni - skal du da kreve den tredje måneden siden du "ikke har lov til å bli kastet ut"?

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om du skal ha både i pose og i sekk, å enda så kaller du deg ærlig :filer:

På den ene siden så vil du ha muligheten til å flytte ut før tiden - hvis du har fått ny bolig. Å på den andre siden så vil du påberope deg retten til ikke å bli kastet på gaten hvis du ikke finner ny bolig...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,

b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller

d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

http://lovdata.no/all/hl-19990326-017.html

• Liker 1
Gjest O___o
Skrevet

hm. du har ditt på det tørre.

kontrakten sier ett år - da er den ett år. :sjenert:

ellers vil vel rådet mitt være at du burde skaffe deg et nytt sted å bo... gale huseigere veit man alt om :kjefte:

AnonymBruker
Skrevet

hm. du har ditt på det tørre.

kontrakten sier ett år - da er den ett år. :sjenert:

ellers vil vel rådet mitt være at du burde skaffe deg et nytt sted å bo... gale huseigere veit man alt om :kjefte:

Kan du lese? TS skriver «Flyttet inn i leiligheten i juli 2010,skrev en kontrakt på 1 år. Ikke skrevet oppsigelsestid,men husleieloven sier 3 mndr.»

§ 9-1. Tidsbestemte og tidsubestemte leieavtaler

En husleieavtale kan inngås for bestemt eller ubestemt tid. Er ikke opphørstidspunktet fastsatt i leieavtalen, er den tidsubestemt.

§ 9-2. Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...