Gå til innhold

Når kler barna på seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Lurer på når barna kan begynne å øve på å kle på seg selv?

Skjønner at de fleste barn kan kle på sokker før de får til å ta på seg

vinterdressen, men lurer på sånn ca det er vanlig at de begynner med dette.

Når begynte dine barn lå ta på egne klær og hvilke plagg?

Tenker at en 2-3 åring fint kan få prøve seg på påkledning av sokker, t-skjorte

o.l, og at en 5-6 åring burde kunne kle på seg alt fra undertøy til ytterklær,

men har jo ikke sååå mye peiling og spør derfor dere andre.

En annen ting er vel kanskje at om foreldre ikke oppfordrer barna til å øve på

påkledning vil dette muligens skje senere, da ikke alle barn prøver sånt på eget

initiativ eller hvis de synes det er vanskelig i starten og foreldrene gjør det

istedet fordi det går mye fortere eller noe sånt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt på 2 1/2 år liker veldig godt å kle på seg yttertøy selv når vi skal ut.(Glidelåser og borrelåser er selvfølgelig litt vanskelig ennå)

Gjest Marmot
Skrevet

Lurer på når barna kan begynne å øve på å kle på seg selv?

Det begynner de å øve på ganske tidlig om de får lov. Min ettåring prøver å ta på seg både sko, sokker, bukkser og votter selv, men han er selvsagt langt unna å få det til.

Skrevet

Min treåring kler både av og på seg. Det tar litt tid, men hun får det til tilslutt. Både glidelåser og knapper går fint nå.

AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen kler de fleste på seg selv når de er rundt to og halvt til tre år. Trenger naturligvis litt hjelp innimellom. Når du skal starte å trene så er ullbukse eller bukse det letteste plagget å få på. Sokker er faktisk ganske vanskelig. Ikke noe i veien for å la en ettåring prøve selv. Når de er små så er det mer stas å kle på selv :)

Skrevet

Jeg har to meget forskjellige barn. Min eldste gutt på snart 5 begynte ikke å kle på seg selv før han var ca 3 og da måtte vi vise og hjelpe og oppmuntre han hele tiden. Han kan kle på seg selv nå heldigvis....

Min yngste datter på 2 år begynte å kle på seg selv da hun var 1 og et halvt år. Hun begynte selv uten at vi viste eller oppmuntret henne på noe vis. Det var bare noe hun ville. Nå får hun på seg alle klærne selv, sokker og alt og forsøker å kneppe skjorter ol. Det får hun ikke til, men det tar sikkert ikke så lang tid før hun klarer det også..

Så det er vanskelig å si når de begynner med det, men de bør kunne klare å kle på selg selv helt og fullt før de begynner på skolen! Også det å kunne tørke seg bak og vaske fingrene bør de kunne før de begynner på skolen!

Skrevet

Mi er tre år nå og kler av og på seg selv når hun vil. Sokkene må hun fortsatt ha hjelp til, det er det vanskeligste. Hun begynte jo å øve seg ved ettårsalder.

Skrevet

Min på 3,5 kler seg selv, hvis han vil. Det står ikke på motorikken, men på viljen og konsentrasjonen... Noen dager klarer han ingen ting selv, andre dager får ha raseriannfall hvis jeg prøver å ta på ham genseren. Noen dager kler han seg på 3 minutter, andre dager har han bare fått på seg trusa etter 20 minutt...

Skrevet

Hun begynte å øve seg på sånne ting da hun var 1 år. Ikke alltid hun klarte det, og selvfølgelig ble det en del vrengte klær :)

Nå er hun godt og vel 2,5 og har kledd ordentlig på seg i et halvtårs tid. Eller, med unntak av noen knapper og glidelåser

Vi har hele tiden latt henne prøve seg frem. Hun er veldig tålmodig, og kan derfor sitte lenge å øve seg, uten å bi sint eller irritert. Det at vi har latt henne bruke tiden på å kle seg selv, har gjort at hun er blitt veldig flink.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...