Gå til innhold

Ikke lov å ha med "god" mat på skolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 8 år er ikke så glad i skiver, og har i det siste begynt å få med annen mat på skolen. Det kan være f.eks pastasalat, grove wraps med kylling og salat, middagsrester e.l., i tillegg til en boks med oppkuttet frukt.

Maten er sunn og god, og jenta mi spiser matpakken. Nå har imidlertid læreren sagt at hun ikke liker dette, fordi de andre ungene blir misunnelige, og at hun helst ser at vi sender med skiver...

Er dette normalt? Syns det er veldig merkelig...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg, det der var veldig merkelig. :klo:

Kan ikke se for meg at læreren har så mye h*n skulle ha sagt. Det er i hvert fall supert at datteren din får med seg god og sunn mat, og spiser den, når alternativet er å få med skiver som hun ikke spiser. Datteren din skal da ikke gå sulten, bare fordi du er kreativ i forhold til matpakken hennes.

• Liker 17
Skrevet (endret)

Da jeg gikk på skolen husker jeg vi ble sjalu på de som hadde sjokoladepulver til melken. Helt ærlig, om maten du sender med henne er sunn og god, om de andre blir misunnelige er da ikke det din feil? Pft. Alle burde sende med barna sine slik mat, synes jeg da.

Du er flink! Skive er ikke noe godt uansett. Vedder på læreren ikke kommenterer alle barna med loff og nugatti på...

Edit: posten over har også et godt poeng angående at datteren din ikke skal måtte gå sulten. Barn trenger mat og energi for å lære og ta til seg kunnskap!

Endret av jolia
  • Liker 5
Skrevet

Har ingen erfaringer med dette da jeg ikke har barn. Men det hørtes nok i overkant merkelig ut. Husker jeg brukte å ha med pasta å salater på skolen uten at noen sa noe..

• Liker 2
Skrevet

Det er bare tull! Send med barnet ditt det hun vil ha, det er sunt og godt :)

Hvis de andre blir misunnelige så får de heller spørre sine foreldre om de kan lage det samme...

Skjønner ikke meg helt på disse "felles" reglene, i barnehagen til mitt barn er det noen som har med nugatti rett som det er. Det vil gjerne min sønn også ha, men det får han ikke for hos oss spiser vi kun nugatti på lørdager. Livet er hardt, men det kan man like gjerne innfinne seg meg først som sist ;)

• Liker 4
Gjest Regza
Skrevet

Tullete... støtter deg på det.

Gjest Survival
Skrevet

Latterlig!

For det første syns jeg at du er en god mor som lar ungen spise noe annet enn de ekle, tørre brødskivene, og i tillegg byr på sunne alternativer :) Det burde flere foreldre ha gjort, for barna sin del. Og for det andre syns jeg absolutt læreren er totalt urimelig her. Greit at de andre barna blir misunnelige, det er jo ikke noe morsomt det, men det er noe læreren må snakke med de andre foreldrene om.

Kan forresten ikke en unge på 8 lage matpakken sin selv? Da kan det bli lettere for foreldrene å sende med ungen en god matpakke ungen selv vil spise.

Skrevet

Ærlig talt, læreren kan passe sine egne saker.

Gjest Apophis
Skrevet

Det er ikkje rart at de andre ungene blir misunnelig, men det skal du ikkje bry deg med, de kan ikkje nekte deg å sende ein sunn matpakke med barnet ditt tross alt. Eg hadde ihvertfall fortsatt med å sende med ein god, sunn matpakke som ungen ville spise :)

• Liker 1
Skrevet

Læreren har da ingenting hun skulle ha sagt på hva du sender med datteren din? Så lenge det er sunt er det vel ingen fare... Syns du skal ta det opp med læreren! Du kan jo si at den maten du sender med nå spiser hun jo faktisk, og at vanlig brødskiver liker hun ikke. Det er enten eller, og alle vet jo at lunsj er viktig for en aktiv unge på barneskolen!

• Liker 3
Gjest Vettel
Skrevet

Var samme her, kanskje ikke så ekstremt, men merket at de ansatte syntes det var "besværlig".

Vårt barn var veldig allergisk mot mye mat, og likte ikke brødmat særlig. Så vi sendte med middagsrester i matboks, med skje.

Nå bor jeg i Sverige og her synes de det er veldig merkelig med "bare brød" - det er jo ikke mat! ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at andre er enig med meg! Da er det ikke jeg som er merkelig...

Får ta en samtale med læreren og forklare situasjonen. For skiver blir ikke spist om det sendes med... Tror uansett ikke vi har så veldig godt av å spise skiver til 3 av 4 måltider... Må da være bedre med mer grønnsaker til lunsj?

TS

• Liker 3
Gjest uAnonymBruker
Skrevet (endret)

Den regelen hadde vi da jeg gikk på barneskolen også. Den kom fordi noen av elevene fikk med seg kakestykker o.l i matpakken, og istedenfor å bare si ifra til dem det gjaldt så fikk hele skolen "god mat"forbud, det inkluderte nugatti, syltetøy og sjokoladepulver i tillegg til middagsrester og "spesiell" mat...

Men jeg syns ikke det jenta di får med seg i matpakken kvalifiserer som "god mat", det er sunn og normal hverdagsmat.

Endret av uAnonymBruker
Skrevet

Haha. Dette kan umulig være i Oslo. Brødskiver er e særnorsk fenomen, og på osloøst skolen finnes det vel knapt et ban med brød i matpakka.

Fortsett å gi henne den maten hun vil ha. Dette har læreren ingenting med.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som lærer, og på vår skole oppfordrer vi til sunn mat, og ber om at ungene ikke har med seg kaker/snop. Vi oppfordrer til kreativitet i matboksen, og jeg har selv vært med på å foreslå middagsrester, salater og suppe på termos for unger som ikke liker å spise skiver.

Foreslår at du kontakter læreren, og påpeker at du vektlegger et sunt og næringsrikt kosthold for barnet ditt, og at det dermed ikke er et alternativ å sende med mat som du vet ikke blir spist.

• Liker 5
Skrevet

Uff, dette ville jeg tatt opp med FAU eller skolens ledelse hvis fortsatte. Tragisk at en lærer skal formane foreldre om å ikke sende med for god mat... Jeg hadde skjønt det hvis det dreide seg om sjokoladekake, men sunn og god mat??! Tragisk...

• Liker 2
Skrevet

Misunnelse er en del av livet. La datteren din få den maten, så kan andre elever selv be sine foreldre om å få slik mat også.

Disse reglene for matpakker er ett mareritt for oss som har småspiste barn, allergiske barn eller barn som ikke liker all type mat.

Skrevet

Det å bli sjalu på andre er en naturlig følelse, men man må lære seg at man ikke alltid kan få hva alle andre har. Man må også lære seg at andre ikke skal behøve å tilpasse seg til de som ikke får det samme.

Jeg et selvfølgelig misunnelig på naboens Jaguar, men han skal da ikke behøve å ta bussen fordi jeg må det.

Tull og tøys med all denne nye pedagogikken i skolen hvir det for guds skyld ikke må være noe forskjell på noen. Snart blir vel alle tvunget til å spise tørre skiver med gulost, uansett om de er allergisk eller ikke.

Jeg kan forstå at de kanskje slår ned på søtsaker, brus og slikt, men når det handler om normal og sunn mat så burde de bare være glade for at barn spiser.

• Liker 6
Gjest pysepusen
Skrevet

Tullprat! Bare si til læreren at du kommer til å sende med henne den maten du vil, så lenge den er sunn. Jeg er selv lærer og det kunne ikke falle meg inn å ta opp noe slikt. Noe jeg tar opp derimot, er de som kun spiser usunn mat eller ikke noe i det hele tatt.

Barnet ditt trenger mat for å holde energien oppe, og fordi hun vokser. Heldige hun som får så gode matpakker! :nigo: Håper jeg også sender slike luncher med til sønnen min når han begynner på skolen :)

Skrevet

Har hørt om dette før, og det er bare å ignorere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...