Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har et spørsmål jeg elsker å spise pølser :fnise:. Jeg har ikke spist pølser etter at jeg testet positivt, jeg har hørt at gravide må holde seg unna pølser. Hva mener dere?

Har prøvd å google det men fant ikke noe særlig svar på det.

:takke:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal gå bra så lenge de er ordentlig kokt/stekt. Jeg har spist pølser. Det står så mye rart på nettet at du kan ikke stole på alt du leser. Snakket med legen min og han sier at man har da spist pølser i mange år før uten at noen har tatt skade av det.

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt at du ikke kan spise pølser når du er gravid.

Det som ER tilfellet er at kjøttprodukter må være gjennomstekt/kokt før du spiser det.

Skal også nevnes at mange gravide rett og slett får dilla på pølser i løpet av svangerskapet. Merket dette selv, da kvalmen var på sitt verste var det egentlig bare wienerpølser jeg klarte tanken på å spise (det og pommes frites). :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Alt av kjøttprodukter er ok så lenge det er skikkelig varmebehandlet.

Styr unna spekepølse (salami o.l.) !

• Liker 1
Skrevet

Har aldri hørt at du ikke kan spise pølser når du er gravid.

Det som ER tilfellet er at kjøttprodukter må være gjennomstekt/kokt før du spiser det.

Skal også nevnes at mange gravide rett og slett får dilla på pølser i løpet av svangerskapet. Merket dette selv, da kvalmen var på sitt verste var det egentlig bare wienerpølser jeg klarte tanken på å spise (det og pommes frites). :fnise:

takk for svaret

det er sant jeg har spist pommes frites med masse krydder til forkost i det siste tre dager og får sikkelig lyst på pasta og pølser. vet det er usunt men... :sjenert:

Skrevet

Skal gå bra så lenge de er ordentlig kokt/stekt. Jeg har spist pølser. Det står så mye rart på nettet at du kan ikke stole på alt du leser. Snakket med legen min og han sier at man har da spist pølser i mange år før uten at noen har tatt skade av det.

Takk :klemmer:

det blir pølser til lunsj :fnise:

Gjest M0ntriark
Skrevet
Skal også nevnes at mange gravide rett og slett får dilla på pølser i løpet av svangerskapet. Merket dette selv, da kvalmen var på sitt verste var det egentlig bare wienerpølser jeg klarte tanken på å spise (det og pommes frites).

Namnam!

Hehe, jeg har fått dilla på pølser (noe jeg vanligvis ikke liker) og pommes frites.

Hva er det med de matvarene som gjør at man får slik higer etter det?

Og jeg har hørt man kan spise spekemat HVIS det har vært fryst først.

AnonymBruker
Skrevet

Namnam!

Hehe, jeg har fått dilla på pølser (noe jeg vanligvis ikke liker) og pommes frites.

Hva er det med de matvarene som gjør at man får slik higer etter det?

Og jeg har hørt man kan spise spekemat HVIS det har vært fryst først.

Pommes fritesen antar jeg at er pga saltet. Både pommes frites og potetgull gikk helt fint å spise når alt annet var æsj og kom opp igjen.

For min del var det røykasmaken av finsbråtens wienderpølser som plutselig var det beste i verden, men noen vitenskapelig forklaring kan jeg ikke gi deg.

I teorien holder det ikke med bare frysing av spekemat. Frysingen tar toxoplasmose, men ikke listera. Begge deler KAN (dersom du er veldig uheldig) gjemme seg i spekematen.

• Liker 1
Skrevet

Det er kun spekepølser du skal holde deg unna. Alt kjøtt som er skikkelig varmebehandlet kan spises. :)

AnonymBruker
Skrevet

Fy faen! Ja pølser er livsfarlig! Hvorfor i alle dager skulle det vært farlig? Hvor tar folk sånne idiotiske ting fra? Noen folk er så dumme at de ikke burde hatt lov til å få barn!

• Liker 1
Skrevet

Fy faen! Ja pølser er livsfarlig! Hvorfor i alle dager skulle det vært farlig? Hvor tar folk sånne idiotiske ting fra? Noen folk er så dumme at de ikke burde hatt lov til å få barn!

Å hold kjeft, da.

Hadde du sett all den synsingen som finnes på nettet om hva gravide kan spise og ikke spise, så hadde du blitt usikker selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dy syns ikke det er dumt å slenge med leppa til mennesker som spør om en ting fordi de vil det beste for barnet sitt?

• Liker 1
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

fy faen å dum du er! Jeg er gravid i 6 uke og jeg vil det beste for barnet mitt! Ingen spørsmål er for dumme mener jeg!! ;)

Anonymous poster hash: 9d7b2...107

Skrevet

Ikke for å avspore, men kan man ikke spise kalde pølser, salami og slikt? Herregud... Dette har jeg gjort så nå kjente jeg nervene her!

Skrevet

Ikke for å avspore, men kan man ikke spise kalde pølser, salami og slikt? Herregud... Dette har jeg gjort så nå kjente jeg nervene her!

Kalde pølser er ok. Salami/spekemat/fårepølse er ikke bra
Skrevet

Kalde pølser er ok. Salami/spekemat/fårepølse er ikke bra

Ojda.. Det visste ikke jeg! Kan det ha noe skade noe? Er 12 uker nå.. Uansett, takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ennå er gravid og alt går bra så går det nok bra. Slutt å spis disse tingene og så går det helt sikkert bra! Jeg glemte meg selv i begynnelsen, jeg viste at man ikke skal spise salami som gravid, men pga det er en vane (veldig glad i salami) så spiste jeg det er par ganger før jeg der og da begge gangene kom på at det er "fy". Er nå i uke 22 og barnet har det bare bra! Hørte på hjertet senest i går :)

TS. jeg ville prøvd å spise noe sunnere til frokost og heller pølse og pommes frites til middag/lunsj ;)

Anonymous poster hash: 73040...5fe

Skrevet

Vanlige grillpølser og wienerpølser kommer jo ferdig varmebehandlet, så man trenger ikke koke eller steke dem først.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...