AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Jeg sitter med flytteskjemaet jeg har fått utsendt, men har ikke anelse om hvordan jeg skal fylle den ut De spør om eksakt dato for flyttingen, og ikke minst papirer på at jeg eier/ leier leilighet i det landet jeg flytter til. Men hvor viktig er egentlig den datoen jeg oppgir? Betyr det at jeg ikke kan oppholde meg en dag ekstra enn det jeg oppgir??? Og hva gjør jeg dersom leiligheten vår er under faren til ektemannen min sitt navn...som er død nå ??? Håper det er noen her på forumet som har vært igjennom dette, eller har noe peiling!
Gjest testus Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 Jeg meldte utvandring like før jul... Jeg har bodd her siden i sommer, men bestemte meg bare for å ta det før jul, og starte det nye året med at jeg er utvandret, jeg satt bare midten av Desember, fikk bekreftelse etc. selv om jeg har bodd her siden i sommer så har jeg ikke valgt før nå å faktisk velge å bosette meg her, utvandre sånn sett. Jeg tenkte som deg, men fant ut at innen Europa (EU og EEA) er det jo fri flyt og ikke så mye og si.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Ja jeg gjorde det i fjor. Jeg tok det ikke SÅ høytidelig. Skrev sånn ca. Jeg tror ikke de sjekker. Hvis du ikke skal trekke skattemessige fordeler av å bo i utlandet, men det gjelder uansett ikke før etter tre år. Jeg sendte ikke leiekontrakt eller noe, men forklarte at vi bodde hos foreldrene til mannen min og at det var vanskelig å dokumentere det. Jeg fikk aldri noe spørsmål. Men det er mulig skattekontoret krever bevis på at du bor i utlandet fra en viss dato hvis du ikke lenger skal skatte til Norge. Da ville jeg isåfall sørget for at strømregningen eller telefonregningen kom i mitt navn, så den kan brukes som bevis. Eller et annet bevis som kan brukes i ettertid. Husk at disse reglene finnes på grunn av rikinger som later som de bor i utlandet så de slipper å skatte til Norge. Det er derfor de vil ha bevis. Men som sagt brydde de seg ikke om det i mitt tilfelle - jeg skattet uansett fullt til Norge hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 vel når det gjelder dato har man en viss tidsgrense (husker selvfølgelig ikke hvor lenge det er .2 uker eller noe) man skal ha fylt inn og levert skjema før det har gått så lang tid...jeg huska ikke nøyaktig dato så jeg bare skrev inn en dato ca.de kontrollerer ikke hvor lenge du har bodd der.om du er der en dag tidligere enn du skriver ned er det ingen krise. jeg er ikke helt inne på hvordan det er.jeg har leiekontrakt og måtte ha en kopi av den. men har du dratt til utlandet allerede?vis ikke kan du dra på skattekontoret å spørre de hva slags papirer du må ha i en slik situasjon.du kan også ringe. men vis han er død.så pleier en som lever å overta eiendeler(bolig,ting,penger osv) så den leiligheten må jo ha blitt overført på noen levende?
Maria M Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 (endret) Tror ikke det er så nøye. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å sende noe kopi, bare forklare utvandrigen på egen papir Endret 5. mars 2012 av Maria M
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå