Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil forbedre kondisjonen min og lurer på om dere har noen forslag til hva og hvordan jeg bør trene? Jeg er nybgeynner når det kommer til trening, så vil helst ha det inn med teskjeer? Intervaller, rooing (på maskin), sykling o.l hva er best?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt kjempe fremgang på 4x4 intervall (4min jobbing og 3 min hvile, jobbing i lavere tempo)

Jobber på ca 90% av maks puls, og under hvilen, skal pulsen under 150.

om du ikke jogger her, så kan du ta det som bakke trening, gå fort opp en bratt stigning, og under hvile stadiet, gå saktere og gjerne mindre bratt om mulig (dersom du har 3dmølle, så er det bare til å justere opp og ned selv)

og Girilja kardio 20 sek sprint 10 sek hvile.

evt 30 sek jumping jacks og 15 sek hvile.

Skrevet

Jeg vil forbedre kondisjonen min og lurer på om dere har noen forslag til hva og hvordan jeg bør trene? Jeg er nybgeynner når det kommer til trening, så vil helst ha det inn med teskjeer? Intervaller, rooing (på maskin), sykling o.l hva er best?

Såkalt 4x4-intervalltrening har fått mye omtale de siste årene. Mange opplever rask framgang med det, særlig folk som er utrente.

Jeg ser to store ulemper ved slik trening. Det ene er at den beste måten å trene kondisjon på er å trene mye langt og rolig før man spisser formen med intervalltrening, f. eks. foran en konkurranse. De som kun trener intervaller vil etter en stund oppleve at framgangen flater ut på et lavere nivå enn hvis de hadde mye rolig langkjøring som grunnlag.

Den andre ulempen er at med intervalltrening skal man tross alt ligge godt over syreterskel i flere minutter. For en som ikke er vant til å trene vil jeg tro at det føles grusomt, så jeg vil tro at det er lettere å bli demotivert enn av roligere trening.

Ett viktig råd vil jeg gi deg: Restitusjon er like viktig som trening. Det er mange som setter seg ambisiøse mål for både vekt og kondisjon, kjører på med trening, og så blir de overtrent p.g.a. for lite hvile. Det er bedre å ta en hviledag mer enn du trenger enn en dag mindre. Ta det pent til å begynne med, etterhvert lærer du kroppen å kjenne, hvor mye du kan kjøre på.

Hvis du er rimelig utrent nå så vil du bli rimelig støl etter de første 2-3 treningsturene, særlig hvis du velger jogging som treningsform. Det er ikke til å unngå; muskulaturen vil forhåpentligvis respondere på stimulerinen og bygge seg opp sterkere enn før.

Det er ingen treningsform som er best. Alle har fordeler og ulemper. Jogging gir høyt energiforbruk og treningseffekt per tid, men er hardt for sener og bein, og kan gi diverse skader. Sykling gir liten risiko for skader, men du må holde på lengre for å få samme effekt som jogging.

Husk også å ta med vannflaske. For hver prosent kroppsvæske du mister reduseres ytelsesevnen med 10%. Drikk noen slurker hvert 10.-15. minutt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Lance du skriver at det ikke er noen treningsform som er bedre enn andre. Har du forslag til andre treningsformer enn jogging, sykling og svømming?

Fungerer øvelser som f.eks ''jumping jacks'' o.l? I såfall har du forslag til andre øvelser som ikke trengs apparater til?

Skrevet

Syns det veldig mange overser når de begynner å trene er kombinasjonen med kondisjonstrening og styrketrening. Når man skal bli "fit" er det også viktig å trene litt styrke. :goodbye:

AnonymBruker
Skrevet

Syns det veldig mange overser når de begynner å trene er kombinasjonen med kondisjonstrening og styrketrening. Når man skal bli "fit" er det også viktig å trene litt styrke. :goodbye:

Jada, trener styrke også, men det er kondisjonen jeg trenger hjelp med. Og jeg trener ikke for å bli fit, men fordi det er gøy :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Lance du skriver at det ikke er noen treningsform som er bedre enn andre. Har du forslag til andre treningsformer enn jogging, sykling og svømming?

Fungerer øvelser som f.eks ''jumping jacks'' o.l? I såfall har du forslag til andre øvelser som ikke trengs apparater til?

Burpees, mountain climbers, air squats, jumping lunges, sprint, lateral jump, power jump.

Med minimalt av utstyr: Box jump / eller andre ting du kan hoppe opp på, hoppetau singel og dobbelt hopp, utfallsteg med ekstravekt som poser, gryter etc.

For å trene litt i de øvre sonene er tabata veldig bra. 20s aktivitet 10s pause, 8 intervaller.

Selv anbefaler jeg deg å bruke romaskin i tillegg til ev løping, svømming eller sykling. Den er veldig bra å trene på og med riktig teknikk holder den deg skadefri.

Les deg dog litt opp på teknikk dersom du ikke kan dette fra før.

Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg fulgte ikke noe spesielt program da jeg skulle trene opp kondisen min. Begynte med powerwalking med små joggeintervaller og økte joggeintervallenen frem til jeg klarte 3 km rolig jogg sammenhengende. Da det målet var nådd økte jeg distanse mer og mer frem til jeg klarte mila.

Økte så med fart og hardere intervaller. Tok meg ca. 1 1/2 å trene opp løpeteknikk og kunne løpe ca. 5 mil i uka.

Jeg ville satset på å gi deg selv god tid om du vi unngå skader og betennelser :)

Skrevet

Jeg henger meg på rådet om 4x4 intervaller :)

Skrevet

Følger, mange gode råd her.

Etter å ha vært syk i et år, trenger jeg virkelig tips til hvordan jeg på best mulig måte kan starte opp igjen..

Skrevet

Følger, mange gode råd her.

Etter å ha vært syk i et år, trenger jeg virkelig tips til hvordan jeg på best mulig måte kan starte opp igjen..

Dersom du har vært inaktiv lenge er det viktig å begynne rolig og få en god base. Dersom du starter rett på intervall og kjører harde økter øker risiko for skader og overtrening. I tillegg vil du ikke kunne komme på samme nivå. De fleste utrente klarer å bygge seg opp en relativt god base med rolig trening i bare et par måneder. Og med rolig trening mener jeg ikke at du bare skal jogge i gangfart. Det går fint an å presse seg litt selv om man tar det rolig. Kanskje trene langintervaller 1 gang annenhver uke, og ellers 3 økter i uken med jogging/sykling/roing med roligere intensitet.

Dersom du er i veldig dårlig form er det nok lurt å begynne med rask gange eller i bratt motbakke.

Gjest Marregutt
Skrevet

Gå mil etter mil på ski. Da kommer muskler, utholdenhet, og dersom du legger inn noen intervalløkter eller hardøkter, kondisjon. Og det er utrolig gøy! Jeg har ikke vært en time på treningssenter på tre år, og jeg flyr rundt med mer markerte muskler, og sterkere kropp enn jeg noensinne har hatt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...