AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #1 Skrevet 6. mars 2012 Jeg har et arr som legen tror er keloid. Det er svært skjemmende. Har oppsøkt hudlege og laserklinikk. Ingenting har virket foreløpig. Arret er 9 måneder gammelt, det står ut fra huden og skifter farge. Noen ganger er det helt hvitt nesten, andre ganger mørkerødt. Vil arret legge seg med tiden? Vil det bli blekere? Har hørt at det går an å massere arret, da vil arrvevet bli flatere og mykere. Noen som vet noe her?
Silfen Skrevet 6. mars 2012 #2 Skrevet 6. mars 2012 Siste episoden av Pinlige sykdommer hadde dette for seg. Tror de brukte steroidinjeksjoner eller noe, husker ikke helt. Episoden ligger sikkert på NRKs sider.
Elliez Skrevet 8. mars 2012 #3 Skrevet 8. mars 2012 Prøvd Bio Oil (VITA) ? eller Kelo-Cote? (apotek) http://www.aconordic.no/products/4247/20035/0/19228/kelo-cote_scar_gel_15g.aspx http://www.bio-oil.com/no/research/scar-study-2010
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #4 Skrevet 8. mars 2012 Keloide arr Disse arrene er vanskeligst å behandle og er de mest alvorlige. De hever seg kraftig og ser ut til å infiltrere huden. De er rødlige som alle arr i begynnelsen, men blekner etter hvert. Årsaken til dannelsen av keloide arr er dels genetisk. Det skyldes at noen danner mer av en bestemt undergruppe collagen i arrene. Man kan få store arr etter bare et lite sprøytestikk eller etter å ha fått hull i ørene. Dersom du danner slike arr er det svært viktig at legen blir opplyst om det. Behandlingen er vanskelig. Primært forsøker man seg gjerne med steroid injeksjoner i arret. Eventuelt fjerner man arret, setter steroidinjeksjoner og derpåfølgende strålebehandling. Denne strålebehandlingen er betydelig svakere enn den man for eksempel gir kreftpasienter. Man kan også fjerne keloidarret og legge på et hudtransplantat med påfølgende stråling dersom arret strekker seg over et stort område. Min lenke
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #5 Skrevet 8. mars 2012 Mitt ble bedre med tid. Fikk frysebehandling da det var ferskt, det hjalp noe. Det var ganske synlig de første årene, men etterhvert forsvant det nesten helt. Nå, ti år etter må du vite at det er der for å se det, det stikker litt mer ut enn et vanlig arr, og har samme farge som huden rundt. Fikk beskjed om at det eneste som kunne hjelpe var ny operasjon, hvor man prøvde å forebygge arrdannelse, og at dette også kunne forverre det.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #6 Skrevet 12. mars 2012 Takker så mye for svar! Ut i fra linken om er nevnt over her, så tror jeg nok selv at jeg har et hypertrofisk arr, i stedet for et keloid. Men her er det jo flere leger som har sagt forskjellige ting. Skal i hvertfall prøve behandlingene mot hypertrofisk også, for å se om det kan bedre seg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå