Glitterchick Skrevet 14. januar 2004 #41 Del Skrevet 14. januar 2004 Det finnes egentlig mye stygt i baderomsinnredning, når jeg tenker meg om. mvh Fløyel Det er jeg faktisk helt enig med deg i! Og jeg liker heller ikke de vaskene du nevnte. De prøver å se kule ut, men egentlig er de ganske harry, syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 14. januar 2004 #42 Del Skrevet 14. januar 2004 Rent personlig syns jeg denne tråden er litt dum' date=' for det som ramses opp som "uakseptabelt" i heimen, er jo det som var super moderne for en tid siden og super umoderne nå. (brystpanel, furumøbler, varme, sterke farger, gjerne i "bondestil", border på veggen, etc).[/quote'] Jeg velger den stilen som jeg liker, uansett hva som er mote eller ikke. Om det blir moderne med ubehandlede furumøbler igjen, kommer i alle fall ikke jeg til å bytte... :-? De som liker furu overalt, velger nok å ha det uansett hva andre måtte mene. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2004 #43 Del Skrevet 14. januar 2004 Rent personlig syns jeg denne tråden er litt dum, for det som ramses opp som "uakseptabelt" i heimen, er jo det som var super moderne for en tid siden og super umoderne nå. (brystpanel, furumøbler, varme, sterke farger, gjerne i "bondestil", border på veggen, etc). Er det så rart man har blitt drit lei ting man har gått og glant på i flere år da? Da etr det vel ikke noe rart om man absolutt ikke kunne tenke seg det samme igjen? Men generelt virker det som det er lettere å bli lei ting med sterke farger, så kanskje folk burde tenke på det når man innreder? I hvert fall kan det jo lønne seg å ha vegger det går an å male på, slik at man kan skifte farge med jevne mellomrom og ha nøytrale møbler som passer til flere veggfarger. Det sier seg vel selv at en gul sofa ikke passer til så veldig mye annet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 14. januar 2004 #44 Del Skrevet 14. januar 2004 Er det så rart man har blitt drit lei ting man har gått og glant på i flere år da? Da etr det vel ikke noe rart om man absolutt ikke kunne tenke seg det samme igjen? Men generelt virker det som det er lettere å bli lei ting med sterke farger, så kanskje folk burde tenke på det når man innreder? I hvert fall kan det jo lønne seg å ha vegger det går an å male på, slik at man kan skifte farge med jevne mellomrom og ha nøytrale møbler som passer til flere veggfarger. Det sier seg vel selv at en gul sofa ikke passer til så veldig mye annet... Klart man blir lei etter en stund (særlig siden "alle" har det samme), men om en stund blir det moderne igjen også sier vi "ånei, hvorfor malte jeg over den fine lutafuruhylla mi, det er jo så hyggelig med litt lutafuru istedenfor alt dette ukoslige stålet"... Jeg er kanskje påståelig, men dette fenomenet skjer jo gang på gang (bare tenk på hvordan vi på 80-tallet sverget på å aldri bruke bukser med sleng....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 14. januar 2004 #45 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg tror det er noe i det du skriver, Embla s. Adessón skrev: Selvfølgelig har dette med smak å gjøre, så dårlig samvittig er det ikke nødvendig å ha. Bare en tanke: Hvorfor er det "verre" å si man ikke furu, o.s.v. enn at man ikke liker minimalisme? Embla s skrev: Fordi furustilen er så sinnsykt ut (etter å ha vært utrolig hot, slik at veldig mange har denne stilen fordi man ikke har råd til å bytte ut.) mens minimalistisk og stålhvitevarer ikke har rukket å bli så dumt/ut enda, slik at de som har denne stilen har bedre selvtillit på området. Tror jeg. Rent personlig syns jeg denne tråden er litt dum, for det som ramses opp som "uakseptabelt" i heimen, er jo det som var super moderne for en tid siden og super umoderne nå. (brystpanel, furumøbler, varme, sterke farger, gjerne i "bondestil", border på veggen, etc). Jeg syns det er viktigere å velge ting som står seg på tvers av trender, velge dyrt og tidløst og billig og trendy (slik at man kan bytte ut når det etter en tid bare ser dumt ut, slik det oftest er med trendy ting..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 14. januar 2004 #46 Del Skrevet 14. januar 2004 Klart man blir lei etter en stund (særlig siden "alle" har det samme)' date=' men om en stund blir det moderne igjen også sier vi "ånei, hvorfor malte jeg over den fine lutafuruhylla mi, det er jo så hyggelig med litt lutafuru istedenfor alt dette ukoslige stålet"... Jeg er kanskje påståelig, men dette fenomenet skjer jo gang på gang (bare tenk på hvordan vi på 80-tallet sverget på å aldri bruke bukser med sleng....)[/quote'] Enig med Embla s, man skal være veldig forsiktig med å si at man ALDRI skal ha noe igjen, både på den ene og den andre fronten. Mange av de tingene folk nevner som de ikke liker, er jo nettopp noe som er veldig umoderne for tiden. Jeg synes jeg ikke dette vitner mye om personlig smak, men heller at vi er sterkt påvirket av hva som er moderne og hva som er umoderne. Jeg vil gjerne presisere at dette i høy grad gjelder meg selv også, hvis noen skulle føle seg "tråkket" på. :blunke: Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 15. januar 2004 #47 Del Skrevet 15. januar 2004 åjåjåj... gjør dere klare til å bli høvla ned. Sier på forhånd unnskyld. Jeg har en filosofi om at alt man har i en leilighet skal ha en nytte eller en historie... ikke bare være pynt. Om man skal ha "pynt" så skal det være "personlig pynt". Ting som de som kjenner deg vil se at er ditt fordi det gjenspeiler hvem du er. Innenfor disse rammene er alt lov i mine øyne. jeg synes det er viktig at et hjem er et HJEM. Uten personlighet ingen trivsel Heller en vegg med familiebilder enn et masseprodusert bilde kjøpt med ramme på IKEA. Det innebærer at jeg ikke kan fordra "designaktige" leiligheter med stål og glass og hvite vegger. Etter min mening er det en stil man bør unngå om man ikke er interiørarkitekt. Hos folk flest blir det litt harry sterilt og og stort sett bare kaldt og utrivelig. Generelt sett så trives jeg ikke i leiligheter som er dekorert etter utstillingsvindu-prinsippet. Med sånne merkelige pyntevaser som er fylt med kaffebønner og har et strå stikkende ut. Eller afrikanske masker hengende på veggen som helt tydelig er plukket ut for å matche sofaen... og slett ikke er kjøpt i Karatchi. Hos enkelte ser det ut som om en dekoratør har gått berserk. Men det er noen ting jeg ikke liker uansett... (i betydningen "jeg ikke ville ha hatt selv") -Bueganer - skinnsalonger i farger som strengt tatt ikke finnes i dyreriket... Blå... for eksempel - Dekorfliser av alle slag! (Jeg vet at de fleste synes det er pent men jeg får helt hetta!!!) - Og jeg er ikke begeistra for ting som er veldig tidstypiske... som hvitevarer i stål. Mosaikkfliser og glassbyggestein. Fint nå... stygt om fem år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 16. januar 2004 #48 Del Skrevet 16. januar 2004 Eller afrikanske masker hengende på veggen som helt tydelig er plukket ut for å matche sofaen... og slett ikke er kjøpt i Karatchi.. Litt problemer med geografien, har vi? :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 16. januar 2004 #49 Del Skrevet 16. januar 2004 Litt problemer med geografien, har vi? :blunke: Afrika, Pakistan, er det noen forskjell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 16. januar 2004 #50 Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg ville aldri hatt furupanel, eller brystpanel malt i fargene bonderødt eller bondeblått med sennepsgul mønstret strietapet over. Ei heller mørkegrønt. Jeg ville heller ikke hatt plastikkrosett i taket i en leilighet, bare fordi den er bygget i litt gammel stil og plast er jo så mye lettere enn gips. Heller ikke bueganger mellom f. eks. kjøkken og stue *grøss* Men sier jatakk til både glassbyggerstein og hvitevarer i stål. ' Helt enig. Andre ting jeg ikke hæler er : Vegg til vegg-tepper Mørke / selvmordsbrune / dystre farger Bueganger og hengende "plast-prisme-remser" som erstatning for dør mellom to rom. Furumøbler / "hyttestil" Gammal linoleum som har sett sine beste dager. Toalett / baderomsutstyr i farget porselen (KAN gjøre et unntak for svart.. ) Ikke det at jeg er så fin på det asså,- vi har noen crappy møbler vi, men har foreløpig ikke råd til å bytte dem ut,- så da får vi ha det sånn enn så lenge ;-) Uff, mye lettere å si hva jeg vil ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 16. januar 2004 #51 Del Skrevet 16. januar 2004 Litt problemer med geografien, har vi? :blunke: :oops: :oops: ...det ble jammen litt feil det ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 16. januar 2004 #52 Del Skrevet 16. januar 2004 Morsom tråd detet her, spesielt fordi det er er en del her som overhodet ikke ville hatt det sånn som vi har det hjemme hos oss. Det er TO stiler jeg aldri kunne levd med: 1. Minimalistisk med få møbler, stramme linjer og hvite vegger. 2. Overdrevet interiør med gardinkapper, blomstrete tekstiler og nips i alle mulige fasonger og materialer. Veldig enig i dette! Det er liksom ikke min stil, men smaken kan fort forandre seg.... Personlig liker jeg ikke ting som er storblomstrete og glorete, og heller ikke fluffy vegg til vegg tepper. Men hos oss har vi en stil med brystningspanel (har ikke vært så begeistret for det selv), men hos oss er det kjempeflott, det er i nydelige gråtoner og har gitt en litt røff stil hos oss. Vi har også panelvegger flere steder, og er storfornøyd! Men dette skled litt ut.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.K. Rowling Skrevet 16. januar 2004 #53 Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg synes det er helt grusomt med blomstrete tapet, blomstrete gardiner og blomstrete sofa samtidig, gjerne supplert med lampetter med rysjer og pynteputer i blomstrete fløyel. Og det blir også litt upersonlig med en stue helt uten personlige ting, et par bilder, bøker i bokhylla eller andre ting som forteller litt om den som bor der. Jeg er heller ikke fan av stoore brudebilder hvor brudeparet står rett opp og ned og smiler inn i kamera (og en svær brudekjole som likner en bløtkake er i fokus Ei heller bilder av barna i str 80* 100 eller større, hehe. Men ofte kan et hjem være veldig hyggelig uten at det er hverken moderne eller stilig, så det kommer veldig an på menneskene som bor det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 16. januar 2004 #54 Del Skrevet 16. januar 2004 I tillegg har vi ubehandlede furumøbler OVERALT. Ikke fordi jeg er spesielt glad i dem, snarere tvert imot. Men fordi det bare ble sånn. Da jeg var 17 begynte jeg å skaffe meg egne møbler. Den gang var ubehandlet furu in og ikke minst billig. Etterhvert som jeg og gubben kjøpte nytt passet ubehandlet furu vårt studentbudsjett utmerket. Nå er jeg lei av alt treverket, men har jeg råd til å bytte ut? Nei. Alt til sin tid, sier nå bare jeg. Et lite råd hvis du er lei av furumøblene dine - beis de selv. Da får du helt nye møbler og det blir ikke så dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 16. januar 2004 #55 Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg ville ikke hatt et hjem med en grønnfarve i et rom, rødt i et annet, gult i det tredje og gjerne med pynteborder etc. Heller ikke brystpanel/furupanel og furukjøkken. Bad i babyrosa eller -blått er heller ikke helt tingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 17. januar 2004 #56 Del Skrevet 17. januar 2004 Greit nok at mange andre ikke liker bueganger (grøss) men det overrasker meg at så mange andre ikke liker hvite kjøkken! I boligkatalogene her er det utrolig mange nybygg, såkalte nye og trendy steder, som har hvit kjøkkeninnredning. Jeg synes det er ille, og trodde jeg var litt utrendy da.. Jeg liker kirsebærfarget kjøkkeninnredning, til nød bjørk, og helst med svarte fronter på hvitevarer, selv om mannen er svært begeistret for stål. Han er bestemt på at sjakkrutet kjøkkengulv er det store Jeg liker mørkebrune tremøbler/evt kirsebær. Liker ikke helt lyst tre særlig, sånn ahorn. Jeg vil ha de store trekkene i ganske nøytrale farger, eggeskall, beige, kirsebær, mørk brun, og så legge fargemomenter for å friske og live opp. F.eks en vegg males rød i et rom. En sofa er rød. Maleri med mye farger i. Helt sterilt hvor alt er hvitt og kaldt hadde blitt veldig ukoselig for meg.. Og så må det jo være plass til egenprodusert kunst. Jeg skjønner heller ikke hvorfor så mange her ikke liker vegg-til-vegg tepper. Det er litt grisete, men er veldig fint med et tykt teppe på en dagligstue så man kan ligge på gulvet, sitte på gulvet lent mot sofaen osv. Er det tregulv så sitter aldri noen på gulvet. Furu og sånn halvdelte vegger med tre og maling halve er grusomt. Også sjablonmaling. Boller på badet må være fryktelig upraktisk, såå mange overflater å holde rene! Selv om det ikke ser så ille ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salt Skrevet 17. januar 2004 #57 Del Skrevet 17. januar 2004 Ville aldri hatt 80-tallsstil med turkise skinnsofaer....grøsse. Er heller ikke noe begeistret for 70-tallstilen, jeg liker det enkelt og minimalistisk, mye hvitt og lite nips (i motsetning til mange andre her inne ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 17. januar 2004 #58 Del Skrevet 17. januar 2004 Stål er fint på kjøkkenet, men usedvanlig vanskelig å holde rent (fingermerket og fett OVER ALT), ihvertfall om man har små barn med litt skitne fingre... Liker ikke brytspanel. Buenganger syns jeg heller ikke er så fint, men noen ganger er det praktisk. Hos mine foreldre hadde de en hall, med en liten gang inn til badet nede. Her ble det lagt inn buegang, for slik å sammenkoble rommene mer, få bedre lys i den lille mellomgangen (Ca 1,3 m lang) og få det til å se større ut. Det synes jeg ble helt ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skusla Skrevet 17. januar 2004 #59 Del Skrevet 17. januar 2004 Jeg ville aldri hatt furupanel, eller brystpanel malt i fargene bonderødt eller bondeblått med sennepsgul mønstret strietapet over. Ei heller mørkegrønt. Jeg ville heller ikke hatt plastikkrosett i taket i en leilighet, bare fordi den er bygget i litt gammel stil og plast er jo så mye lettere enn gips. Heller ikke bueganger mellom f. eks. kjøkken og stue *grøss* Men sier jatakk til både glassbyggerstein og hvitevarer i stål. Kunne ikke sagt meg mer enig. Heller ikke mørkerøde eller grønne vegger. Furumøbler i haugevis, ei heller ørten forskjellige stiler i en liten stue.. Jeg liker mahogney men det må være kombinert med lyse vegger for at det ikke skal bli for tungt og mørkt. Stål på kjøkkenet syntes jeg er kult- Det skal ikke være for overfyllt i rommene, og det bør gå en viss rød tråd gjennom hele huset/ leiligeten.. Men, det er miiin mening! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 17. januar 2004 #60 Del Skrevet 17. januar 2004 Jeg syns det er pussig (men ikke overraskende) å lese at de fleste her fordømmer det som var veldig in for 10-15 år siden, samtidig som veldig mange liker de samme tingene...de tingene som er supertrendy i dag... Jeg kunne ønske vi kunne fått muligheten til å ta opp den samme diskusjonen om 10 år igjen - spent på hva folk vil si om minimalistisk stil, glass og stål da! Jeg pussa opp et hus for 4 år siden. Jeg kjøpte furumøbler - fint og billig, mala kjøkkenet lyseblått, spisestua rød, stua mørk mosegrønn og entreen gul. Jeg er glad i farger, og fikk det akkurat sånn som jeg ønska! Mitt første egne hjem - storfornøyd! I høst har vi pussa opp igjen (nytt hus) og nå er gangen min i lys brun/beige farge, kjøkkenet og dagligstua i en lys beige farge (Dun) og penstua er tapetsert med en enda lysere beige tapet. Ergo - bare lyse, duse farger. Jeg er ikke så naiv at jeg tror at jeg ikke er påvirket av moten hva farger/stoffer/møbler angår - selvfølgelig er jeg det! Jeg har sagt til alle jeg har snakka med husprosjektet om, at jeg er SJELEGLAD for at jeg pusser opp på ei tid som er prega av lyse og minimalistiske trender - rett og slett fordi jeg tror det vil være "moderne" lenger (tidløst), og fordi det vil være mulig å skifte preg på huset med enkle tak når fargene igjen gjør sitt inntog - TRO MEG - DET KOMMER! Selvom jeg er påvirket av dagens trender, er det fortsatt noe jeg holder fast ved - det jeg tror er min stil. Selvom jeg syns det kan være fint hos andre, så kunne jeg ikke tenke meg å ha en minimalistisk stil med stål/metall, finèr og glass. I tillegg syns jeg ikke noe om glassbyggestein og mosaikk. Jeg liker ikke tak/lister/dører i andre farger enn hvitt. Er heller ikke så glad i bjørk. Ellers er det ikke så mye jeg kommer på egentlig. Er vel stort sett altetende, bare jeg får tenkt meg litt om...Det er ikke de enkelte tingene som gjør det fint/stygt - men helheten! (Skulle f.eks ALDRI ha hvit kjøkkeninnredning - HELT TABU! Men når jeg fikk tenkt meg om og sett meg litt om, så fant jeg ut at det mest fornuftige på vårt 10kvm store kjøkken var akkurat hvitt... ) Dette ble langt og kanskje litt på kanten av det jeg egentlig skulle skrive om men... K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå