Gå til innhold

Bør jeg betale dobbel husleie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har et lite problem i kollektivet mitt. Vi er to venninner som deler leilighet og har gjort dette i snart 1 år, men 1. juni skal jeg flytte sammen med kjæresten min. Jeg har 1 måneds oppsigelsestid og ønsker å si opp 1.juni, men hvis jeg sier opp før 1.juli, så sitter venninnen min igjen med dobbel husleie hvis ikke hun finner en som kan flytte inn i mitt sted 1.juni.

Jeg er nå i tvil. Bør jeg betale husleie til 1.juli, så jeg ikke lar venninnen min i stikken med kanskje dobbel husleie, eller er jeg i min fulle rett til å si opp 1.juni? Jeg må tross alt betale husleie i min nye leilighet også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har et lite problem i kollektivet mitt. Vi er to venninner som deler leilighet og har gjort dette i snart 1 år, men 1. juni skal jeg flytte sammen med kjæresten min. Jeg har 1 måneds oppsigelsestid og ønsker å si opp 1.juni, men hvis jeg sier opp før 1.juli, så sitter venninnen min igjen med dobbel husleie hvis ikke hun finner en som kan flytte inn i mitt sted 1.juni.

Jeg er nå i tvil. Bør jeg betale husleie til 1.juli, så jeg ikke lar venninnen min i stikken med kanskje dobbel husleie, eller er jeg i min fulle rett til å si opp 1.juni? Jeg må tross alt betale husleie i min nye leilighet også.

Du bør gjøre det du mener er riktig for deg, og som er representativ for den personen du ønsker å være. Hva andre mener om saken spiller særdeles liten rolle for hvordan du kommer til å oppleve det.

I det store og hele spiller de tusenlappene du betaler ekstra den måneden veldig liten rolle, men opplevelsen venninnen din får av at du lar henne i stikken kommer trolig til å ha betydning for deres fremtidige vennskap. Du bør kanskje avklare med henne hva hun tenker om det?

Det kommer også litt uklart frem av teksten din om dere har uavhengige husleiekontrakter. Om de er det ser jeg ikke noe problem med å si opp 1. juni.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du bør gjøre det du mener er riktig for deg, og som er representativ for den personen du ønsker å være. Hva andre mener om saken spiller særdeles liten rolle for hvordan du kommer til å oppleve det.

I det store og hele spiller de tusenlappene du betaler ekstra den måneden veldig liten rolle, men opplevelsen venninnen din får av at du lar henne i stikken kommer trolig til å ha betydning for deres fremtidige vennskap. Du bør kanskje avklare med henne hva hun tenker om det?

Det kommer også litt uklart frem av teksten din om dere har uavhengige husleiekontrakter. Om de er det ser jeg ikke noe problem med å si opp 1. juni.

Vi har felles husleiekontrakt. De tusenlappene spiller faktisk en del rolle for meg, for jeg skal jo betale husleie i den nye leiligheten og har ikke så mye å rutte med.

AnonymBruker
Skrevet

Tilby deg å betale halve?

AnonymBruker
Skrevet

Er det meningen at hun skal si opp leiligheten 1 juli, og bare trenger noen til å bo der en måned? I såfall syns jeg det er ekstremt stygt gjort av deg.

Jeg hadde gjort alt jeg kunne for å hjelpe henne med å få ny samboer, er det helt umulig, så hadde jeg aldri latt henne i stikken.

• Liker 5
Skrevet

Skal hun fortsette å bo der? I såfall vil jeg si det er ditt ansvar å finne ny leietaker etter deg og ikke føre det ansvaret over på venninne din. Så kan du si opp etter hva som passer sammen med ny leietaker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Hvem står på kontraken? Mest sannsynlig må du betale dobbel husleie eller finne noen til å flytte inn. Du kan ikke pålegge venninnen din å betale for din husleige.

Din venninne skal ikke betale noe mer, enten må huseiger gå med på at hun bor der alene eller så må dere begge flytte ut eller så må dere finne en ennen. Om ikke det må du betale.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun skal ikke flytte ut 1.juli, men fortsette å bo der i noen år. Vi har en tredje person som ønsker å flytte inn, men hun var ikke "forberedt" på å betale husleie i sommerferien og ønsker derfor ikke å flytte inn før 1.juli. Jeg mener at når jeg har sagt opp, så er det ikke lenger min husleie.

AnonymBruker
Skrevet

Hvem står på kontraken? Mest sannsynlig må du betale dobbel husleie eller finne noen til å flytte inn. Du kan ikke pålegge venninnen din å betale for din husleige.

Din venninne skal ikke betale noe mer, enten må huseiger gå med på at hun bor der alene eller så må dere begge flytte ut eller så må dere finne en ennen. Om ikke det må du betale.

Hvorfor må hun betale dobbel husleie, når hun har sagt at hun flytter 1. juni? Man har en gjensidig oppsigelsesfrist, og i løpet av leietiden har man lov til å si opp leieforholdet så lenge man betaler husleie for oppsigelsestiden også. Forstår derfor ikke at hun må betale dobbelt, bare fordi hun eventuelt står på leiekontrakten.

Hun sier opp leieforholdet, sånn at hun ønsker å flytte den 1. 6, og det har hun lov til å gjøre uten å måtte betale husleie frem til juli.

Venninnen må bestemme seg for om hun ønsker å fortsette leieforholdet, og finner ikke hun en annen leieboer står hun ansvarlig for hele husleien etter 1.6 rett og slett fordi leieboeren hennes har sagt opp leieforholdet, noe leieboeren har sin fulle rett til å gjøre

• Liker 1
Gjest Marmot
Skrevet

Men må du flytte 1. juni da? Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet en mnd. rett og slett for å være en god venninne. Man taper sjelden på det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i lignende situasjon selv og har alltid betalt for meg. Det har mine venninner også gjort. Det synes jeg bør være en selvfølge med mindre man er i skikkelig uføre. Greit at lovene sier ditt og datt, men hva med din venninne?

Om økonomien er stram må du kanskje trå til å prøve å skaffe en ny leieboer selv? Men det tror jeg ikke blir så enkelt i sommerferiemånedene...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å flytte 1.juni ja, jeg skal nemlig flytte inn i ny leilighet 1.juni. Jeg synes på en måte det blir feil at jeg skal betale 4000 kr for et sted jeg har sagt opp, det blir som å gi venninnen min 4000 kr i gave, eller hun andre som ønsker å flytte inn 1.juli. Det er tross alt 3 måneder til :)

Skrevet

Tilby deg å betale halve?

Syntes dette virker som det greieste løsningen.

Skrevet

Jeg hadde sagt takk og farvel til den veninna som lot meg sitte igjen med dobbel husleie en måned iallfall. TS leier jo ikke av veninna si, de har en felles kontrakt med huseier der husleia er på totalt 8000.

• Liker 6
Skrevet

det blir som å gi venninnen min 4000 kr i gave

Uten å si hva jeg synes du skal gjøre, så kan jeg i hvert fall opplyse om dette: Nei. Det er ikke som å gi venninnen din 4000 kr i gave. Ikke i det hele tatt, faktisk. Så har vi det klart.

• Liker 8
Gjest Tekola
Skrevet

Jeg hadde sagt takk og farvel til den veninna som lot meg sitte igjen med dobbel husleie en måned iallfall. TS leier jo ikke av veninna si, de har en felles kontrakt med huseier der husleia er på totalt 8000.

Agreed!

Du mister sannsynligvis en venninne om hun blir sittende igjen med å måtte betale dine 4000 kroner i tillegg.

Nei, livet virker kanskje ikke alltid rettferdig og det hadde vært fint å få gjøre det som passer en selv best, men sånn er det bare noen ganger.

Skrevet

Jeg tror ikke venninnen din vil sitte å gni seg i hendene og tenke på de 4000,- du "gir henne i gave" hvis du sier opp din del av leieavtalen til når hun andre flytter inn... Hun hadde vel uansett ikke forventet å måtte betale 8000,- i leie...

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke vente en mnd med å flytte inn til kjæresten din da? Evt høre med kjæresten din om du slipper å betale i juni og heller betale litt ekstra de kommende mnd?

Dere har tross alt felles leiekontrakt, og da er det ikke riktig at din venninne skal ta den økonomiske støyten. Det er ditt ansvar og, ikke bare din venninnes....

AnonymBruker
Skrevet

Når dere har felles kontrakt, er det felles ansvar. At du ikke har greid å finne noen som kan flytte inn allerede fra juni av skal da ikke være venninna di sitt problem.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg hadde sagt fra til den nye leieboeren at om h*n vil bo der så er det fra 1.juni. Hvis h*n ikke går med på det, finn ny leieboer som har mulighet til å betale fra/flytte inn 1.juni.

Står det i kontrakten hvem sin oppgave det er å skaffe ny leietager? Om det er din, så er det også du som må betale for juni om du ikke finner noen andre til å bo der da.

Endret av venus_
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...