Maiava88 Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Vet ikke helt om dette er det riktige forum, men jeg fant ingen annen som passet... I helga var min 17 år gamle lillebror på fest. Vi bor i ei bygd der det er drikkekulturen tilsier at når man er konfirmert er det fritt fram for festing og drikking. Jeg har selv vært ung i denne bygda og har kun hatt positive opplevelser når det kommer til det å feste. Men min bror har hatt noen ubehagelige opplevelser som følger av festing og alkohol. Han har blitt barbert av alt håret på hodet og øyenbrynene mens han sov, kranglet og sloss og kastet ut av diverse fester. Jeg følger med på facebooken hans og har ved flere anledninger bemerket meg stygge slengkommentarer fra tilfeldige (ofte jenter) på bilder, statuser o.l som han legger ut. For noen år tilbake opprettet han en gruppe på nettby om handlet om selvmord. Dette fikk mine varselsignaler til å ta helt av og jeg varslet mamma med en gang. Hun rådførte seg med sin svigerinne, som også er psykiatrisk sykepleier og gruppen ble til slutt fjernet og han påsto at det bare var tull osv. Nyttet ikke å prate med ham. Men i helga hadde det vist tatt helt av! En kompis av han hadde funnet ham på badet der de var, med dusjforhenget rundt hodet.... Min bror påstår at noen hadde gjort det mot ham, men han var så full at han husket ingenting. Det første som slo meg var at han kanskje hadde gjort dette selv, men det virker usannsynlig med tanke på omstendighetene. Jeg fikk ikke vite dette før i dag. Mamma fortalte meg det. Jeg er RASENDE!! Det første jeg tenkte var at hvis jeg fant ut hvem som hadde gjort dette kommer jeg til å slå i hjel dem. Jeg har roet meg nå, og funnet tilbake til mitt "ikke-voldelige" selv, men så har jeg begynt å tenkt på at dette må være den verste formen for mobbing jeg noen sinne har hørt om! Jeg er livredd for min bror sikkerhet, både med tanke på hva andre kan gjøre han, men også hva han kan gjøre med seg selv. Jeg vet ikke mine arme råd. Jeg har lyst til å få ham til å oppsøke psykolog, men vet ikke helt hvordan jeg skal få overbevist ham (Jeg går selv til psykolog regelmessig). Hva kan jeg gjøre for å hjelpe?? Jeg orker ikke å miste noen på denne måten igjen... 3
kvinne1992 Skrevet 8. mars 2012 #2 Skrevet 8. mars 2012 Prøv å snakk med broren din, si at du bryr deg om han og at du er redd for at noe skal skje han. Mn prøv å vær litt forsiktig i begynnelsen for kanjse det er litt vanskelig for han. Si at du selv går til psykolog og spør om han vil prøve dette Håper det ordner seg, skjønner at du er bekymret! 3
Maiava88 Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 12. mars 2012 Takk for tilbakemeldinger Jeg setter stor pris på det! Nuppedupp: Det har vært i tankene mine lenge. Jeg har tenkt å foreslå ett år med folkehøgskole for ham. Det var akkurat det som redda meg fra denne bygda, dog jeg flyttet tilbake hadde jeg fått ett helt nytt syn på livet!
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 Velger å skrive som anonym da dette er en handling jeg ikke vil assosieres med. Jeg er en gutt som selv ble mobbet, det som hjalp meg var å vite at jeg alltid kunne snakke med familien, bare vis at han kan snakke med deg, men ikke vær påtrengende og ikke spør for mye. La han komme til deg. På den andre siden så fant jeg en hodeløs kamerat ifbm en telttur for et to-sifret antall år siden, vi var bestevenner, men jeg visste ikke at han hadde selvmordstanker. Han blåste av seg hodet i en alder av 14 år. Hva som får folk til å gjøre sånt forstår jeg ikke, barn og unge er de verste mobberne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå