Gå til innhold

Hva slags interiør ville du aldri hatt?

Cawarra

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg ville aldri hatt en overdådig skinnsofa... :o

Jeg er enig med dem som over sier at dagens trender nok vil vare lenger. Den minimalistiske stilen har jo rot i funkisstilen fra 20-30-tallet. Se bare på en god del møbler som er in i dag (Arne Jacobsen m.fl.) - de er jo egentlig utgamle.

Ellers nekter jeg å tro at hyttestil noen gang blir HELT ut, så glade som nordmenn er i hytteliv... Å stappe en masse furumøbler inn i en liten byleilighet, derimot, blir ikke nødvendigvis særlig stilig. Det er noe med at interiør og eksteriør må passe sammen for at man skal få en fin helhet.

Jeg ville heller aldri hatt:

Svære gardiner

Mange stormønstrede ting

gule/grønne/røde/blå vegger

Jeg skulle derimot GJERNE hatt bedre plass, så det ikke var så fullt her hjemme. 40 m2 på to mennesker er ikke stort. Med piano og spisestuebord og mange bokhyller blir det fullt!

Men det kommer en tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm. Ser at mange ikke vil ha brystpanel. Jeg bor i en ærverdig gammel bygård hvor det er høyt under taket, og vi har verdens flotteste brystpanel i stuen. Det er hvitt og med diskrete utskjæringer og en hylle som går hele veien rundt. Superpraktisk til bøker og lysestaker etc. Sammen med stukkatur og franske dører er det veldig flott.

Vel, hva jeg ikke vil ha ....

- Bonderomantikk

- Vegger malt i sterke farger

- Farget porselen

- Furukjøkken

- Ubehandlede tregulv (jeg synes det er flott, men vanskelig å holde pent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som interiørstylist, og en ting jeg har lært er at absolutt alt kan være fint og lekkert om det er gjennomført, og som noen har poengtert, at det er en sammenheng mellom eksteriør og interiør. Min personlige smak forhindrer meg ikke i å anerkjenne et nydelig bonderomantisk hjem....

Personlig smak vil alltid være grunnleggende i valg av stil hjemme. Men hvor kommer personlig smak fra? Fra foreldrehjemmet i barndommen? Tiden man vokste opp i? Trender? En blanding av mye forskjellig?

Det som er sagt i denne tråden er en indikasjon på at trend har stor innvirkning på personlig smak. Stål og minimalisme hadde i lang tid på nittitallet en ny renessanse både her i landet og utenlands. Dette er en bølge som nå er utdøende, men vi vil se den rundt omkring i norske hjem i mange år fremover fordi det tar tid før markedet korrigerer seg. Innovatørene er over på nye tanker, mens de store massene trenger tid på å fange opp nye vibber. Men selv om det ikke er "hot" med stål og glassbyggersten lenger, betyr det ikke at det ikke er like fint som for fem år siden. Det er bare mindre moderne. Furumøbler og brystpanel, bueganger og dypgrønne vegger hadde en dominans i norske hjem på begynnelsen av nittitallet. Ingen kan vel bestride at det er koselig med en slik hyttestil, men her er litt av poenget; helst på en hytte.... Interiør/eksteriør/tid/sted - see? Nordmenn har endelig lært seg at hvite tennissokker ikke passer til dress, jeg tror det også har skjedd en oppvåkning i forhold til interiør, derfor en stor motstand mot furustilen i denne tråden.

Når det er sagt: Buegangen er nå så utskjelt at jeg føler meg nødt til å bevise hvor lekker den kan være. Mitt hjem skal få en buegang som tar pusten fra dere alle!

Forøvrig er mitt sterkeste tips, som noen har vært inne på allerede, at TV'EN IKKE ER OPPBEVARINGSHYLLE FOR LAMPER, BILDER OG NIPS!!! Her syndes det stort i det ganske land, fysj!

Et annet triks er å huske at ordtaket "less is more" stort sett funker. "More is more" er et motto forbeholdt de med ekstremt god stil- og romfølelse. Er du usikker; dropp det!

Foruten dette tror jeg de fleste er tjent med å følge sin egen intuisjon når de innreder, og blåse litt i om det er stilrent eller ikke, moderne eller ei, så lenge man trives selv. Det er en annen sak om man skal selge hjemmet sitt. Da bør man tenke på hva andre liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri hatt furupanel, eller brystpanel malt i fargene bonderødt eller bondeblått med sennepsgul mønstret strietapet over. Ei heller mørkegrønt.

Jeg ville heller ikke hatt plastikkrosett i taket i en leilighet, bare fordi den er bygget i litt gammel stil og plast er jo så mye lettere enn gips.

Heller ikke bueganger mellom f. eks. kjøkken og stue *grøss*

Men sier jatakk til både glassbyggerstein og hvitevarer i stål.

:ler:

:Nikke::Nikke::Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste jeg kan si at jeg aldri vil ha i hjemmet mitt er tresorten bøk. Heldigvis finnes det så mye annet, så det skal vel ikke være det største problemet =)

Ok, én ting til: Aldri regnskogtømmer. FyFY!! :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, én ting til: Aldri regnskogtømmer. FyFY!! :riste:

Hmm, må innrømme vi har mye teak... Men det er arvestykker, og ville aldri kjøpt ny teak hvis jeg ikke visste det var "oppdrettsteak".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

- Hvitevarer i stål. Om noen år kommer alle til å synes det var "såå grusomt".

- Dobble USA-style kjøleskap.

- Aluminium og glass over alt. Kaldt og usmaklig.

- Gammel bondestil.

- Krystall-lamper.

- Bar i kjelleren. Eller stua for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er fint hvis det er valgt med omhu og, ikke minst, passer til resten av huset. Framskap og rosemalte boller i en ny leilighet passer sjelden. Det samme gjelder "Chesterfield"-møbler og snirklete møbler i tunge tresorter. I h.h.v. et gammelt våningshus på en bondegård eller en stor gammel leilighet ville det passe.

Selv bor jeg i en helt ny leilighet og har valgt stil deretter. Her er det brukt mye stål og glass i arkitekturen og da synes jeg det passer å ta det igjen i inventaret. (Tidligere bodde jeg i en "funkis"-leilighet og brukte det som inspirasjon). For mye og for lite ødelegger imidlertid alt, så jeg har også valgt å bruke mye lyst tre (Bjørk). Er glad i farger, så bilder, tepper og "tilbehør" er i glade farger som rødt, gult og orange.

Jeg har selvfølgelig, :blunke:, stål hvitevarer (Har ikke så sett så mye annet enn stål og hvitt jeg da, kanskje med unntak av svart.... Hverken svart eller hvitt ville ha passet på mitt kjøkken). De har jeg imidlertid hatt en god stund, så når de finner på noe annet som jeg synes er stilig, så er de sannsynligvis modne for utskifning.

De tingene jeg absolutt ikke fikser når jeg skal kjøpe noe selv er:

- "Fake" stål, d.v.s. ting som er lakkert i sølvfarge

- Eik og kirsebær. (Eik virker så "dødt" og kirsebær er for rødt).

- Store mønstre

- Hvitt laminat

- Plast (Gjør unntakt for plastposer og -bokser til oppbevaring av mat da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...