monja Skrevet 12. januar 2004 #1 Del Skrevet 12. januar 2004 Bør Norge også få EU - kvote på alkohol og tobakk? Svenskene fikk full kvote fra 1. januar 2004, og kan nå ta følgende over grensa: 110 liter øl 90 liter vin 10 liter sprit 20 liter strekvin 800 sigaretter 200 sigarer 1 kg tobakk ubegrenset på kjøtt Mens vi nordmenn bare kan ta med følgende over grensa: 2 liter øl 1 liter vin 1 liter sprit (eller 2 liter vin om du kutter ut spriten) 200 sigaretter 10 kg kjøtt Siden vi ikke er medlem av EU (enda) blir nok ikke full kvote noe alternativ for oss, men blir vi alkoholikere av å øke kvoten? Hadde vi virkelig tatt skade av det? Personlig mener jeg at vi absolutt burde få økte kvoter her til lands. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freaky Skrevet 12. januar 2004 #2 Del Skrevet 12. januar 2004 Bør Norge også få EU - kvote på alkohol og tobakk? Seffer`n!!! Stor jente jeg nå, klarer å passe på meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirrevipp Skrevet 12. januar 2004 #3 Del Skrevet 12. januar 2004 Vet ikke helt om vi bør få det, men personlig hadde jeg satt stor pris på det. Tror neppe jeg noengang hadde tatt med meg full kvote hjem, men dagens kvoter er latterlig små, synes jeg. Vi får se om vi kommer inn i EU snart da, for jeg ser ikke for meg at dette kan skje før den tid... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 12. januar 2004 #4 Del Skrevet 12. januar 2004 Ser ikke noen grunn til at vi skal øke kvoten. Hvis alle skulle handle i Sverige, hvor blir det da av Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbie Skrevet 12. januar 2004 #5 Del Skrevet 12. januar 2004 Ja, defintivt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 12. januar 2004 #6 Del Skrevet 12. januar 2004 Ser ikke noen grunn til at vi skal øke kvoten. Hvis alle skulle handle i Sverige, hvor blir det da av Norge? Tja, kanskje prisene, ihvertfall på øl, vin og sprit ville komme ned på et nivå som er litt mer akseptabelt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenker Skrevet 12. januar 2004 #7 Del Skrevet 12. januar 2004 Prisene på øl har jo gått ned en del etter "ølkrigen" mellom dagligvarekjedene. Ellers bestemmes jo prisen på alkohol i stor grad av alkoholavgiftene som myndighetene fastsetter. Disse avgiftene faller det regjeringen tungt for brystet å redusere, både fordi KrF sitter i regjeringen, og fordi det er snakk om store inntekter til staten. Hvis vi skulle fått kvoter tilsvarende Sverige (og Danmark) uten at det ble gjort noe med avgiftene, ville nok handelsnæringen protestert høylytt. (Og Vinmonopolet gått "konkurs"). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiralis Skrevet 12. januar 2004 #8 Del Skrevet 12. januar 2004 Ser vel ikke helt det store påenget med å ta med 90 liter vin, men de kunne ganget kvotene med tre-fire slik at man kunne hatt en normal polhandel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå