mEditari Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Jeg har de siste ukene prøvd å finne litt forskjellige produkter som jeg tror kan passe for meg, for jeg vil gjerne få skikk på huden innen sommeren. Så det blir litt tråling i parfymerier, apoteker og hos Vita. Jeg tenker at jeg er villig til å prøve mye rart, for resultatet er viktigst. Hos Vita her jeg bor er alle jentene helt supre. De vet ikke hva godt de kan gjøre for meg, og fikser med vareprøver, testere og alt som er. Hos apotekene erfarer jeg det samme - de viser meg hefter og er oppriktig interessert i å hjelpe. Så kommer jeg inn i parfymeriene... Hjelpes! Det er en forferdelig opplevelse. Jeg vil påstå at jeg i 9 av 10 tilfeller hverken får riktig ekspertise, og ihvertfall ikke vareprøver! Stort sett er de kun interessert i å selge, og om jeg sier at jeg ønsker å prøve først så insisterer de på at jeg kan få pengene tilbake om jeg ikke er fornøyd med produktet. Hva er poenget med det? Jeg har nok satt ting litt på spissen her, men jeg blir så frustrert når det er umulig å få vurdert produkter ordentlig! Er det bare jeg som opplever det slik? (Jeg er en gjennomsnittlig jente, med vanlige klær etc, ganske midt på treet+ om jeg skulle gjette)
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 Det er vel parfymestanken som svekker den sosiale intelligensen deres over tid. Opplevd det samme mange ganger. 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Samme her. Skulle finne en parfyme til min mor til jul, og jeg vet hvilken lukter hun liker, men jeg ville teste de i fred og mak før jeg ga 600kr+ for en parfyme. Det var ikke sjans å få en vareprøve, strengt forbudt! Men jeg var velkommen til å prøve de der og da. Men det fungerer jo ikke, luktene blander seg med hverandre, og det funker bare ikke. Gikk i stede på VITA og fikk utrolig god hjelp, der fikk jeg flere prøver og kunne teste i ro og mak, og da fant jeg en fin.
Antlers Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 Mitt inntrykk når det gjelder (mange) parfymerier er at vareprøver er noe man aller nådigst kan få utdelt dersom man først har handlet for så og så mye, og den ansatte tilfeldigvis har en god dag. For så vidt helt greit, for ovenfra og ned-holdningen jeg ofte blir møtt med har uansett tatt fra meg lysten til å legge igjen penger i slike butikker. Det kan godt hende de ansatte i slike parfymerier har mer ekspertise enn andre, men jeg foretrekker å handle hos ansatte som er serviceinnstilte, har vareprøver som ikke bare er til pynt, og som ikke ser på meg som om jeg hvert øyeblikk kommer til å feie alle neglelakkflakongene ned i lommen, for så å spurte ut av butikken. Jeg foretrekker å handle på apotek, Vita, Kicks, mitt lokale parfymeri som ikke er en del av en kjede, eller rett og slett bestille fra nettet 2
challenger Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 Har kun fått vareprøver når jeg faktisk har handlet i parfymeriet jeg. Da hender det at de slenger med en ekkel parfyme eller noe sånt(ikke noe å samle på med andre ord!). Men jeg synes ellers de er veldig flinke og hjelpsomme i parfymeriet da, men de er bare litt grådige på prøvene sine:p De tar vel med alle de gode prøvene hjem selv da
riosoto Skrevet 5. mars 2012 #6 Skrevet 5. mars 2012 Jeg har inntrykk av at folk ber om vareprøver hos parfymeri, for så å bestille varen på nett. Tror en del parfymeri er obs på det. Tenk hvor utrolig mye penger og kunder parfymeriene har tapt på netthandel, egentlig sykt at ikke flere har gått konk. Synd de ikke tar bedre vare på de kundene de faktisk har og gir skikkelig service!
mEditari Skrevet 5. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 5. mars 2012 Det er mange som bestiller på nett ja, inkludert meg selv. Men ofte tar jeg med meg en vare eller to om servicen er bra, og de feks anbefaler meg noe der og da. Sånn sett handler det om mersalg. Og det er mer sannsynlig at kunden kommer tilbake om hun føler seg ivaretatt. Jeg jobber i butikk selv, og vi har en policy på at alle skal behandles likt uansett hvor mye penger de legger igjen. På den måten blir det hyggeligere både for kunde og ansatt, og man får faste kunder som setter pris på servicen. Flertallet handler faktisk ikke på nett, så jeg lurer litt på hvordan de ansatte i parfymeriene vet hvem som løper hjem og logger inn hos feelunique. Jeg tipper de ender opp med å behandle alle kundene ca like dårlig, og det er sånn de taper penger. 5
sologsommer Skrevet 6. mars 2012 #9 Skrevet 6. mars 2012 helt enig. enkelte parfymerier er veldig gjerrige på å gi ut prøver. estetique er det eneste parfymeriet jeg har opplevd som positive til vareprøver
Kirby Skrevet 7. mars 2012 #10 Skrevet 7. mars 2012 Har selv jobbet i nevnte bransje og det er faktisk ikke sånn at vi alltid hadde vareprøver i massevis, så det har ikke nødvendigvis noe med at de er kjipe å gjøre.
mEditari Skrevet 7. mars 2012 Forfatter #11 Skrevet 7. mars 2012 Jeg er klar over at man har begrenset med prøver å gi ut. Men de kan kjøpe små plastbokser på apoteket for en slikk og ingenting, og gi kundene litt av testerne. En kamerat av meg driver to parfymerier, og der gjør de alt for at kundene skal få hjelp til å finne riktige produkter. Det handler ikke om å gi fra seg i store mengder, men å vise kunden generell velvilje. Som selger er man avhengig av kunder, derfor lønner det seg lite å støte dem fra seg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #12 Skrevet 8. mars 2012 Jeg er klar over at man har begrenset med prøver å gi ut. Men de kan kjøpe små plastbokser på apoteket for en slikk og ingenting, og gi kundene litt av testerne. En kamerat av meg driver to parfymerier, og der gjør de alt for at kundene skal få hjelp til å finne riktige produkter. Det handler ikke om å gi fra seg i store mengder, men å vise kunden generell velvilje. Som selger er man avhengig av kunder, derfor lønner det seg lite å støte dem fra seg. Sånn at kunder kan plukke med seg selv? Haha, søtt. Er du klar over hvordan folk gribber til seg? Se bare på matbutikker rundt omkring, det er nesten ikke smaksprøver lenger, for folk spiser seg mett på det. Neidu, de tidene er forbi!
Moscato Skrevet 8. mars 2012 #13 Skrevet 8. mars 2012 Sånn at kunder kan plukke med seg selv? Haha, søtt. Er du klar over hvordan folk gribber til seg? Se bare på matbutikker rundt omkring, det er nesten ikke smaksprøver lenger, for folk spiser seg mett på det. Neidu, de tidene er forbi! Dei treng jo ikkje å ha det liggande framme. Det held i massevis å vere behjelpelege når kundar spør. Eg synest òg at det er heilt i orden om dei ikkje alltid har ein haug vareprøver inne, men då må dei kunne seie at det diverre er tomt, og ikkje "herregud, forstår du ikkje at vi ikkje kan drive og gje ut vareprøver i hytt og pine!? " Eg hadde forresten ikkje hatt noko imot å betale ein liten tiar eller deromkring for å få ei minitube eller ei lita krukke med produktet eg ønskte å teste. På det lokale parfymeriet der eg vaks opp, vart annakvar kunde beskulda for å stele omtrent i same sekund som vedkomande sette foten innanfor døra. Den andre halvparten vart beskulda for det så snart det hadde gått tre minutt utan at dei hadde kjøpt noko. Det parfymeriet er nedlagd no, for å seie det slik... 3
Honesty Skrevet 8. mars 2012 #14 Skrevet 8. mars 2012 Jeg skjønner ikke helt problematikken, for å være ærlig. Jeg har alltid fått prøver når jeg har spurt, både hos parfymeri (Esthetique/nå Kicks) og hos hudpleiere, og det uten noe snikksnakk. Jeg mistenker dog at enkelte ekspeditører ser på meg som en vandrende, vidåpen lommebok, for jeg er også ganske trofast kunde hos disse butikkene.
saltvann Skrevet 8. mars 2012 #15 Skrevet 8. mars 2012 Siden du er en trofast kunde, så vil de gjøre sitt for å beholde deg, da ved å gi deg prøver. Men for alle andre, så vil de ikke sløse prøvene på oss når de ikke vet om vi kommer til å åpne lommeboka. 1
Gjest navnelapp Skrevet 8. mars 2012 #16 Skrevet 8. mars 2012 Mi erfaring er at det lønner seg å gå fast på eit parfymeri, og å snakke ein del med betjeninga, spørje om dei har fått inn noko nytt, osv.. Då vert dei meir velvillige. Og når dei dreg ut skuffene sine er det ganske tydeleg at det er raust med prøver, men det er tydeleg enkelte merke som har meir prøver enn andre.
Gjest navnelapp Skrevet 8. mars 2012 #17 Skrevet 8. mars 2012 Og eit anna triks som alltid er effektivt: Når eg kjøper noko og ho spør om eg skal ha pose, så seier eg, ja, viss du har noko spennande å putte oppi der saman med det eg kjøpte. Då "dett" det fine ting oppi posen min.
Personlig12 Skrevet 8. mars 2012 #18 Skrevet 8. mars 2012 Ja her i Norge er de skikkelig sparsomme. Jeg kjøpte endel declor (hvordan skrives det?) produkter i spania i sommer. Og den goodybaggen jeg fikk med. Himmel og hav. Jeg var jo i ekstase :D DER skal det handles igjen. her hjemme må jeg trygle og be om å få en parfymeprøve. Jeg elsker vareprøver !
mEditari Skrevet 8. mars 2012 Forfatter #19 Skrevet 8. mars 2012 Jeg mener ikke at man skal få 10-15 tuber og krukker med grisedyre kremer altså. Men om man spør etter en spesifik type krem, og de anbefaler noe, så er det vel ganske greit å sende med en liten prøve som holder til en morgen og en kveld? Der jeg egentlig kommer fra finnes det et parfymeri som virkelig går godt, og de må stadig utvide. Det tror jeg er aller mest fordi innehaveren er helt fantastisk på kundebehandling og gir alle sine ansatte den samme arbeidsmoralen. Det er fullt mulig å drive et parfymeri med overskudd fremdeles, men om man behandler folk som dritt, så gir man dem jo lyst til å bestille på nett. Jeg kjenner at når jeg likevel må finne frem produkter på egenhånd - hvorfor ikke få det billigere også? 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #20 Skrevet 9. mars 2012 Kicks på Vinterbro og Ski Storsenter er veldig hyggelige med vareprøver syntes jeg. Skulle ha prøve på Kanebo rens i den ene butikken og da fikk jeg med både rens step 1 og 2 + Lotion og en krem. I den andre skulle jeg ha prøve på en annen krem fra Kanebo og da fikk jeg med Step 1 + to forskjellige step 2, samt Lotion en gang til og krem. Og prøvene er så store slik at jeg fikk jo testet ut i litt over 3 uker! Og det setter jeg stor pris på siden det er 3-4.000 kroner det er snakk om. At dem ser an kunden litt trur jeg nok, begrenset hvor mye tid dem skal sette av til en kunde dem ser aldri i verden kommer til å kjøpe noe. Skjønner det. Selv om jeg så ut som en DASS begge gangene jeg var innom.. Store vintersko, joggebukse, kåpe, ikke sminke og håret i en stor strikklump. Hadde skjønt dem godt om dem hadde fulgt meg ut for å si det sånn, haha Tomlene opp for Vinterbro og Ski hvertfall :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå