AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #1 Skrevet 6. mars 2012 Jeg har kun en bror, og han har samboer, jeg er alene med et barn. Neste helg har våre foreldre bryllupsdag og vi skal spandere middag på dem på en fin restaurant. Så vi seks (foreldrene våre, meg og barnet, min bror og dama hans) skal altså spise sammen uten at våre foreldre skal betale. Hva mener dere er mest riktig? At regningen deles 50/50 på meg og min bror+samboer, eller i tre deler (meg, bror, hans samboer) ?? Jeg har jo kun en inntekt, mens bruttern og dama har to. Dama til broren min har vært i vår familie lenge så hun er ikke "ny". Hun får alltid fine bursdags- og julegaver av foreldrene mine, og derfor er det på mange måter naturlig at hun er med å spleise.
Gjest damen Skrevet 6. mars 2012 #3 Skrevet 6. mars 2012 Hvis gaven er fra alle sammen så bør summen deles likt på alle de voksne. Er enig med deg at det ikke er "rettferdig" at du skal betale 2/4 mens din bror og hans samboer skal betale 1/4 del hver. 1
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2012 #4 Skrevet 6. mars 2012 Kan ikke hver av dere tre betale for dere selv samt at du og din bror deler kosten for deres foreldre... 8
Furstina Skrevet 6. mars 2012 #5 Skrevet 6. mars 2012 Jag hade också delat så att du betalar din räkning, din bror sin och sin sambos, och sedan delar ni 50/50 på räkningen till era föräldrar. Det är inte rättvist att du ska betala 50% när du bara är 20% av sällskapet. 40% är din bror plus sambo 2
challenger Skrevet 6. mars 2012 #6 Skrevet 6. mars 2012 Jeg synes dere skal dele den på to. Det blir litt feil at din brors samboer må betale for svigers, vil heller si at de to teller som 1. Evnt. at din bror betaler for seg + sambo, du betaler for deg og ditt barn, så deler dere det resterende på dere 2:) 2
NewYorkNewYork Skrevet 6. mars 2012 #7 Skrevet 6. mars 2012 Jeg ville latt deg betale for deg og ditt barn, din bror og hans samboer for seg og så ville jeg delt dine foreldres regning mellom dere på en måte hvor du betaler 1/3 og din bror hans samboer betaler 2/3. Det er i alle fall slik jeg ville gjort det dersom gaven også regnes som en gave fra hans samboer. Dersom hun gir egen gave, så får dere dele det 50/50. I min slekt er det i alle fall slik det alltid er blitt praktisert siden parene faktisk har 2 inntekter og partneren alltid også alltid blir sett på som giver av gavene.
HvittHus Skrevet 6. mars 2012 #8 Skrevet 6. mars 2012 I min og mannens familie gjør vi det slik at søsknene deler på gaven/e, uavhengig av antall inntekter. Altså 50/50. 2
Gjest Tirkes Skrevet 6. mars 2012 #9 Skrevet 6. mars 2012 (endret) Dersom økonomien til TS er stram så synes jeg NewYorks forslag var fint og rettferdig. (Evt Challengers. Eller de som nevnte den først). Endret 6. mars 2012 av Tirkes 2
Wanita Skrevet 6. mars 2012 #10 Skrevet 6. mars 2012 Min søster er singel, men når vi da gir gave til f.eks mamma deler vi den på 3, for vi har jo to inntekter, hun har knapt nok en (p.g.a studie o.s.v) og syns det er helt greit. Jeg gjør det gjerne for min søster som ikke har så mye å rutte med. Men å betale alt for henne kan jeg jo selvfølgelig ikke gjøre
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #11 Skrevet 6. mars 2012 Når jeg og mine søsken har spleiset på gaver til våre foreldre har vi delt summen på antall søsken/de barna våre foreldre har, vi er 4 stk., uavhengig av om en eller flere av oss hadde samboere på det tidspunktet. Vi har spleiset ved 3-4 anledninger så vidt jeg vet, og kun en gang hadde alle partner. Synes det var et ok forslag at du betaler for deg og ditt barn, og din bror og dama betaler for seg, og så deler dere summen for deres foreldres mat/drikke, da det er dette som er gaven her (Hvis ikke så kan jo f.eks din bror eller dama synes det er urettferdig at de skal betale også for ditt barn eller noe sånt. Om broren din ikke hadde hatt dame så ville vel du og han likevel kjøpt gave )
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #12 Skrevet 7. mars 2012 Det er vel ikke snakk om så mange hundrelapper i differanse? Jeg foreslår at du betaler for deg og barnet ditt. Din bror betaler for seg og samboeren. Du og din bror deler 50/50 på regningen for foreldrene deres. Gaven er vel mest fra dere to. Barnebarnet og svigerdattera deres regnes vel som "medgivere". 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #13 Skrevet 7. mars 2012 Selvsagt skal dere dele 50/50. Du kan ikke sette opp et regnestykke ut i fra inntekt (du har heller ikke noe med hva de tjener) Dessuten blir det helt feil hvis du ender opp med å betale bare en liten del av totalsummen, det betyr at de kanskje må betale for DITT barn også. De er to personer som skal spise. Du er også to personer. I tillegg til foreldrene deres. Selvfølgelig skal dere dele likt! Du fremstår som gnien hvis du foreslår noe annet. 2
Brukernavn Skrevet 7. mars 2012 #14 Skrevet 7. mars 2012 Enig med de som foreslår at du og broren din deler 50/50 på maten til foreldrene deres. Du betaler for deg og barnet ditt. Broren din og samboeren betaler for seg. 1
altflyter Skrevet 7. mars 2012 #15 Skrevet 7. mars 2012 Jeg har alltid delt likt med søskenene mine. Om det blir for dyrt for noen, velger vi en gave alle har råd til å betale sin andel. Det kunne ikke falle meg inn å kreve at noen skulle betale mer enn meg fordi jeg evt. Var singel. Hvorfor skal broren din straffes for at du ikke har partner?
LilleBille Skrevet 7. mars 2012 #16 Skrevet 7. mars 2012 (endret) Jeg skjønner faktisk ikke problemet Både du og broren din er to .. og så skal dere dele på kostnaden for foreldrene. Det er da opplagt at dere skal dele 50/50, om dere ikke skal fordele etter inntekt. Endret 7. mars 2012 av LilleBille
aliata Skrevet 7. mars 2012 #17 Skrevet 7. mars 2012 Jeg har alltid delt likt med søskenene mine. Om det blir for dyrt for noen, velger vi en gave alle har råd til å betale sin andel. Det kunne ikke falle meg inn å kreve at noen skulle betale mer enn meg fordi jeg evt. Var singel. Hvorfor skal broren din straffes for at du ikke har partner? I dette tilfellet er det faktisk TS som "straffes" for at broren har partner. 1
Brukernavn Skrevet 7. mars 2012 #18 Skrevet 7. mars 2012 I dette tilfellet er det faktisk TS som "straffes" for at broren har partner. Nei, hvordan det? Dersom de gjør som foreslått her (at det eneste de deler er summen for foreldrene) betaler hun jo bare for 50% av den faktiske gaven. Og så betaler hun for seg selv og barnet sitt (noe annet vile jo vært underlig) og har ingenting med utgiftene til samboeren til broren å gjøre. 1
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2012 #19 Skrevet 7. mars 2012 Jeg ville gjort det slik at foreldrenes man ble delt 50/50. Altså du tar halvparten. Så betaler du for det du og barnet ditt spiser, og broren din og dama hans betaler for det de spiser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå