Gå til innhold

Elevene banner på skolen

Anbefalte innlegg

Gjest lindberg
Skrevet

Hadde utviklings samtale på skolen til barna mine idag. Det er snakk om ungdomsskole. Oh, så mye banner elevene på skolen i friminutt!

Det er så kult å kalle hverandre for "hore" og "bitch". Både gutter og jenter er like gode til det. Ser ikke voksne til stedet en gang.

Banner barna deres hjemme?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

barn lærer seg å banne av foreldrene og sine venner. i noen hjem som mitt er banning en talemåte.i andre hjem er banning uakseptabelt. jeg liker ikke at mine barn banner,fordi det er stygt å høre fra barn.litt større ungdomer ser jeg ikke noe problem med dette om det er en talemåte og ikke noe man bare sier fordi man har hørt det.

ble kansje litt motsigende innlegg,men rekner med at mine barn banner som sin mor en dag,selv om dem ikke gjør det enda hjemme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet med at de banner. Hva så, tenker jeg.

Det er så kult å kalle hverandre for "hore" og "bitch"

MEN, den type banning, ja, det reagerer jeg kraftig på. Fordrar ikke den type ord og andre ord som går på bekostning av andre. Men en F her, en D der og H ditt og en J datt ser jeg ikke problemet med, så lenge det ikke er rettet til noen.

• Liker 4
Skrevet

hender jeg banner hjemme.men ops med han lille i hus da.har ei på ungdomskolen som hender det kommer et ord fra innimellom.men ikke mer enn en må regne med når de er 15 år gamle.

men jeg sier i fra til hun for det.sagt ho kan si fanden og svarte pokker.det er helt greit syns jeg.

Gjest Romeo
Skrevet

Hva slags samfun lever vi i? Er det greit å banne om du banner hjemme? Er det greit å banne når du ikke menner det? Hvordan er banning ikke rettet mot noen om mann tydelig kaller hverandre for horer osv.

Hos oss så er det uakseptabelt. Det liger i oppveksten og den sosialle statusen, vel. Er du i yrket med lav status og lønn så har du grunn til å banne.

Gjest Misteltein
Skrevet

Hadde utviklings samtale på skolen til barna mine idag. Det er snakk om ungdomsskole. Oh, så mye banner elevene på skolen i friminutt!

Det er så kult å kalle hverandre for "hore" og "bitch". Både gutter og jenter er like gode til det. Ser ikke voksne til stedet en gang.

Banner barna deres hjemme?

Jeg bannet enormt i den alderen. Vet ikke om det er vanlig. JEg bannet aldri hjemme, men det gikk i et når jeg var sammen med venner.

Jeg kalte aldri noen for hore, bitch eller noe sånt. Det høres sært ut. Lite vennskapelig å kalle hverandre sånne ord, men jeg tror jeg minnes noen som gjorde det når jeg gikk på skolen. Jeg har også merket det på skolen jeg går på nå. Folk roper gjerne: Hora mi! Kom hit! Elsker deg, hora mi!

Gjest elgdar
Skrevet

Det er en av kompetansemål: å lære å banne i løpet av skole år, og å lære å ikke reagere på ting andre sier :-)

Gjest Rebecca
Skrevet

Jeg var ferdig på ungskolen for et år siden. Det er egentlig høy status bland venner å bli kalt for hore eller bitch. Jo flere som kaller deg for det, spesielt blant gutter, jo flere er interessert i deg som moden (kropslig sett) jente.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det forskjell på "kraftuttrykk" (som jævla, helvetes etc.), og å kalle noen stygge ord. Å kalle noen bitch og hore er ikke banning i mine øyne, det er å kalle folk stygge ord og det er ikke greit.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er banning ikke rettet mot noen om mann tydelig kaller hverandre for horer osv.

Det er jo rettet mot noen da, og jeg sa det var uakseptabelt (om det var første AB du sikter til). Men å si F-ordet om man slår seg eller i andre tilfeller der det ikke er direkte rettet mot noen, så gidder ikke jeg å bry meg noe om det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er oppvokst på en plass hvor vi bannet hele tiden. Det må ha vært helt utrolig stygt å høre meg prate da jeg var yngre. Jeg bannet jo for annenhvert ord! Hore, kjerring, morraknuller var dagligdagse ord. Maktdemonstrasjoner, mobbing, vold og trusler er noe jeg har sett mer enn nok av.

Her startet vi på barneskolen. Vil tro det er samme type miljø der i dag...

Noen steder er det måten å "overleve" på.

Gjest O___o
Skrevet (endret)

Bekymre deg heller over at noen av de ungdommene snart debuterer seksuelt, røyker, drikker, stjeler, kjører i fylla, ruser seg, skulker osv.

Synes mange ungdomsskoler har større fokus på bagateller enn de større utfordringene

Endret av O___o
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn i BARNEHAGEN banner til og med! Er vel ikke noen stor overaskelse at de gjør det på u.skolen da vel..

AnonymBruker
Skrevet

Det hender min eldste på 15 kommer med banneord som faen, forbanna, jævla..... Det er ikke ofte, men det hender. Jeg sier det ikke er lov å banne, men noen ganger overhører jeg det.

Hadde jeg hørt han kalle noen for hore hadde det kokt over for meg. Men det kan jo hende han gjør det når det ikke er voksne til stede. For meg er det totalt uakseptabelt.

Skrevet

Jeg tipper at barna mine banner når de er sammen med venner, også tipper jeg at det er noe de kommer til å legge av seg når de blir litt eldre igjen, fordi de vet at det er uakseptabelt og stygt og litt tabu. At de gjør det nå tenker jeg handler om å tøffe seg, finne sin plass og prøve ut forbudte ting/gjøre litt opprør. Så er jeg ganske sikker på at de ikke er av de verste, nettopp fordi banning ikke er en del av det de har rundt seg hjemme.

Skrevet

Mine barn banner ikke hjemme , banning er et tegn på dårlig utviklet språk og lav intelligens .Det har de fått beskjed om dersom de prøver seg på banning . De reagerer derimot på andre som banner og mener det er ille .

AnonymBruker
Skrevet

Enig med de som peker ut forskjellen mellom å banne og å kalle noen stygge ord. Jeg er lærer (på vgs) og kan dra noen gloser selv, men "ikke faen" om jeg møter folk på en respektløs måte med stygge kallenavn og den pakka der. Det samme skillet kommer til å gjelde for barna mine når de lærer seg å snakke.

Jeg er uenig med de som mener at banning er et tegn på dårlig ordforråd og lav intelligens. Det er for eksempel en grunn til at folk med tourettes gjerne banner og ikke går rundt og sier "ertestuing" eller "bibliotek" når de får tics. Det ligger en kraft i tabuordene, som man blant annet har forsket på og funnet ut at fungerer smertestillende når man slår seg. Det sier litt om hvor sterk innvirkning kulturen vår har på oss, men det som funker, funker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AB #17 igjen. Må presisere at banning ikke er en naturlig del av min undervisningsstil, men at det gjerne glipper en "faen" om projektoren streiker... :sjenert:

Skrevet

Enig med de som peker ut forskjellen mellom å banne og å kalle noen stygge ord. Jeg er lærer (på vgs) og kan dra noen gloser selv, men "ikke faen" om jeg møter folk på en respektløs måte med stygge kallenavn og den pakka der. Det samme skillet kommer til å gjelde for barna mine når de lærer seg å snakke.

Jeg er uenig med de som mener at banning er et tegn på dårlig ordforråd og lav intelligens. Det er for eksempel en grunn til at folk med tourettes gjerne banner og ikke går rundt og sier "ertestuing" eller "bibliotek" når de får tics. Det ligger en kraft i tabuordene, som man blant annet har forsket på og funnet ut at fungerer smertestillende når man slår seg. Det sier litt om hvor sterk innvirkning kulturen vår har på oss, men det som funker, funker.

Ja når kraftuttrykk et nødvendig kan det være på sin plass . Men folk som bruker banneord som en del av sin dagligtale har etter min mening dårlig ordforråd .

AnonymBruker
Skrevet

Ja når kraftuttrykk et nødvendig kan det være på sin plass . Men folk som bruker banneord som en del av sin dagligtale har etter min mening dårlig ordforråd .

Da er vi litt mer enig en jeg først trodde. Det kan bli ensidig om det havner i annehver setning ja, men det gjelder kanskje for mange andre typer uttrykk også, som ikke er banning? Folk som må si "Ja, Gud bedre!" som tilsvar på alle typer utsagn i en smalltalk, f.eks. Eller folk som avslutter alle setninger med "ass" eller "da".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...