Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Håper det finnes noen der ute som er virkelig flinke til å forklare, skjønner fint lite av disse paragrafene§. Hehe.

Vel, jeg startet å jobbe 3. Oktober 2011 i en salgsbedrift, og sluttet i dag 5. Mars 2012. Har altså jobbet der i ca 5 måneder.

Jeg fikk dermed to uker(!) oppsigelsestid, og i de to ukene får jeg utbetalt timelønn.

Problem 1.

Vi får utbetalt lønn 16. mars.

Det vil si at denne uken er den siste uken på lønningsperioden, hvor neste uke (da jeg får lønn) er starten på en ny lønningsperiode. (Hvis dere skjønte noe av det)

De to ukene jeg har oppsigelsestid vil da bli delt opp på to lønninger, noe som er veldig unødvendig.

Vil jeg da få sluttoppgjøret mitt i denne lønningen (16.mars) eller da neste lønning som blir 13 april? (Hvor jeg da bare får lønn for èn stakkarslig uke)

Problem 2.

Jeg vet jeg har krav på å få feriepengene med sluttoppgjøret. Men har jeg ikke opptjent feriepenger for både 2011 og 2012 ? Får jeg da for begge årene sammenlagt eller vil dette bli fordelt på et vis?

Og hvis jeg får feriepengene nå istedet for å vente til sommeren, skatter jeg da 50% eller 36% som jeg skatter til vanlig?

Håper noen kan forklare meg så godt som mulig, nekter å bli lurt. Skal ha alle pengene jeg har krav på! :trist:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1: Hvis du har fast-lønn, så regner jeg med du får utbetalt fullt sluttoppgjør nå.

2: Du skatter ikke av feriepenger tjent i 2011, altså okt-des. Du skatter vanlig (tror jeg) av de som er opptjent i 2012, altså jan-mar. De fleste firmaer nå, utbetaler alt av feriepenger når en ansatt slutter, (i sluttoppgjøret, dette ser du på siste lønnsslipp) så hvis de følger normen, får du ferie pengene dine nå, men da ingenting i juni.

Hvis du var i annen jobb i 2011, frem til okt, så fikk du vel utbetalt feriepenger for 2011 derfra når du sluttet??

Skrevet

1: Hvis du har fast-lønn, så regner jeg med du får utbetalt fullt sluttoppgjør nå.

2: Du skatter ikke av feriepenger tjent i 2011, altså okt-des. Du skatter vanlig (tror jeg) av de som er opptjent i 2012, altså jan-mar. De fleste firmaer nå, utbetaler alt av feriepenger når en ansatt slutter, (i sluttoppgjøret, dette ser du på siste lønnsslipp) så hvis de følger normen, får du ferie pengene dine nå, men da ingenting i juni.

Hvis du var i annen jobb i 2011, frem til okt, så fikk du vel utbetalt feriepenger for 2011 derfra når du sluttet??

Takk for raskt svar!

1. Jeg har timelønn med provisjon, så det vil si at jeg bare får utbetalt timelønn i oppsigelsestiden.

2. Jeg var i en annen jobb i 2011 før denne, og da fikk jeg feriepenger i sluttoppgjøret utenat jeg ba om det, men da skattet jeg jo mer enn om jeg fikk det etter januar som jeg har forstått ?

Men mener du at jeg får både feriepenger for 2011 og 2012 i sluttoppgjøret nå da, bare at det blir skattet forskjellig på hver enkelt?

Er litt dum jeg..

AnonymBruker
Skrevet

Jobber med lønn i stor-konsern, men tror dette kan være representativt for normen i norsk forretningsliv i dag.

Vi utbetaler alt (lønn+feriepenger både forrige og inneværende år+evt ferdig-regnet bonus+beregnet fast lønn hvis man krysser lønnsperioder med under 10 arb.dager.) I visse tilfeller kan det bli to utbetalinger, men det gjelder da i de tilfellene hvor det er snakk om bonus eller reiseutlegg som skal beregnes pr kvartal.

Vi trekker normal skatt av feriepenger for inneværende år, som en hovedregel. Vi pleier si til våre ansatte at det kan være lurt og trekke 50%, for da og være sikker på og unngå baksmell på skatten neste år. Men dette er helt opp til den enkelte hos oss, vi ser at de med lav lønn trekker normal skatt og de med høy base lønn trekker 50%.

Vet ikke hvodan de gjør det på deres lønnskontor, men det kan du jo spør om. Det er nok ingen som er ute etter og lure deg, hvor får du det fra?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for raskt svar!

1. Jeg har timelønn med provisjon, så det vil si at jeg bare får utbetalt timelønn i oppsigelsestiden.

2. Jeg var i en annen jobb i 2011 før denne, og da fikk jeg feriepenger i sluttoppgjøret utenat jeg ba om det, men da skattet jeg jo mer enn om jeg fikk det etter januar som jeg har forstått ?

Men mener du at jeg får både feriepenger for 2011 og 2012 i sluttoppgjøret nå da, bare at det blir skattet forskjellig på hver enkelt?

Er litt dum jeg..

AB#2

Ja. Du skatter kun av 2012 feriepengene. Og siden du har timelønn, så regner de nok bare ut normal uke*timelønn-skatt=det du får ut for den siste uka.

Så du fikk et svar til her, og h*n har et poeng i at du bør snakke med lønnskontoret.

Og siden du fikk feriepenger i sluttoppgjøret for forrige jobb (som sagt, det er normen nå. Det er få, om noen, som venter med å utbetale feriepenger v slutt. Så dvs at du pr dags dato har krav på ferie penger fra okt-mar. 3 uten skatt og 3 mnd med skatt.

Skrevet

Jobber med lønn i stor-konsern, men tror dette kan være representativt for normen i norsk forretningsliv i dag.

Vi utbetaler alt (lønn+feriepenger både forrige og inneværende år+evt ferdig-regnet bonus+beregnet fast lønn hvis man krysser lønnsperioder med under 10 arb.dager.) I visse tilfeller kan det bli to utbetalinger, men det gjelder da i de tilfellene hvor det er snakk om bonus eller reiseutlegg som skal beregnes pr kvartal.

Vi trekker normal skatt av feriepenger for inneværende år, som en hovedregel. Vi pleier si til våre ansatte at det kan være lurt og trekke 50%, for da og være sikker på og unngå baksmell på skatten neste år. Men dette er helt opp til den enkelte hos oss, vi ser at de med lav lønn trekker normal skatt og de med høy base lønn trekker 50%.

Vet ikke hvodan de gjør det på deres lønnskontor, men det kan du jo spør om. Det er nok ingen som er ute etter og lure deg, hvor får du det fra?

Takk for svar, nå ble jeg heldigvis litt klokere enn det jeg var da jeg skrev tråden.

Du skjønner, har vært en del tilfeller på jobben hvor folk som ikke har vært så flinke til å skrive timelister og anntal salg som har fått feil utbetalt ved diverse lønninger og i dette tilfellet, sluttoppgjør, fordi de ikke har vært "oppmerksomme" nok. Altså fått mindre penger enn det de har krav på. Er veldig opptatt av å ha oversikten på alt av utbetalinger, skatt osv sånn at det ikke skjer med meg også!

AnonymBruker
Skrevet

AB#2 igjen...

Glemte en ting, ja du skattet av feriepengene du fikk utbetalt da du sluttet i forrige jobb. Dette fordi du fikk de utbetalt i SAMME ÅR som de er opptjent. (Altså 2011. Det du fikk utbetalt i juni 2011 var opptjent i 2010 og skattefritt.) Det er derfor du også skatter av feriepengene fra jan-mar. Skjønner?? :)

Skrevet

AB#2 igjen...

Glemte en ting, ja du skattet av feriepengene du fikk utbetalt da du sluttet i forrige jobb. Dette fordi du fikk de utbetalt i SAMME ÅR som de er opptjent. (Altså 2011. Det du fikk utbetalt i juni 2011 var opptjent i 2010 og skattefritt.) Det er derfor du også skatter av feriepengene fra jan-mar. Skjønner?? :)

Ja nettopp, nå forstår jeg! Takk og lov haha. Takk for hjelpen :)

Skrevet

hvorfor får du ikke provisjon av salg i opppsigelsestiden din???

Skrevet

hvorfor får du ikke provisjon av salg i opppsigelsestiden din???

Fordi jeg er så heldig å ikke trenger å jobbe ut oppsigelsestiden:-)

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg er så heldig å ikke trenger å jobbe ut oppsigelsestiden:-)

Du får utbetalt timelønn, selv om du ikke jobber? Eller har jeg misforstått noe? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er dette om man jobber som vikar igjennom et bemanningselskap? får man da feriepenger når man feks avslutter vikariatet 01.05? eller skjer dette når "slutter" hos bemanningselskapet?

Skrevet

Du får utbetalt timelønn, selv om du ikke jobber? Eller har jeg misforstått noe? :klo:

Ja jeg får timelønn i oppsigelsestiden, pleier å være sånn i salg, for i oppsigelsestiden har du ikke særlig mye motivasjon til å sitte å selge de siste to ukene, så da får man heller fri til å søke andre jobber, heldigvis forsikret jeg meg å allerede skaffe en annen jobb før jeg sa opp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...