AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #21 Skrevet 7. mars 2012 Vi skjønner at du har hatt dårlige opplevelser. Hva med at du lager et eget innlegg om dette, istedet for å sverte en hel yrkesgruppe på bakgrunn av enkeltvis erfaring? Jeg vil gladelig kommentere innlegget ditt, hvis du bare kan la være å spore av denne tråden der vi diskuterer forskjeller mellom de to yrkesgruppene, ikke hvilke feil og mangler en psykiater som behandlet deg har. Forskjellen, den største, er vel at psykologene ikke kan gjøre så mye skade som psykiaterne. Joda, det er helt sikkert noen bra folk som er psykiatikere og. Jeg vet iallefall om èn.
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 7. mars 2012 #22 Skrevet 7. mars 2012 En psykiater har legeutdannelse i bunn, og kan dermed skrive ut resepter. En vanlig psykolog kan bare masse teorier rundt de psykiske aspektene. Skjønner ikke hvorfor psykologer har så høy status, jeg ser på jobbene deres som KJEDELIG. Bare sitte der og høre på folk sutre, jeg hadde bare fått lyst til å riste i pasientene. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #23 Skrevet 7. mars 2012 Det heter IKKE "psykiatriker"! Hvor i alle dager har dere det fra?? Nei, det heter det visst ikke. Godt du fikk med deg det viktigste. Men var det noen andre enn deg som skrev "psykiatriker"? 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #24 Skrevet 7. mars 2012 Nei, det heter det visst ikke. Godt du fikk med deg det viktigste. Men var det noen andre enn deg som skrev "psykiatriker"? Javisst, beklager det jeg skrev over. Jeg skrev psykiatiker feil så jeg trodde du skulle "ta meg" på det. Beklager.
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 7. mars 2012 #25 Skrevet 7. mars 2012 Hva er vitsen med å kritiserer TS for å skrive det feil? Dere vet utmerket godt hva TS vil frem til, slutt å oppføre dere så tullete. 2
Gjest Jens Skrevet 13. juli 2012 #26 Skrevet 13. juli 2012 "En vanlig psykolog kan bare masse teorier rundt de psykiske aspektene" Kan du se noen fordeler med å kunne en "masse teorier rundt de psykiske aspektene"? Hvorfor tror du psykologer sitter og lytter til at "folk" sutrer? Hva kan dettte brukes til? I motsetning til deg mener jeg at styrken ligger nettopp i å kunne konseptualisere et saksforhold med ulike teoretiske innfallsvinker, og samtidig akseptere usikkerhet av egen forståelse av et annet menneske. Jeg har stor respekt for legers kompetanse i psykisk helsevern. Medikamentell behandling er etter min vurdering ofte påkrevd og det finnes ingen yrkesgruppe i som har så høy klinisk kompetanse i medikamentell behandling av psykiske lidelser som psykiatere. Det forundrer meg imidlertid at noen vurderer psykiatere som psykologer med rett til å skrive ut medisiner. Psykologer har stort sett kompetanse som leger ikke har har. I psykisk helsevern vil vil denne særkompetansen omhandle for eksemepel, testmetodologi og annen forskningsmetodologi (feks grundig forståelse av kartlegging og utredningsmetodologi knyttet til selvutfylling, observasjonsmetodikk, og intervju) evnetesting (og annen nevropsykologsik testing), personlighetstesting,nevropsykologi, sosialpsykologi (gruppeprosesser), utviklingspsykologi (spesielt tilknytningsteori og modeller for forståelse og behandling av affektregulering), samt systemiske forhold. Utdanningene overlapper i kunnskap om sentralnervesystemet, diagnostiseringsmetodologi, og enkelte behandlinsteknikker. Det er betydelige forskjeller i utdanningsløpene til psykologer og leger (og mellom psykologspesialister og psykiatere). I praksis tror jeg de ulike utdanningsforløpene gjør noe med psykologen og psykiateren som nok gjør at de i behandlingsroller vil arbeide ut i fra en ulik "stance", dvs de vil benytte noe ulik begrepsapparat for å forstå problematikk, forståelse av intervensjon, og konseptualisering av målsetninger. Yrkesgruppene står for, som andre yrkesgrupper i psykisk helsevern som sykepleiere, sosionomer, vernepleiere og barnevernpedagoger (og økonomer og jurister!) unike bidrag i behandling av psykisk lidelser.
kokkosmamma Skrevet 13. juli 2012 #27 Skrevet 13. juli 2012 En psykiater kan skrive ut resepter, det kan ikke en psykolog.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2012 #28 Skrevet 14. juli 2012 En psykiater kan skrive ut resepter, det kan ikke en psykolog. En psykolog kan evneteste, personlighetsteste, nevropsykologisk teste, det kan ikke en psykiater Har større kunnskap om utviklingsprosesser, sentralnervesystem (nevropsykologi), "sykdoms" utvikling, kan anvende et bredt spekter av behandlingmetoder basert psykologfaglige modeller for atferd. Poenget er at Psykologer og psykiatere er forskjellige med hensyn til mer enn rett til å skrive ut resepte Psykologer kan psykologi, oe psykiatere har lite kunnskap om.
Kosemose Skrevet 6. august 2012 #29 Skrevet 6. august 2012 Tråd ryddet for sjikane mot en yrkesgruppe Kosemose, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå