Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er påbygg like hardt som alle lærer på yrkesfag får det til å høres ut? Har nemlig søkt påbygg..

HAr en følelse av at lærere bare sier det fordi kommunnen trenger lærlinger. (Går helse og sosial vg2)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hvor lett du tar skolen og hvor motivert du er for skolearbeid det. Men det er mye norsk og andre teoretiske fag, mye lekser og lesing til prøver. Ikke spesielt mye praktisk slik du er vant til fra helse og sosial. Men er du motivert for endel skolearbeid går det nok fint.

Skrevet

Å komme fra yrkesfag og innpå påbygg synes jeg var utrolig tøft i hvertfall. Endte med at jeg ble skikkelig umotivert med èn gang (for året starta virkelig fra første timen etter sommerferien). Det er MYE norsk, MYE prøver og MYE terp.

Så det er noe i det lærerene sier, i allefall var det det for mitt kull.

AnonymBruker
Skrevet

Men da er jeg litt heldig, siden norsk er yndlingsfaget mitt, og jeg ikke er særlig glad i praktiske fag.

Noen som vet hvordan matten er? Den jeg gruer meg til..

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye jobbing og lesing. Mye skal kunnes som er ganske så tørt og kjedelig. Men jeg synes det var enda ett hakk verre å komme på høgskolen, enda større pensum og enda mer lesing.

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det var hardt i det hele tatt. Men det kommer vel litt an på hvilke lærere man har og hva de forventer da. Jeg gjorde ikke sånn kjempeinnsats, men med gikk ut med helt greie karakterer. Hadde vel litt over 4 i snitt.

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det var noe stress, siden jeg gikk medier og kommunikasjon på Katta på Hamar. Der var det MYE jobbing, og omtrent like mye på påbygg, så jeg synes ikke det var så ille. :)

Skrevet

Hørte også mye forferdelig om påbyggning før jeg begynte.Men det er virkelig ikke så ille som de skal ha det til. Det er hva det er, nemlig skole. Du har jo allerede gått to år på vgs, så du vet jo hva skole er :) Regner jeg med i alle fall.

Jeg synes det er nesten litt mer avslappende å gå påbyggning, men så har jeg jo gått elektro tidligere. Og det er faktisk mye flere fritimer en det står på planen.

Sier ikke at det er plankekjøring da, det er jo skole. Vet ikke hvordan det skal forklares på en annen måte.

Skrevet

Hørte også mye forferdelig om påbyggning før jeg begynte.Men det er virkelig ikke så ille som de skal ha det til. Det er hva det er, nemlig skole. Du har jo allerede gått to år på vgs, så du vet jo hva skole er :) Regner jeg med i alle fall.

Jeg synes det er nesten litt mer avslappende å gå påbyggning, men så har jeg jo gått elektro tidligere. Og det er faktisk mye flere fritimer en det står på planen.

Sier ikke at det er plankekjøring da, det er jo skole. Vet ikke hvordan det skal forklares på en annen måte.

Jeg gikk også ut av elektro:p Og for min del var elektro mye praktisk og lite lekser, derfor ble påbygg så hardt.

Var også kjempeglad i norsk, men norsk der er ikke som norsken jeg hadde hellers. Før fikk jeg skrive, nå måtte jeg pugge stoff.

Skrevet

Jeg synes ikke det var hardt å gå påbygg etter yrkesfag. Det er mer jobbing på påbygg, men både mine venninner og jeg gled ganske greit igjennom uten å gjøre unormalt mye skolearbeid :)

Skrevet

Jeg gikk også ut av elektro:p Og for min del var elektro mye praktisk og lite lekser, derfor ble påbygg så hardt.

Var også kjempeglad i norsk, men norsk der er ikke som norsken jeg hadde hellers. Før fikk jeg skrive, nå måtte jeg pugge stoff.

Typisk eksempel på at samme studie er forskjellige fra plass til plass. Vi hadde mye pugging, forskrifter og elektronikk jævelskap. Altså, når du går Elenergi, er det virkelig nødvendig å kunne bygge en forsterker? En vanlig elektriker ville bare byttet den ut. Har hørt andre som bare hadde praksis, mens noen som nesten studerte det samme som ingenører ser på. De burde virkelig få orden i det der systemet sitt. Så tror ikke TS kan få noen klare svar på hvordan påbygning er med mindre ts hører fra noen andre som har gått på skolen hun/han har søkt på.

• Liker 1
Gjest Misteltein
Skrevet (endret)

Jeg leste i avisen (ikke så lenge siden) at det var alt for få helsefagarbeidere som gikk ut i læren. De fleste gikk videre til allmennfaglig påbyggning. Dette ble sett på med stor bekymring med tanke på den kommende eldrebølgen.

Påbyggning er noe møkk, ja. Jeg hadde nesten lyst til å grine første gangen. Det var bare stor fortvilelse. Jeg sluttet etter tre og en halv måned. Orket ikke mer. Det spørs hva slags fag du er glad i som får det gjennom det. Jeg holdt på å spy første gangen av norsk, engelsk og historie. 20 timer tilsammen.

Nå er jeg på forsøk nummer to etter å ha tatt fagbrevet. Det går bedre denne gangen! Jeg vet ikke om motivasjonen er større nå, om jeg har modnet mer, om det er timereduksjonen eller hva det er som gjør at det går bedre.

Vi hadde mye teoretisk fag på skolen. Det var helt annerledes å komme til et sted der du skulle trykke sammen alle de tunge teoretiske fagene på et skoleår.

Ingen av fagene var bygget opp på samme måte som vi hadde gjort det tidligere. Læreren på yrkesfag la opp undervisningen til et bruktbart år med spennende undervisning. Dette skjedde ikke på påbyggning. Det var mer pugging, mer teori osv. Læreren virket ikke interessert i å undervise oss. Det virket mer som "æsj - er jeg ikke snart ferdig her? lunsjpause?" holdning blant dem. Jeg er et mattemenneske.

Endret av Misteltein
Gjest najki
Skrevet

For min del var ikke påbygging hardt i heletatt! Det var bare unntaksvis jeg gjorde lekser, allikevel gikk jeg ut med rundt 4,5 i snitt. Norsken var svært overkommelig, og langt i fra så ille som "alle" sier.

Nå er det jo imidlertid sånn at uansett hvordan man ser på dette så er skole veldig relativt. Det kommer ann på skolen du går på, men aller mest deg som person og dine innstillinger.

Skrevet

Jeg synes påbygg var oppskrytt. Ja, det krevde mer for å få gode karakterer, men det var ikke "ille" i det hele tatt.

Skrevet

Påbyggning er noe møkk, ja. Jeg hadde nesten lyst til å grine første gangen. Det var bare stor fortvilelse. Jeg sluttet etter tre og en halv måned. Orket ikke mer. Det spørs hva slags fag du er glad i som får det gjennom det. Jeg holdt på å spy første gangen av norsk, engelsk og historie. 20 timer tilsammen.

Er ikke engelsk på påbygning med mindre du velger det som valgfag..

Gjest Misteltein
Skrevet (endret)

Er ikke engelsk på påbygning med mindre du velger det som valgfag..

Ja, jeg burde kanskje forklart det. Vi fikk ikke velge valgfag, da. Skolen valgte valgfag for oss, og sånn var det. Gøy? Nei. Var alle i klassen enig at de ville velge selv? Ja. Brydde skolen seg? Nei. Ble det surt for meg som ikke ville ha engelsk (fem timer), og som grudde seg allerede nok til å ha ti timer norsk? Ja.

Endret av Misteltein

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...