Agurk Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Ja da var jeg i full gang med amming, og det er 8 år siden sist jeg ammet, har glemt så mye. Så jeg lurer på hva slags mat du holdt deg unna da du ammet mtp luft og magevondt for barnet.
Gjest Annaires Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 Ingen ting. Frøkna tålte alt. Bare å prøve seg frem, og heller eliminere om babyen skulle få vondt. 1
sivjune Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Her reagerers det på løk og purreløk, så det lar jeg være. Spis i utgangspunktet alt, og slutt med ting hvis det blir problem Typiske ting å reagere på er vel løk, kål, erter, sterk mat, jordbær. Noen babyer reagerer på om mor spiser melk/melkeprodukter. Det kom jeg på i farten.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 Bare løk. etter jeg hadde testet det ut og fant ut at babyen reagerte på det. Ellers ingenting.
missLynch Skrevet 5. mars 2012 #6 Skrevet 5. mars 2012 (endret) Holder meg klokelig unna Tabasco-saus! Minsten har reagert med magevondt, luft og skriking når jeg har spist det. Rå løk og rosenkål (sikkert ikke vanlig kål, heller) er heller ingen god ide. Ellers kan jeg spise og drikke hva jeg lyster Brus, melkeprodukter, sjokolade osv inntas...hmm, daglig. Endret 5. mars 2012 av missLynch
GammelKaktus Skrevet 5. mars 2012 #7 Skrevet 5. mars 2012 Jeg har ammet i 4 mnd nå, og han reagerer (heldigvis) ikke på noe, hittil iallfall Sier som de andre her, prøv deg frem. 1
Vera Vinge Skrevet 5. mars 2012 #8 Skrevet 5. mars 2012 Babyen min reagerer hvertfall helt klart på løk, purre, erter, bønner og brunost. Det virker som melkeprodukter går greit (men jeg begrenser inntaket fori jeg selv ikke tåler søte melkeprodukter). Ingen tegn til reaksjon på jordbær. Holder meg unna kålgrønnsaker (inkl. brokkoli, blomkål o.l), for regner med han reagerer på det. For meg som spiser mye grønnsaker (spiser ikke kjøtt), oppleves ammediett mye mer begrensende enn å følge kostholdsråd som gravid. Har planer om å prøve igjen med de nevnte grønnsakene når han blir litt større (er 2 mnd nå).
Teriyaki Skrevet 6. mars 2012 #9 Skrevet 6. mars 2012 I starten holdt jeg meg unna veldig mye, i ren frykt for å gjøre kveldene værre(kolikk), men nå når han er over tre måneder, spiser jeg så og si alt, utenom løk. Dvs. har ikke prøvd kinakål enda, men har spist både brokkoli og blomkål. Ang. løk så kan jeg spise løkpulver. F.eks taco. Også har jeg spist pizzasaus med synlige løkbiter i, så det gikk altså helt fint. Har derimot enn så lenge holdt meg unna å fysisk ha løk i maten, for eksempel i kjøttdeig og spagetthi.
Suzy Skrevet 6. mars 2012 #10 Skrevet 6. mars 2012 Kål, løk og jordbær mener jeg å huske (men det er en evighet siden, så jeg vet jammen ikke om de anbefalingene gjelder fortsatt).
flickan Skrevet 6. mars 2012 #11 Skrevet 6. mars 2012 Det er ingen offisielle anbefalinger på hva man bør holde seg unna, da veldig mange barn tåler det meste, og det uansett er veldig forskjellig hva barnet evt reagerer på. Ingen av mine to gutter har reagert på noe, så her er det bare alkohol som ikke inntas foreløpig.
Marikke Skrevet 6. mars 2012 #12 Skrevet 6. mars 2012 Min lille reagerte når jeg spiste kål (inkl surkål). Alt annet gikk fint.
O'hara Skrevet 6. mars 2012 #13 Skrevet 6. mars 2012 Jeg spiste alt jeg ville, og frøkna reagerte ikke på noe. Alkohol var det eneste jeg holdt meg helt unna i de første månedene.
Gjest frøken am Skrevet 6. mars 2012 #14 Skrevet 6. mars 2012 Kål og løk!! Stakkars da går det til helvete. Vi spiser kjernesunt og null brus og fabrikat, men jeg må også være forsiktig med jordbær og ananas. Alkohol tør jeg ikke tenke på før jeg er ferdig med å amme. Jeg vet at det nok går bra og er veldig vanlig, men jeg innrømmer mer enn gjerne at jeg er hysterisk nok på det området. Det hender hun blir dårlig hvis jeg spiser for mye rå sjokolade.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #15 Skrevet 25. desember 2021 Vera Vinge skrev (På 6.3.2012 den 0.56): Babyen min reagerer hvertfall helt klart på løk, purre, erter, bønner og brunost. Det virker som melkeprodukter går greit (men jeg begrenser inntaket fori jeg selv ikke tåler søte melkeprodukter). Ingen tegn til reaksjon på jordbær. Holder meg unna kålgrønnsaker (inkl. brokkoli, blomkål o.l), for regner med han reagerer på det. For meg som spiser mye grønnsaker (spiser ikke kjøtt), oppleves ammediett mye mer begrensende enn å følge kostholdsråd som gravid. Har planer om å prøve igjen med de nevnte grønnsakene når han blir litt større (er 2 mnd nå). Er det ikke rart at ungen straks blir 10? Anonymkode: 11bd5...ad2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå