Gå til innhold

Navneendring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal jo endre navn i forbindelse med bryllupet, men hvordan rekker jeg å få nytt pass, kjørekort, bankkort osv til en uke etter bryllupet. Vil jo ha alt i orden til bryllupsreisen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk ditt gamle pass, hvis du har bestillt billett i ditt nye navn, tar du med vielses attesten også.

Lykke til :)

Skrevet

Å endre navn på alt dette rekker du ikke etter vigsel og før bryllupsreise.

Jeg ville ventet med å sende inn navneendringsskjemaet til etter bryllupsreisen.

Da slipper du å tenke på alt dette før du reiser.

Navneskifte skjer ikke ved vigsel nå lenger. Det er noe man styrer selv ved å sende inn navneendringsskjema.

Lampeskjerm

Skrevet

Enten skifter du etternavn i god tid før bryllupet, eller du venter til etter bryllupsreise og alt det der...

Sørg i alle fall for å bestille biletter etc. i det navnet som står i pass o.l. du har med deg på bryllupsreisen, ellers kan det bli mye rot og slit...

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å skifte navn i god tid før bryllupet, slik at jeg har mitt nye navn på bryllupsreisen.

Skrevet

Vi skifter også før. Det har jo egentlig liten betydning, men det er greit å ta i bruk det nye navnet fra man er gift....

Skrevet

Kan man skifte navn FØR bryllupet? Jeg trodde man måtte levere inn vielseatessten for å få gjort det? Vel, vi har bestilt bryllupsreisen i mitt gamle navn, så vi kommer uansett ikke til å endre navnet før etter bryllupet.

Skrevet

Engel.

Du kan i utgangspunktet skifte navn når du vil. Det er hovedregelen.

Enkelte navn er beskyttet ved lov. Derfor er det noen navn man kun kan få etter vigsel.

Har mannen din et navn som er beskyttet slik er det kun etter vigsel at du kan ta dette navnet.

Heter han Hansen, Olsen eller Jensen kan du ta navnet når du vil uavhengig av vigsel.

Skrevet

Jeg tror jeg skifter før bryllupet jeg. Min kjære har et veldig sjeldent etternavn men vihar vært samboere i over to år og har barn sammen så da håper jeg det ikke byr på problemer, hvis ikke får jeg bare vente

Skrevet

Når dere har vært samboere i to år er det ikke noe problem å bytte så lenge han skriver under på at det er greit at du tar hans navn.

Men du kan mest sannsynlig ta navnet hans etter en uke også, de aller fleste har navn som ikke er beskyttet

(slik at jeg kan også ta mannen din sitt etternavn......)

ENeste da er at du ikke oppgir samboerskap som grunn til navneendringen.

Skrevet
Enten skifter du etternavn i god tid før bryllupet, eller du venter til etter bryllupsreise og alt det der...

Sørg i alle fall for å bestille biletter etc. i det navnet som står i pass o.l. du har med deg på bryllupsreisen, ellers kan det bli mye rot og slit...

Enig! Er du uheldig får du ikke forlate Norge uten samme navn i pass og på billett! Det er hva jeg ble informert om på Gardermoen (da jeg hadde sammen navn i pass og på billett). Dama i skranken var såååå fornøyd. :-)

Dersom man har vært samboere i mer enn 2 år, trenger ikke den andre signere på at samboeren tar h*ns navn. Det er bare dersom man "uten grunn" bytter etternavn til et som er beskyttet (mindre enn 200 i Norge som heter det etternavnet) at man må få en godkjennelse - og da fra ALLE som heter det etternavnet, ikke én.

Jeg har et beskyttet etternavn, men da jeg tok det trengte ikke mannen min å signere noe som helst.

Jeg smisket med Folkeregisteret (vanlig navnebytte tar 2 uker, selv etter vigsel og med alle papirer i orden) på forhånd, jeg. Mandag morgen etter bryllupet satt jeg der kl 8 og fikk byttet etternavn på 5 minutter! Så gikk jeg ned en etasje og fikk passet mitt stemplet.

Skrevet

Jeg skal bytte ett par måneder før jeg slik at alt er i orden til bryllupsreisen. Hyggelig å reise som herr og fru XXX :D

Skrevet
Jeg skal bytte ett par måneder før jeg slik at alt er  i orden til bryllupsreisen. Hyggelig å reise som herr og fru XXX :D

Men hva sier presten i kirka da?

Skrevet

Skal be han bruke pikenavnet. Går sikkert greit. Har ikke spurt om det enda, men skal ringe kirken for å få tilsendt de nødvendige papirene i mars/april, så skal spørre da.

Skrevet

Dersom man har vært samboere i mer enn 2 år, trenger ikke den andre signere på at samboeren tar h*ns navn. Det er bare dersom man "uten grunn" bytter etternavn til et som er beskyttet (mindre enn 200 i Norge som heter det etternavnet) at man må få en godkjennelse - og da fra ALLE som heter det etternavnet, ikke én.

Jeg har et beskyttet etternavn, men da jeg tok det trengte ikke mannen min å signere noe som helst.

-Eller man kan ha felles barn og felles adresse, uten å ha hatt det siste i 2 år. Begge deler kom med den nye navneloven fra 1.1.2003.

Jeg smisket med Folkeregisteret (vanlig navnebytte tar 2 uker, selv etter vigsel og med alle papirer i orden) på forhånd, jeg. Mandag morgen etter bryllupet satt jeg der kl 8 og fikk byttet etternavn på 5 minutter! Så gikk jeg ned en etasje og fikk passet mitt stemplet.

Her hos oss tar det inntil 1 uke, men stort sett får man det 2 dager senere. Skiftet selv til samboers beskyttede navn i februar i fjor, trengte nytt pass, så hvorfor ikke..

Skrevet

Den nye navneloven er morsom... tenk at man kan lage et nytt etternavn av begges etternavn!

Hvis jeg heter Tine Olsen og han heter Nils Hansen kan jeg velge å hete Tine Hansen-Olsen eller Tine Olsen-Hansen... Nesten litt komisk, men søtt.. da blir i hvertfall begge familiene fornøyde ;)

Og så kan våre barn igjen bryte opp navnet når de skal gite seg og lage et nytt navn med sine kjære,

f.eks Pål Olsen-Vold/Vold-Olsen eller Pål Hansen-Vold/Vold-Hansen...

Morsomt, og noe å tenke på... Det er veldig få i Norge som har denne form for etternavn.. det hadde vært litt "kult" å være en av de første.... :)

Hva synes dere om dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...