Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nå er jeg ferdig slanket og vel så det.. Har gått ned mange, mange kg.. Problemet mitt nå er at jeg fortsetter nedover.. ? Og jo mer usunt jeg spiser i helgene, jo mer går jeg ned.. ? Hva er grunnen til dette? Men det jeg egentlig lurer på er hva som er et normalt kcal inntak daglig ? Hva bør jeg gjøre for å holde vekten stabl og ikke gå nedover ? Jeg er blitt veldig opptatt av kosthold.. Og spiser kun det jeg vet er Sundt!! Unner meg aaaaldri en hel sjokolade, selv ikke i helgene.. Da kan jeg til nøden ta en halv.. Dessuten skal jeg og kjæresten på lang weekend om 3 uker, og jeg er liv redd for å dra for vil ikke legge på meg.. Jeg blir nærmest panisk.. Men uansett : fram til poenget, hvor mange kcal daglig ? Og bør jeg slutte å trene hver dag ? Greier liksom ikke å la være..

Videoannonse
Annonse
Gjest *Maja*
Skrevet (endret)

Ja, nå er jeg ferdig slanket og vel så det.. Har gått ned mange, mange kg.. Problemet mitt nå er at jeg fortsetter nedover.. ? Og jo mer usunt jeg spiser i helgene, jo mer går jeg ned.. ? Hva er grunnen til dette? Men det jeg egentlig lurer på er hva som er et normalt kcal inntak daglig ? Hva bør jeg gjøre for å holde vekten stabl og ikke gå nedover ? Jeg er blitt veldig opptatt av kosthold.. Og spiser kun det jeg vet er Sundt!! Unner meg aaaaldri en hel sjokolade, selv ikke i helgene.. Da kan jeg til nøden ta en halv.. Dessuten skal jeg og kjæresten på lang weekend om 3 uker, og jeg er liv redd for å dra for vil ikke legge på meg.. Jeg blir nærmest panisk.. Men uansett : fram til poenget, hvor mange kcal daglig ? Og bør jeg slutte å trene hver dag ? Greier liksom ikke å la være..

Hva er det du spiser som du definerer som usunt når du aldri spiser digg?

Endret av *Maja*
Skrevet

Var nok ikke altfor flink til å forklare meg! Men jo, jeg spiser digg til nøden, vist jeg er i selskap eller får servert kake eller noe så spiser jeg et stykke, og til nøden på en lørdag så kan jeg unne meg noen sjokoladebiter vist jeg virkelig må ha!

Skrevet

men! - vist jeg vet jeg skal i selskap og det blir servert kake så planlegger jeg nøye om hvor mye jeg kan unne meg, og kutter ned på lunsj og middag osv for å ha noe å "gå på"

Gjest *Maja*
Skrevet

Da går du tydeligvis i for mye underskudd enda. Vet du hvor mye du får i deg?

AnonymBruker
Skrevet
Unner meg aaaaldri en hel sjokolade, selv ikke i helgene.. Da kan jeg til nøden ta en halv..

Jeg spiser aldri sjokolade, godterier, kaker eller ting som inneholder tilsatt sukker.

Skrevet

Jeg spiser aldri sjokolade, godterier, kaker eller ting som inneholder tilsatt sukker.

hvorfor gjør du ikke det ? har du ikke lyst på ? synst du ikke det går en grense om hva som er sundt, og hva som blir sykt ?

Skrevet

Da går du tydeligvis i for mye underskudd enda. Vet du hvor mye du får i deg?

ja, det gjør jeg nok... får i meg ca 14-1500 ckal tror jeg.. også trener jeg en god del også..

Skrevet

Du spiser jo ganske lite og trener samtidig. Selvfølgelig vil du gå ned i vekt hvis du fortsetter å leve i underskudd. Spis mer, så vil det nok stabilisere seg.

Skrevet

hvorfor gjør du ikke det ? har du ikke lyst på ? synst du ikke det går en grense om hva som er sundt, og hva som blir sykt ?

Er man liksom syk bare fordi man ikke har lyst til å proppe raffinert sukker inn i kroppen?

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor i alle dager kutter du ned på middag og lunsj bare fordi du skal spise litt kake i et selskap? Spesielt med tanke på at du ikke ønsker å gå ned mer i vekt. Sorry meg, men du er nok litt vel hysterisk.

Du må tillate deg å kose deg uten at du skal måtte tenke så mye over det. Du går ikke opp i vekt av å spise litt kake. Jeg kan spise mye mer den hva du gjør, og likevell holde vekten stabil. Hvis jeg trener, så går jeg til og med ned i vekt.

Nei du må rett Og slett lønnme deg ut av slankemodus. :) du trenger jo ikke spise usunt, men øk matinntaket ditt, så stopper vektnedgangen.

2000 kcal daglig kan du spise uten problem.

Skrevet

Så lenge du holder energien oppe og får i deg nok proteiner, så ville jeg absolutt ikke tenkt noe på det ;)

Skrevet

Er man liksom syk bare fordi man ikke har lyst til å proppe raffinert sukker inn i kroppen?

nei, klart man ikke er syk bare fordi man ikke vil proppe kroppen med sukker. MEN vist man aldri tillater seg litt, så vil jeg kalle det litt sykt ja.. vist man ikke har lyst på er det en helt annen ting..

Skrevet

Hvorfor i alle dager kutter du ned på middag og lunsj bare fordi du skal spise litt kake i et selskap? Spesielt med tanke på at du ikke ønsker å gå ned mer i vekt. Sorry meg, men du er nok litt vel hysterisk.

Du må tillate deg å kose deg uten at du skal måtte tenke så mye over det. Du går ikke opp i vekt av å spise litt kake. Jeg kan spise mye mer den hva du gjør, og likevell holde vekten stabil. Hvis jeg trener, så går jeg til og med ned i vekt.

Nei du må rett Og slett lønnme deg ut av slankemodus. :) du trenger jo ikke spise usunt, men øk matinntaket ditt, så stopper vektnedgangen.

2000 kcal daglig kan du spise uten problem.

takk for svar.. ja, jeg innser jo selv at jeg er litt vel hysterisk, får sånne forferdelige tanker om at vist jeg ikke trener hver dag så blir jeg feit.. og vist jeg er mer sulten og spiser et ekstra knekkebrød så blir jeg feit... vist jeg spiser et ekstra eple så blir jeg feit osv, osv... jeg har jo alltid vert overvektig, så er livredd for å legge på meg igjen. men jeg skjønner jo såpass at jeg må spise mer for å kunne holde vekten, men vet bare ikke hvor mye mer jeg bør spise...

Skrevet

Det er jo litt vanskelig å svare på da vi ikke vet hvor mye du spiser i løpet av en dag, men at du trygt kan ta deg en større porsjon middag, et ekstra knekkebrød og for eksempel en yoghurt til kvelds er jeg ikke i tvil om. :)

Gjest norah
Skrevet

takk for svar.. ja, jeg innser jo selv at jeg er litt vel hysterisk, får sånne forferdelige tanker om at vist jeg ikke trener hver dag så blir jeg feit.. og vist jeg er mer sulten og spiser et ekstra knekkebrød så blir jeg feit... vist jeg spiser et ekstra eple så blir jeg feit osv, osv... jeg har jo alltid vert overvektig, så er livredd for å legge på meg igjen. men jeg skjønner jo såpass at jeg må spise mer for å kunne holde vekten, men vet bare ikke hvor mye mer jeg bør spise...

Slike tanker et sikkert tegn på at du har, eller holder på å utvikle en spiseforstyrrelse.

Med tanke på at du har vært overvektig før sier noe meg at du kanskje har hatt problemer med mat og trening lenge, bare at denne gangen har du atferd som fører til vektnedgang.

De jeg kjenner som tenker slik som deg er i behandling hos psykolog og fulgt behandlingsopplegg på Modum for å si det slik.

Du burde også tenke på det - enten for å behandle det du allerede har, eller for å unngå å utvikle noe du allerede er på god vei til å utvikle.

Det er ikke hysterisk, men en sykdom. Akkurat som angst og fobier er det - og man blir ikke kvitt det på egenhånd.

Det er helt greit å passe vekten, og man behøver overhodet ikke putte i seg noe som helst med høyt sukkerinnhold. Man har jo ikke behov for det.

Men å trene hver dag og bare spise 1400 kalorier, det er farlig og sykelig.

Om du får en diett bestående av alt du trenger er jeg sikker på at du vil kjøre ganske strikt kontroll på det også - og du trenger hjelp for å slippe kontrollen og la mat og trening bli en naturlig del av livet ditt - ikke en styrende faktor for alt du foretar deg, slik det åpenbart er nå.

Du skal forøvrig spise omlag 2000 kcal iløpet av en dag om du er moderat aktiv(trene ca 3-4 timer i uka). Eksempel på dagsmeny ser slik ut: http://www.melk.no/helse-og-livsstil/en-sunn-vekt/dagsmeny-for-kvinner-2000-kcal/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...