Gå til innhold

Bør Norge ha EU kvote på alkohol/tobakk?

monja

Anbefalte innlegg

Bør Norge også få EU - kvote på alkohol og tobakk? Svenskene fikk full kvote fra 1. januar 2004, og kan nå ta følgende over grensa:

110 liter øl

90 liter vin

10 liter sprit

20 liter strekvin

800 sigaretter

200 sigarer

1 kg tobakk

ubegrenset på kjøtt

Mens vi nordmenn bare kan ta med følgende over grensa:

2 liter øl

1 liter vin

1 liter sprit (eller 2 liter vin om du kutter ut spriten)

200 sigaretter

10 kg kjøtt

Siden vi ikke er medlem av EU (enda) blir nok ikke full kvote noe alternativ for oss, men blir vi alkoholikere av å øke kvoten? Hadde vi virkelig tatt skade av det?

Personlig mener jeg at vi absolutt burde få økte kvoter her til lands. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke helt om vi bør få det, men personlig hadde jeg satt stor pris på det. Tror neppe jeg noengang hadde tatt med meg full kvote hjem, men dagens kvoter er latterlig små, synes jeg.

Vi får se om vi kommer inn i EU snart da, for jeg ser ikke for meg at dette kan skje før den tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde
Ser ikke noen grunn til at vi skal øke kvoten. Hvis alle skulle handle i Sverige, hvor blir det da av Norge?

Tja, kanskje prisene, ihvertfall på øl, vin og sprit ville komme ned på et nivå som er litt mer akseptabelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prisene på øl har jo gått ned en del etter "ølkrigen" mellom dagligvarekjedene. Ellers bestemmes jo prisen på alkohol i stor grad av alkoholavgiftene som myndighetene fastsetter. Disse avgiftene faller det regjeringen tungt for brystet å redusere, både fordi KrF sitter i regjeringen, og fordi det er snakk om store inntekter til staten.

Hvis vi skulle fått kvoter tilsvarende Sverige (og Danmark) uten at det ble gjort noe med avgiftene, ville nok handelsnæringen protestert høylytt. (Og Vinmonopolet gått "konkurs").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel ikke helt det store påenget med å ta med 90 liter vin, men de kunne ganget kvotene med tre-fire slik at man kunne hatt en normal polhandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...