AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Går siste år på videregående og tiden er inne for å velge videre studier. Går idrettslinja og har generell studiekompetanse i tillegg til matte s1 og s2. Jeg har lyst til å jobbe med noe kreativt og har lenge hatt en drøm om å bli arkitekt. Derfor lurer jeg på om noen kan hjelpe meg ved å svare på noen spørsmål. 1: Hvordan er jobbmulighetene etter at man er ferdig utdannet arkitekt(master). Er det vanskelig å få jobb? 2: Noen som har gått AHO som kan fortelle om hvordan det var/er å være student der? Veldig takknemlig for svar!
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #2 Skrevet 6. mars 2012 Angående jobbutsikter er det vanskelig å spå 5-6 år fram i tid. Norge har imidlertid vært forskånet for de verste dumpene til nå, blant annet fordi det er mange offentlige byggeprosjekter. Det kan være litt utfordrende å få jobb i perioder - men det kommer veldig an på hvor, og med hva du har lyst til å jobbe. Jeg har ikke gått på AHO, men utdanningen der og i Trondheim er relativt sammenlignbare. De første årene er lagt opp med likt og obligatorisk løp for alle, deretter kan man velge emner selv. Studiet avsluttes med masteroppgave (diplom). Undervisningen er delt mellom forelesninger og arbeid på tegnesalen der sistnevnte opptar det aller meste av tiden. På tegnesalen jobber man selvstendig eller i grupper, med mulighet for veiledning med lærer. Det kan være stort arbeidspress til tider, men det er mulig å ha et liv ved siden av om man er strukturert. Generelt er det et studium hvor det er mye diskusjon og samhandling med andre - og man lærer mye av hverandres prosjekter. Alle del- og sluttgjennomganger foretas som hovedregel i plenum, og man læres opp til å presentere/forsvare eget arbeid samtidig som man skal takle kritikk og diskusjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå