linfrø Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Hadde blitt superglad om noen ville gi meg en innføring (skrevet på foreståelig menneskespråk) i temping? (har sett på pernille nettsiden, men var så komplisert) Hadde nettopp en SA i uke 5, (drit kjipt) men thats life og jeg er så klar for å få en ny spire på plass! JEG VIL BLI MAMMA I 2012!!!
Marikke Skrevet 6. mars 2012 #2 Skrevet 6. mars 2012 Ikke så lett å forklare det superenkelt, men her er mitt forsøk: Mål tempen på samme tid hver morgen før du står opp og noter tempen i et skjema (gjerne i excel, så det er lett å plotte, men et ruteark fungerer like bra). Morgentemperaturen varierer gjennom syklusen, ved at den øker opp mot en halv grad rett etter eggløsning. Hvis du har stabil temperatur de første 14 dagene og så måler en temperaturøkning på dag 15, som så holder seg konstant frem til mensen, kan du anta at du hadde eggløsning på dag 14. Hvis du måler over flere perioder og plotter resultatet, vil du forhåpentligvis se en tendens, slik at du vet sånn noenlunde når du har eggløsning. Dette fungerer absolutt best hvis du har noenlunde stabile sykluser.
Athene Skrevet 6. mars 2012 #3 Skrevet 6. mars 2012 Jeg synes pernilleinfo har en veldig god og enkel oppsummering. Det er så mange punkter å ta med dersom jeg skal oppsummere alt på nytt. Men dersom det er noe konkret du lurer på er det bare å spørre. Jeg har tempet i tre år, og brukte pernilleinfo mye i begynnelsen. Ellers vil jeg anbefale å melde deg inn på fertilityfriend.com (gratis). Her kan du registrere temperaturen daglig, og den tolker alle data for deg. Da slipper du å knote med excelark, penn og papir. Da er temping så enkelt som: Ta tempen før du står opp, til samme tidspunkt hver dag. Legg inn temperaturen i fertilityfriend, og programmet forteller deg når du har hatt eggløsning.
linfrø Skrevet 6. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 6. mars 2012 Tusen takk for svar! :-) Termometeret er på vei til meg via posten, satser på å få det imorgen, og da blir det temp måling! Jeg lagde meg konto på fertility friend, det virket jo enormt komplisert, men vi får se om jeg ikke får det til etterhvert ;-) Notere ned tempen skal jeg ihvertfall få til.! Spennende, håper spiren sitter på første forsøk Men nå etter SA aner jeg jo ikke når EL kommer, så har anskaffet meg haugevis med EL-tester også, så her skal det testes, og tempes og :gjeiper:
linfrø Skrevet 6. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 6. mars 2012 hoho - har ihvertfall fått dreisen på disse utrykksikonene! :-p
Athene Skrevet 6. mars 2012 #6 Skrevet 6. mars 2012 Tusen takk for svar! :-) Termometeret er på vei til meg via posten, satser på å få det imorgen, og da blir det temp måling! Jeg lagde meg konto på fertility friend, det virket jo enormt komplisert, men vi får se om jeg ikke får det til etterhvert ;-) Notere ned tempen skal jeg ihvertfall få til.! Spennende, håper spiren sitter på første forsøk Men nå etter SA aner jeg jo ikke når EL kommer, så har anskaffet meg haugevis med EL-tester også, så her skal det testes, og tempes og :gjeiper: Det er egentlig veldig enkelt. Tikk av for at du skal være fast pålogget, gå inn på my chart, og enter data. Legg inn tidspunktet du pleier å tempe på som default. Deretter er det bare å gå på enter data, og legge inn temperaturen din jevnlig. Overse alt annet. Når du blir mer dreve kan du jo også registrere utflod, andre tegn, testing, og så videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå