AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #1 Skrevet 6. mars 2012 Mange ganger har vi nå opplevd at eldre søsken (ca 7-8 år) leverer en 2 åring i bhg til sønnen vår. Det virker som de (to stk, varierer om det er begge eller en) ikke syns det er særlig greit, og sukker og stønner, og løper avgårde så fort de har fått minstesøsteren innenfor dørene. Vi har jo selvfølgelig ikke noe med det, men jeg kan ikke annet enn å lure på hva de ansatte mener om dette. Hva med viktige beskjeder og slike ting, får disse jentene formidlet dette videre til foreldrene? Hva mener dere, er dette greit?
Jade Skrevet 6. mars 2012 #2 Skrevet 6. mars 2012 Høres veldig merkelig ut. Og hvor bor denne familien? Like ved? Lurer jo da på hvor foreldrene er. På jobb? I bilen? Hvem gjorde istand 2-åringen hjemme? Osv. Men dette er vel ting som kun familien vet. Blir jo bare synsing og gjetting for andre.
Gjest stronger Skrevet 6. mars 2012 #3 Skrevet 6. mars 2012 sansynligvis har foreldrene og barnehagen en avtale om dette.. 1
avenue Skrevet 6. mars 2012 #4 Skrevet 6. mars 2012 Leverer? Av og til/ofte? Ikke noe stress. Jeg er vokst opp med at eldre søsken i (store) ungeflokker tar litt ansvar og følger mindre søsken av gårde til skole/bhg og også henter. Uten at de er primærkontakten eller har noe øvrig ansvar annet enn å få med seg lillebror/-søster trygt til/fra:) Om det virker som systematisk omsorgssvikt ville jeg snakket med de i barnehagen:)
Sophie-Ann Skrevet 6. mars 2012 #5 Skrevet 6. mars 2012 Min datter leverer og henter min yngste i bhg hvis jeg er syk eller lignende. Hun er 10 år og min yngste er 3. Bhg ligger på veien til skolen og er utenfor bilvei. Jeg ser ikke problemet, så lenge bhg vet om det og er i dialog med foreldrene. 10
Gjest Pia Skrevet 6. mars 2012 #6 Skrevet 6. mars 2012 Nei, dette er etter min mening IKKE greit. Jobber selv i barnehage, og hadde vi opplevd dette på jobben hadde det blitt satt igang tiltak. Flere faktorer som etter min mening er bekymrende ift. at en åtteåring leverer en toåring: - Viktige beskjeder, slik som søvn, dagsform.. - Viktige beskjeder barnehagen evt. vil gi. Slik som praktiske opplysninger, manglende utstyr, episoder av betydningsfull karakter. - Åtteåringen får et enormt til ansvar, som ikke en åtteåring skal ha. Ansvar for en liten toåring. En åtteåring er et lite barn. Hva om det skulle skje en ulykke til/fra bhg? Selv om jeg som pedagog ville tatt tak i dette om det skjedde i min barnehage, vet man jo ikke hvordan andre barnehager vil reagere. Hadde jeg som mor i en barnehage sett dette gjentatte ganger og hadde navn på foreldrene, hadde jeg sendt inn en bekymringsmelding til barnevernet.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #7 Skrevet 6. mars 2012 Vi bor på et sted med mange boliger i nærheten, så de har nok ikke så lang vei hjemmefra til bhg. Vi har sett dem både hente og levere (ikke nødvendigvis samme dag). Regner med at bhg snakker med foreldrene om det dersom de ser det som et problem. Det er oppegående, gode ansatte på avdelingen. Men jeg syntes det var litt rart, og ville høre hva dere mente om dette. I dag så mannen min at storesøsteren måtte dra med seg 2 åringen som hadde lagt seg på magen ute, og ikke ville inn. Og da de endelig kom seg inn sa ikke storesøsteren noen ting, hun bare løp av sted Vet ikke hvor foreldrene er, men vil tro at de er på jobb. De er ikke i bil utenfor hvertfall, det er sikkert. Det skjer ganske ofte. Barnet er nytt i bhg, gått der i kanskje 1-2 mnd, og vi har opplevd dette mange ganger.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #8 Skrevet 6. mars 2012 Jeg så dette i min barnehage også, og det overrasket meg veldig. Vi begynte der i forrige uke, og en av ettåringene på avdelingene, blir hentet og levert av et storesøsken sin som jeg vil tippe er kanskje 8-9? Jeg kunne nok sett annerledes på det om det var snakk om en skolestarter som ble levert sånn, men et lite barn uten språk?
mac84 Skrevet 6. mars 2012 #9 Skrevet 6. mars 2012 Så lenge det ikke skjer hele tiden og foreldrene kan få all nødvendig informasjon dagen etter eller noe er da vel ikke dette noe stort problem? Husker jeg gikk innom og hentet lillesøsteren min i barnehagen på vei hjem fra skolen en god del ganger når jeg gikk på barneskolen (ikke bilvei i nærheten og ikke mer enn 10 minutter hjemmefra). Jeg var riktignok litt eldre enn 8-9 og søsteren min var vel rundt 3-4 da... Dersom barnehagebarnet hverken snakker eller går stiller jo saken seg selvfølgelig annerledes - da er jeg enig i at det er litt rart å overlate alt ansvar til en 8-åring... 1
Gjest Annaires Skrevet 6. mars 2012 #10 Skrevet 6. mars 2012 Ser ikke problemet med det. Det står jo bare at de leverer, så så lenge en av foreldrene henter kan jo fint beskjeder gies da. 1
Askael Skrevet 6. mars 2012 #11 Skrevet 6. mars 2012 Kan vel være mange grunner til det, og for alt dere vet har foreldre telefonkontakt med barnehagen i forkant slik at de vet de er på vei osv. Og skulle det nå likevel være et problem, så tar sikkert barnehagen tak i det selv. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #12 Skrevet 6. mars 2012 I dag så mannen min at storesøsteren måtte dra med seg 2 åringen som hadde lagt seg på magen ute, og ikke ville inn. Og da de endelig kom seg inn sa ikke storesøsteren noen ting, hun bare løp av sted Hva skulle hun sagt da? hei? Hehe... Eller "så trassig hun er i dag den 2 åringen hø hø"`? En 8 åring har ikke alltid så mange sosiale antenner. 4
Anglofil Skrevet 6. mars 2012 #13 Skrevet 6. mars 2012 Tråden er ryddet for avsporinger. Yvonne (mod)
Lammelåret Skrevet 6. mars 2012 #14 Skrevet 6. mars 2012 Det må være opp til hver enkelt familie å vurdere, sammen med barnehagen. Beskjeder kan gis på lapp, via epost, telefon mm. 2
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2012 #15 Skrevet 6. mars 2012 Jeg ble hentet og levert av eldre søsken da jeg gikk i barnehagen, vil tro at det er ganske normalt i de fleste familier at hele familien bidrar. Barna lærer også ansvar, disiplin og arbeidsmoral i denne alderen av små oppgaver som dette. 2
Gjest Tirkes Skrevet 6. mars 2012 #16 Skrevet 6. mars 2012 Barnehagen til ene tantebarnet mitt ble grinete over at jeg hentet og leverte i en periode. Det var behov for litt tante-innsats og det hadde med foreldrenes jobber å gjøre mer enn med familiesituasjon. At tante hentet og gav middag i en periode på fjorten dager var nok til at styrer truet med barnevernet. Til info fylte jeg 27 år i perioden dette var et hysterisk problem. Selv ETTER at foreldrene hadde gitt beskjed om at det var meg som kom til å hente i denne perioden. At eldre søsken eller slektninger henter og leverer ser ikke jeg på som noe problem så sant det er avklart med de tilsatte. Festlig nok så mente de ansatte at barnet jeg hentet hadde bedre av å være i barnehagen fra 07.00 til 17.00 enn å bli hentet hjem til tante klokken 15.00. Jeg ville ikke reagert om barnet ikke lider noen nød og barna bor i nærheten. En åtteåring har godt av litt ansvar, og det kan hende barnehagebarnet synes det er mye tøffere at bror/søster leverer enn at en stressa mor leverer. 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #17 Skrevet 6. mars 2012 Jeg jobber i barnehagen og ser ikke noe problem med det. Hos oss så ringer foreldrene hvis det er noe viktige beskjeder, ellers så har de små barna en notisbok der vi skriver beskjeder til og fra hjemmet. 2
Silfen Skrevet 6. mars 2012 #18 Skrevet 6. mars 2012 Det var da også noe å legge seg opp i. Her tok til og med den gang 11-åringen med seg dengang 5-åringen på buss, siden bhg og skole lå vegg i vegg. Så hentet jeg. Verken bhg eller jeg så problemer med dette, siden det er snakk om ansvarlige unger og trygg vei. Heldigvis var bhg en der de ansatte hadde vett i skolten og ikke hengte seg opp i ubetydeligheter som f.eks. i Tirkes innlegg.
Rosa Sitron Skrevet 6. mars 2012 #19 Skrevet 6. mars 2012 Jeg og min søster hentet flere ganger mine søskenbarn i BHG når de var små. Jeg antar vi var 10-14 på det tidspunktet. Aldri sett noe galt med det. Betjeningen visste selvfølgelig at det var vi som hentet.
Anciol Skrevet 6. mars 2012 #20 Skrevet 6. mars 2012 Broren min som er 7 år eldre enn meg pleide å levere meg i bhg, NB dette var på 80-tallet! og jewg 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå