Gå til innhold

Ta opp studielån og spare pengene - god idé?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hjemmeboende student. Dette semesteret tar jeg deltid (tar 20 sp). Jeg skal flytte hjemmefra til sommeren/høsten med en venn. Å leie er som kjent dyrt, spesielt da mange utleiere krever 2-3 mnd depositum. Det beste hadde være å flytte rundt juni-juli, da mange leiligheter blir ledige denne perioden. Rundt studiestart er det et evig kaos å finne bolig med den store tilflytningsstrømmen av studenter (jeg bor i en studentby). Derfor lurer jeg på om jeg skal søke om studiestøtte dette semesteret, slik at jeg kan legge til side pengene til flytting. I følge Lånekassen får jeg ca 30 000 kr i støtte dette semesteret med 67 % studiebelastning. Disse pengene vil dekke depositum, 1 måneds husleie og noen møbler. Når jeg uansett har noen år igjen å studere med fullt studielån, tenker jeg at 30 000 kr ekstra ikke gjør all verdens forskjell.

Alternativet blir å flytte rundt månedsskiftet august-september, da første utbetaling av studielån skjer da. Men utleiemarkedet her i byen er grusomt da. Jeg har deltidsjobb, men klarer ikke spare nok penger til juni-juli, da lønna mi går til en del faste månedlige utgifter og sparing til oppkjøring.

Er det dumt å ta opp studielån for å spare til flytting? Jeg får selvsagt ikke omgjort noe til stipend siden jeg er hjemmeboer dette semesteret, men til gjengjeld får jeg ikke fullt studielån i og med at jeg er deltidsstudent denne våren. Noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

De fleste av oss har studielån under hele utdanningen, så at det skulle være dumt for deg ett semester ekstra kan jeg ikke si. På mitt studielån hadde iallefall 30 000 fra eller til spilt særdeles liten rolle :gjeiper:

Det er heller ikke renter på studielån, så sånn sett er det det billigste lånet du kan få mens du studerer. Og du trenger jo strengt tatt pengene uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Det er det jeg tenker. Og, hvis jeg likevel ikke skulle få bruk for pengene, kan jeg bare betale dem tilbake til sommeren. I tilleg er jeg utrolig klar for å flytte ut fra barndomshjemmet :gjeiper: Så det optimale hadde vært å flytte i juni, ikke september.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hvis du ikke trenger pengene så setter du de på sparekonto til du er ferdig med å studere, får renter av de under studiene, og betaler de tilbake når du er ferdig ;)

Ingen vits i å IKKE dra nytte av lånekassens rentefrihet under studier :gjeiper:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke trenger pengene så setter du de på sparekonto til du er ferdig med å studere, får renter av de under studiene, og betaler de tilbake når du er ferdig ;)

Ingen vits i å IKKE dra nytte av lånekassens rentefrihet under studier :gjeiper:

Enig, helt til siste punkt. Pengene bør ikke betales tilbake, men brukes som egenkapital til bolig.

AnonymBruker
Skrevet

Tatt i betraktning at du trenger pengene, det er vanskelig å flytte samt at studielånet er rentefritt under studier samt det billigste lånet man kan ha når man ikke lenger studerer (normalt sett) så er vel svaret egentlig gitt...

AnonymBruker
Skrevet

Og, hvis jeg likevel ikke skulle få bruk for pengene, kan jeg bare betale dem tilbake til sommeren.

Ikke gjør dette! Feil feil feil. Les deg litt opp om studielån.

Skrevet

Ta opp lånet, men ikke betal tilbake før du evt er ferdig med å studere. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...