Gå til innhold

Når blir minstemann stor...?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har to skjønne barn. En stor jente på ti og en bitteliten gutt på bare seks....

Han er mammas lille gutt og jeg er veldig lite flink til å "se" at han blir større. Min datter hadde mye større ansvar for ting selv når hun var førsteklassing, mens lillemann ikke slipper så lett til.... I dag ville han smøre seg frokost selv, klart han får, og det går jo så bra men han er jo bare min lille prins.....

Flere som har det på samme måten?

Eller dreier det seg mer om kjønn, at jenter alltid er store og flinke mens gutta er mammas små bortskjemte gullklumper....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreløbig har jeg bare ett barn selv, så jeg kan selvfølgelig ikke vite, men jeg tror kanskje vi kvinner gir døtrene våre mer ansvar nettopp fordi vi har vært jentunger selv en gang og vet hva de kan mestre. Vi har kanskje ikke så stor tro på gutta (selv om vi kanskje ikke vil innrømme det) fordi det ofte er vi kvinner som administrerer familien, f eks sørger for kakebaking til bursdager, pakker sekken, husker gymtøy, osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Mora mi har det fremdeles på dette viset; min søster er nå 24 år....

ellers så tendenserer gutter å slippe unna med slike ting du nevnte uansett om de er eldst eller mindst i søskenflokken.

Det er fordi vi sosialiserer gutt og pike forskjellig.

Tenk på det du. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel, stor og stor..... alt er relativt.... man er ikke så stor når man nettopp er kommet ut av bleiene for godt :D

Men det er klart de vokser fort, og det må du bare innse tror jeg (og det gjør du jo) for når de kommer opp i skolealderen da har de en utrolig rask utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah.. Jeg er straks 20.. og mammas lille jente. Flyttet ut for 1,5år siden og fortsatt passer hun på meg.. :ler:

<meg> Jeg skal lage smultringer!:D

<mamma> Ånei, nå må du være forsiktig så du ikke brenner deg, altså!

<meg> Ehh.. mamma.. Slapp av, jeg er ikke fem lengre.

<mamma> Åja. Stemmer det, ja. *fnise*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter først. Og eldstemann har alltid vært "stor". Yngst er min datter på 10 år og hun er "vesla" i mine øyne.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg møtte lille guttebassen til svigermor kom hun innom en gang i uka, ryddet, tok med skittentøyet og kom tilbake med det noen dager senere. Rent og strøket! :o Jeg er også minst i søskenflokken, men kan ikke huske å ha få spesialbehandling i noen stor grad. Ergo tror jeg det beror litt på kjønn, og litt på mamman... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 gutter, 6år og en baby! :D

Eldstemann har allerede begynt å få "oppgaver" i heimen!! :wink:

Han hjelper til å rydde eget rom, henter post/aviser, hjelper til å dekke på og av bordet etter mat og "passer" på at minstemann har leker når mor er i dusjen!!

-Og så elsker han å være med å bake!!!

Kommer fra et hjem hvor det ikke var forskjell på gutte og jente-oppgaver. Broren min lagde middag til oss andre som tenåring - så gjorde jeg!! I dag, som voksen, er han som en mann skal være ( synes jeg, da... :wink::P )!! Han lager middager, vasker og rydder UTEN at han må få beskjed om det!! Han ser slikt selv - han har "lært" det hjemme!!!

Slik vil jeg at mine gutter også skal bli - ingen manns-sjåvinister skal forlate mitt hjem om 15 - 20 år!!! :wink: :D :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rop sånn a!!!

(voldtsomt til utropstegn....) :ler:

Jeg er enig med deg, klart en gutt skal vaske og lage middag.

Men min lille prins er jo baaare seks år....?

Mammas lille gullklump, min lille sussebass og elskling og nuspesnusp??

Han er jo helt til å spise opp.....

Men jeg har blitt litt flinkere, tar det litt gradvis. Han legger på plass det meste av klærne sine selv, tar av sengetøy og rydder rommet sitt. Han tømmer oppvaskmaskinen og fikser seg kveldsmat, går ut med søpla og henter post. Så han er jo ikke heeelt håpløs da.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han legger på plass det meste av klærne sine selv' date=' tar av sengetøy og rydder rommet sitt. Han tømmer oppvaskmaskinen og fikser seg kveldsmat, går ut med søpla og henter post. Så han er jo ikke heeelt håpløs da.... :ler:[/quote']

*imponert*

Tror ikke du skal bekymre deg, Tex :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*stolt av prinsen sin*

Glemte selvsagt å skryte av hans gode manerer, som fex alltid å ta i hånden og bukke når han skal si takk for maten når vi er borte på besøk, alltid holde opp døren for jenter/damer og si "damene først" , alltid møte våre gjester i gangen og si "velkommen til oss".....

Jeg husker da jeg var liten og så på Ridge i Glamour....

Jeg bestemte meg tidlig for at hvis jeg fikk en sønn så skulle han oppdras til å respektere kvinner..... Da må man begynne tidlig :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal prøve å slutte med all "ropingen", Tex!!!

(..har blitt en uvane, tenker jeg... :wink: :o )

Synes 6-åringen din er flink, jeg! :Nikke:

Ellers er min 6-åring storebror nå, men allikevel min lille "store" gutt!!

( ..nå kunne jeg rope litt, eller? :o :wink: ) Gruer meg til han ikke lenger vil gi meg både kos, nuss og klemmer... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min minste babygutt er 13, han er høyere og sterkere enn meg, og nattasussen er long gone........

Men ok, han lager middag, går tur med bikkja, bytter dekk på sykkelen og sorterer skittentøy........ så han skal nok være en ok mann å levere fra seg (men han skal vel aldri flytte fra mamma'n sin?? :hoho::hoho: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tex: Det er mer enn jeg forventer av en gjennomsnitts 25-åring...

:hoho::hoho::hoho::hoho::hoho:

Godt sagt!

Forøvrig gjør han mer enn Qliomannen hjemme, så ta det rolig!

Og jeg kan skrive under på at han er en gentleman. Har nemlig fått beskjed av den lille poden da jeg var på besøk at jeg skulle sitte på en puff, slik at han fikk massere skuldrene mine. *smelter totalt* Han henter puter og stoler og passer på damene (mannen min fikk bare stol, ingen pute) og har øyne man bare kan drukne i.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min erfaring (som storesøster) er at den yngste aldri blir stor... Det er ikke grenser hva jeg måtte klare fordi jeg var stor, mens han, da han ble like gammel, slapp unna fordi han er jo bare X år... Slik kan gjøre søsken sjalu.

Vet om en mor som stiller helt ulike krav til sin sønn på 18 og datter på 14. Hun må gjøre alt, han slipper eks å skifte på sengen pga det er så vanskelig... Vær forsiktig så du ikke går i kjønnsfellen og produserer frem en mann som er et mareritt å overta...

Selv overtok jeg en mann som ikke kunne koke ris, steke kjøttdeig, vaske tøy eller noe annet, for det gjorde mor best i det hjemmet. Det tar tid å lære en voksen mann at slikt ikke er spesielt vanskelig, når han har fått indoktrinert det i over 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes at alle mine unger stadig er små selvom den ældste er blevet 18 for mig er hun stadig min lille guldklump sådanne har vi det nok alle vi mødre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være slem, men jeg har selv vært den "store storesøsteren", men en "bitteliten" lillebror. Og dette har faktisk vært litt sårt for meg, selv etter at jeg ble voksen. Jeg har ikke fått like stor støtte som broren min, selv ikke i perioder hvor jeg ikke har hatt det så bra. Foreldrene mine har bare sagt at "du er så flink, så du greier deg alltid."

Men det er jo slettes ikke sikkert at du gjør så forskjell på ungene dine :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho::hoho::hoho::hoho::hoho:

Godt sagt!

Forøvrig gjør han mer enn Qliomannen hjemme, så ta det rolig!

Og jeg kan skrive under på at han er en gentleman. Har nemlig fått beskjed av den lille poden da jeg var på besøk at jeg skulle sitte på en puff, slik at han fikk massere skuldrene mine. *smelter totalt* Han henter puter og stoler og passer på damene (mannen min fikk bare stol, ingen pute) og har øyne man bare kan drukne i.......

*enda mere kjempestolt....*

Min lille tass er ivrig på kjøkkenet, driver og lager seg sin egen oppskriftsbok og passer nøye på å minne meg på at jeg må skrive ned alle oppskriftene mine til han før jeg dør.... :ler:

Han er et sjarmtroll, det er sikkert og visst! :D

men prinsessen min kan hvis hun vil hun også, det er bare det at hun vil så sjelden..... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...