Gå til innhold

Tran og Sana-Sol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt som er noen måneder under tre år er veldig glad i både tran og sana-sol.

H*n får en spiseskje av hver før sengetid. Men jeg er jo litt bekymret for at det kanskje er for mye? Er jo ikke bra med for mye.

Så hvor mye er for mye for et så lite barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det dvitamin i sana sol? Hvis ikke, så skulle det gå fint med begge.

Skrevet

Barnet mitt som er noen måneder under tre år er veldig glad i både tran og sana-sol.

H*n får en spiseskje av hver før sengetid. Men jeg er jo litt bekymret for at det kanskje er for mye? Er jo ikke bra med for mye.

Så hvor mye er for mye for et så lite barn?

Det er vanskelig å svare på, siden det er flere forskjellig vitaminer i flasken, og hvert vitamin har sin egen øvre grense for inntak.

Man kan få store uheldige effekter av å ta for mye, så ville absolutt fulgt den anbefalte dosen. :)

Gjest Misteltein
Skrevet

Min første tanke er hvilke fettløslige vitaminer finnes i Sana-sol? Det er D-vitamin (som nevnt over), og A-vitamin som man må følge med på! :) Om Sana-Sol kun inneholder vannløslige vitaminer så går det fint. :)

Skrevet

Misforsto spørsmålet ditt.

Dersom barnet ditt får variert og normalt sunt kosthold, så skal det holde med tran.

Men det skader ikke (heller ikke bedrer) om han får en skje Sanasol i tillegg skulle jeg tro.

Det som skjer når man får for mye av et vitamin (uten at det trenger å være skadelig) er at enkelte vitaminer opptar reseptorer, slik at man kan få mangel på andre vitaminer som ikke er like "sterke" i bindingen til reseptorene. (det er disse som tar opp vitaminene til kroppen)

Det fører til at enkelte vitaminer går rett ut igjen som avfallsstoff og ikke blir tatt opp av kroppen.

Reseptoren har visse vitaminpreferanser, slik at når man pøser på med disse, så blir den opptatt for andre viktige vitaminer som da ikke blir tatt opp.

Håper det ble forståelig..? :)

Skrevet

Om man gir barnet både tran og sana-sol så anbefales det at man gir en teskje av hver ettersom det er D og A vitamin i begge deler, og man er i fare for å få for mye om man gir en spise eller barneskje av hver.

AnonymBruker
Skrevet

Er vel D-vit i sanasol....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...