AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #2 Skrevet 6. mars 2012 Forskjellen er at "psykriatere" ikke finnes. 5
sequin Skrevet 6. mars 2012 #3 Skrevet 6. mars 2012 (endret) Psykiatere lege med videreutdannelse her kan du lese mer Endret 6. mars 2012 av sequin 1
Gjest therese Skrevet 6. mars 2012 #4 Skrevet 6. mars 2012 En psykiater har både psykologiutdannelse og legeutdannelse mens en psykolog bare har psykologiutdannelse. Tror også at bare psykiatere kan skrive ut medisin. Kommer an på hvorfor du trenger det, har du fysiske plager pga psykiske problemer? Kommer du til å trenger divere resepter? 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #5 Skrevet 6. mars 2012 En psykiater er en lege som har tilleggsutdannelse/spesialisering i psykiatri (læren om psykiske sykdommer). En psykolog er ikke lege men en som har studert psykologi, læren om menneskelig psyke og atferd. 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #6 Skrevet 6. mars 2012 Veldig forenklet sagt så går du til en psykolog hvis du tror du trenger langvarig samtaleterapi pga angst og traumer f eks som skyldes opplevelser du har hatt og som trenger bearbeidelse. En psykiater er mer innstilt på behandling og ikke årsakssammenheng. 2
ini Skrevet 6. mars 2012 #7 Skrevet 6. mars 2012 Psykologutdannelsen er vel 5-årig (hvis jeg husker riktig), mens en psykiatriker/overlege i psykiatri er en lege med 6 års medisinsk universitetsutdannelse (stort sett), 18 mnd turnus, samt et visst antall år (vanligvis 5) med spesialisering innefor psykiatri. Hva som er best å gå til er vel et litt misledende. De fleste psykiatriske sykehus/avdelinger har gjerne overleger i psykiatri som øverste behandler, mens det jobber flere psykologer og psykiatriske sykepleiere i samme "team". 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #8 Skrevet 6. mars 2012 Som flere har påpekt har en psykolog utdannelsen psykolog. En psykiater er først utdannet lege, og har deretter videreutdannet seg og spesialisert seg innenfor psykiatri. Psykiateren kan altså skrive ut medisiner, legge inn, skrive ut pasienter, være med på å fatte vedtak om tvang... Psykologen har samtaleterapi.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #9 Skrevet 6. mars 2012 En psykolog er interessert i å hjelpe deg finne en vei ut av de tanker og følelser (følelser styres av automatiske tanker, tanker som du ikke tenker over som kommer av seg selv) på en måte som du føler deg trygg på og har kontroll på. En god psykolog lytter 80% av tiden og prater 20% av tiden. En psykiatriker er interessert i å putte ting i kroppen din for at du ikke skal føle angst, depresjon, eller andre følelser. Sovemedisiner for at du ikke skal drømme. Psykiatrikeren er ikke interessert i hvorfor du har de tanker og følelser du har eller å få bearbeidet de. Psykiatrikeren er bare interessert i å gi deg piller som gjør at alt ser bra ut på overflaten. Litt som å feie alt under teppet. Hvis du en gang slutter på pillene så er problemet der igjen. Hvis kroppen din venner seg ved pillene trenger du større doser. Slutter du får du abstinenser.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #10 Skrevet 6. mars 2012 Forskjellen er i første omgang utdannelsen. En psykiater er en lege som er spesialist i psykiatri, og kan dermed skrive ut medisin (noe også enkelte psykologer kan). En psykiater finner man mer på psykiatriske avdelinger, mens psykologer er mest representert som behandlere i DPS og andre liknende deler av helsevesenet. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #12 Skrevet 6. mars 2012 Jeg har gått både til psykiatere og psykologer etter min erfaring er forskjell fra psykiater til psykiater, og fra psykolog til psykolog. Man kan ikke dra alle over en kam og generalisere da alle har forskjellige opplevelser. Jeg har gått til en veldig dyktig psykiater over lengre periode nå, og han gir meg ingen piller. Jeg prater og han lytter, og han prater litt han også. Også går jeg i gruppeterapi som han har, og det syns jeg er en veldig bra terapiform. Han er så rolig og behagelig, noe som gjør at jeg får tillit til han og åpner meg, og på denne måten kan han hjelpe meg. Det viktigste er at du går til en person som du føler deg vel med, for om kjemien ikke stemmer, så bør du bytte til en psykolog eller psykiater du kommer bedre overens med. Det har veldig mye å si! 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #13 Skrevet 6. mars 2012 En psykiater har både psykologiutdannelse og legeutdannelse mens en psykolog bare har psykologiutdannelse. Tror også at bare psykiatere kan skrive ut medisin. Kommer an på hvorfor du trenger det, har du fysiske plager pga psykiske problemer? Kommer du til å trenger divere resepter? En psykiater har ikke psykologutdannelse, men grunnutdannelse i medisin og spesialistutdannelse i psykiatri. Som flere har påpekt har en psykolog utdannelsen psykolog. En psykiater er først utdannet lege, og har deretter videreutdannet seg og spesialisert seg innenfor psykiatri. Psykiateren kan altså skrive ut medisiner, legge inn, skrive ut pasienter, være med på å fatte vedtak om tvang... Psykologen har samtaleterapi. Psykologer med spesialistutdannelse i klinisk voksenpsykologi (psykologspesialister) kan også legge inn og fatte enkelte tvangsvedtak. Psykologer uten spesilistutdannelse kan også legge inn pasienter på frivillig paragraf. En psykolog er interessert i å hjelpe deg finne en vei ut av de tanker og følelser (følelser styres av automatiske tanker, tanker som du ikke tenker over som kommer av seg selv) på en måte som du føler deg trygg på og har kontroll på. En god psykolog lytter 80% av tiden og prater 20% av tiden. En psykiatriker er interessert i å putte ting i kroppen din for at du ikke skal føle angst, depresjon, eller andre følelser. Sovemedisiner for at du ikke skal drømme. Psykiatrikeren er ikke interessert i hvorfor du har de tanker og følelser du har eller å få bearbeidet de. Psykiatrikeren er bare interessert i å gi deg piller som gjør at alt ser bra ut på overflaten. Litt som å feie alt under teppet. Hvis du en gang slutter på pillene så er problemet der igjen. Hvis kroppen din venner seg ved pillene trenger du større doser. Slutter du får du abstinenser. Tull og tøys. Forskjellen er i første omgang utdannelsen. En psykiater er en lege som er spesialist i psykiatri, og kan dermed skrive ut medisin (noe også enkelte psykologer kan). En psykiater finner man mer på psykiatriske avdelinger, mens psykologer er mest representert som behandlere i DPS og andre liknende deler av helsevesenet. Psykologer, enten de er spesialister eller ikke, kan ikke skrive ut medisiner. Du vil finne psykiatere på alle DPS-er, på linje med psykologer, leger, psykologspesialister, vernepleiere, sykepleiere og sosionomer (de tre siste med etterutdannelse). 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #14 Skrevet 7. mars 2012 Tull og tøys. Psykologer, enten de er spesialister eller ikke, kan ikke skrive ut medisiner. Du vil finne psykiatere på alle DPS-er, på linje med psykologer, leger, psykologspesialister, vernepleiere, sykepleiere og sosionomer (de tre siste med etterutdannelse). Jo, noen kan. Det er prøveordninger på nettopp dette med at psykologer kan skrive ut medisiner. I og med at jeg selv er psykolog, så er dette noe jeg vet godt. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #15 Skrevet 7. mars 2012 En psykiater har ikke psykologutdannelse, men grunnutdannelse i medisin og spesialistutdannelse i psykiatri. Psykologer med spesialistutdannelse i klinisk voksenpsykologi (psykologspesialister) kan også legge inn og fatte enkelte tvangsvedtak. Psykologer uten spesilistutdannelse kan også legge inn pasienter på frivillig paragraf. Tull og tøys. Psykologer, enten de er spesialister eller ikke, kan ikke skrive ut medisiner. Du vil finne psykiatere på alle DPS-er, på linje med psykologer, leger, psykologspesialister, vernepleiere, sykepleiere og sosionomer (de tre siste med etterutdannelse). Trolleinnlegg.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2012 #16 Skrevet 7. mars 2012 Jo, noen kan. Det er prøveordninger på nettopp dette med at psykologer kan skrive ut medisiner. I og med at jeg selv er psykolog, så er dette noe jeg vet godt. Når jeg ser alt som skrives er jeg glad for at jeg er så frisk i toppen at jeg slipper å gå til dere psykologer |D
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #17 Skrevet 7. mars 2012 Her var det mye rare svar. Psykologutdannelsen er 6 årig - det samme som en lege, men leger har halvannet år turnus i tillegg. Psykologer har seks år med psykologi-studier, mens leger har ett semester (?) med psykiatri, noe som vil si diagnostisering. Psykologer lærer mye om normalpsykologi, ulike behandlingsformer (primært ikke-medikamentelle) m.m. i tillegg. Etter studiet kan både leger og psykologer spesialisere seg i fem år, mens de jobber og går på kurs (psykologer skriver også en oppgave), og de blir til slutt psykiatere eller psykologspesialister. Men det er typisk at psykiatere omtaler seg som nettopp det og ikke leger, mens psykologspesialistene fortsatt kalles psykologer i mange sammenhenger. Derfor kommer forskjellen på en psykiaterog en psykolog mye an på hvilke psykologer du snakker om. I dag har det nok mest med alder å gjøre, siden de fleste psykologer spesialiserer seg nå. I dag finner man begge gruppene representert ved både DPS og på sykehusposter og de skal i prinsippet ha lik status i psykisk helsevern. Mye av de samme oppgavene, men noen forskjeller. Psykiatere kan bl. a. skrive ut medisiner og sykmelde, noe psykologer ikke kan med mindre det er snakk om prøveprosjekt. Psykologer kan ikke tvangsinnlegge (men ikke-spesialister kan legge inn frivillig), men fatte flere andre tvangsvedtak.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #18 Skrevet 7. mars 2012 Har man angst så er det psykiateren som skriver ut de dyre og virkeløse antidepressiva og nekter deg å få de billige medisinene som hjelper mot angst. Har med kontakten mellom psykiatrien og legemiddelindustrien. En psykiater har også makt til å legge folk i reimer på psykiatriske sykehus dersom man nekter å ta medisiner man blir betydelig dårligere og suicidale av. De har også, med den voldsomme fordomsfulheten mange leger i psykiatrien innehar, makt til å stigmatisere folk som alkoholiker dersom man har sosial angst og trenger alkohol for å komme i kontakt med andre mennesker og har full kontroll over inntaket. De har også makt til å skrive falske journaler for å dekke over sine overgrep. Hvordan skulle vi ha klart oss uten psykiaterene. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #19 Skrevet 7. mars 2012 Har man angst så er det psykiateren som skriver ut de dyre og virkeløse antidepressiva og nekter deg å få de billige medisinene som hjelper mot angst. Har med kontakten mellom psykiatrien og legemiddelindustrien. En psykiater har også makt til å legge folk i reimer på psykiatriske sykehus dersom man nekter å ta medisiner man blir betydelig dårligere og suicidale av. De har også, med den voldsomme fordomsfulheten mange leger i psykiatrien innehar, makt til å stigmatisere folk som alkoholiker dersom man har sosial angst og trenger alkohol for å komme i kontakt med andre mennesker og har full kontroll over inntaket. De har også makt til å skrive falske journaler for å dekke over sine overgrep. Hvordan skulle vi ha klart oss uten psykiaterene. Vi skjønner at du har hatt dårlige opplevelser. Hva med at du lager et eget innlegg om dette, istedet for å sverte en hel yrkesgruppe på bakgrunn av enkeltvis erfaring? Jeg vil gladelig kommentere innlegget ditt, hvis du bare kan la være å spore av denne tråden der vi diskuterer forskjeller mellom de to yrkesgruppene, ikke hvilke feil og mangler en psykiater som behandlet deg har. 4
Mooria Skrevet 7. mars 2012 #20 Skrevet 7. mars 2012 Det heter IKKE "psykiatriker"! Hvor i alle dager har dere det fra??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå