Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

har lest litt om bæreseler på nettet, og en del skrievr at manduca bæresele ikke passer dem. det jeg lurer på er hva som gjør at denne bæreselen ikke passer, er det for bæreren det blir problem eller sitter ikke barnet godt/riktig? og dere som er fornøyd med/passer bæreselen, har dere prøvd andre seler men liker manduca best? og hvor lenge bærer dere barnet på magen?

vurderer å kjøpe meg en slik sele, men vurderer også ergo. baby er 6 mnd og lang, så beco vil nok ikke passe for vår del. det er vel manduca, ergo og beco som er mest vanlig av formsydde - men er det noen som har erfaring med boba bæresele?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ja, manduca, ergo og beco er de vanligste, men, om du vil ha en som du kan sette barnet i først, så har Concerti kommet med en ny sele som skal være kjempegod!

For min del ble manducaen for polstret. Jeg er lav, har smale skuldre og kort hals og da ble det for mye stoff og polstring på selene. Jeg bruker beco. Ergo satt også godt på meg. Jeg valgte becoen, fordi jeg følte gutten satt litt bedre i den. Han er en helt vanlig gjennomsnittsgutt, og jeg har båret han i den frem til han var litt over to, jeg ble gravid igjen og bekkenet ikke tillot mer bæring.

Jeg kjenner ei som har både beco og concertien, og hun er av samme kroppsbygning som meg. Hun liker begge, men holder en knapp på den nye concertien. Den er bedre og virker høyere i panelet og litt bredere, slik at selv lengre/større barn får god støtte.

Det er flere forhandlere som fører den i butikk, og på nett:

http://concerti.no/forhandlere/forhandlerliste

Skrevet (endret)

Manduca fungerer ikke for meg, og det går helt og holdent på min komfort, ikke ungen sin. Stroppene sklir ned fra skuldrene og jeg får ikke ordentlig dreisen på den, synes det blir for mye vekt på skuldrene. Mannen, derimot, elsker Manducaen, og jenta vår sitter fortsatt godt oppi den. (Hun er 3 år og har passert meteren i lengde.) Ergo passer meg bedre, men den kan ikke brukes fullt så lenge - fikk kjøpt en billig nå som skal brukes til mageboeren, og den kan ikke lillejenta sitte i, hun er for stor.

Når det gjelder formsydde bæreseler handler det rett og slett om passform - en meitai eller et sjal kan lettere tilpasses bæreren ved hjelp av ulike knytinger, plassering m.m., men en formsydd sele har sine begrensninger i det at de tross alt ikke er like fleksible.

Beco har jeg aldri prøvd selv, Boba har jeg såvidt prøvd på - den satt bedre på meg enn Manduca, ihvertfall, men har så vidt jeg har skjønt en del fellestrekk med Manduca forøvrig (størrelse på panel etc). Relativt nye Concerti kan også være et alternativ, den har jeg heller ikke prøvd.

Om du har anledning til å få prøvd noen av disse selene, ville jeg absolutt anbefale deg det. Ergo får du på Barnas Hus og Babyshop, Manduca, Beco, Boba og et par andre kan prøves på Bæreglede i Oslo, Krusedull i Trondheim fører Manduca og Concerti. Alternativt kan du jo sjekke på Tettinntil om det skal arrangeres noen bæretreff i nærheten av deg snart (eller høre om noen kan hjelpe deg), det er også en fin mulighet til å få testet litt forskjellig.

Når det gjelder magebæring - mannen min foretrekker faktisk fortsatt å bære på magen, men det er nok aller mest fordi han ikke føler seg trygg på å få jenta opp på ryggen på egenhånd. Jeg gikk over til å hovedsaklig bære på rygg ved 8-10 mnd alder.

Edit: Jeg er forøvrig høy (1,79) og ikke spesielt smalskuldret eller liten på noe vis. ;)

Endret av *Joyce*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...