Gjest kiara_pusen Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Jeg har en stor nyvunnen forkjærlighet for orkideer, spesielt de store som i min studenttilværelse koster en liten formue. Det er derfor jeg MÅ ha råd om det finnes håp for denne eller om det er bare å kaste... Det sies at google er din venn, men jeg finner ingen tips eller videre steg i prosessen. Har så utrolig lyst til at den skal blomstre på nytt. Bladene er i det minste grønne, den står i vinduet med masse lys og sol. Ikke for varmt, ikke for kaldt..
Gjest kiara_pusen Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Skjønner det bare ikke... Ja, jeg er nybegynner og alt det der, men jeg har jo fult rådet om vanning etc. Håper den kan komme igjen.
Gjest Sitronmelisse Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 En del orkideer vil ikke ha for mye direkte sol. Et østvendt vindu er best, har jeg funnet ut. Da blomstrer de lenge. Tror orkideen din er liv laga jeg, med grønne blad. Se etter om det fortsatt er noen friske røtter der. Jeg hadde en avblomstret orkide som bare stod og sturte og som jeg til slutt etter et år eller noe slikt satte bort i et østvendt vindu. Da kom det en ny blomsterstengel! Jeg tror (stue)orkideer trives best høst, vinter og vår her til lands. Om sommeren blir dagene våre for lange.
Gjest gjest17 Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 Enig med Sitronmelisse ovenfor her, østvendt vindu fungerer kjempefint! Som nybegynner hadde jeg valgt de orkideene som står i blanke blomsterpotter, de er mye enklere å vanne riktig! Du ser på røttene om orkideen skal ha vann eller ikke, glem alt det der med ett eggeglass, en bitteliten skvett vann osv... Ta hele potta og hold den under rennende, ikke iskaldt, vann i springen, og la alt vannet renne av etterpå. Røttene er mørkegrønne når de er nyvannet, og blir mye lysere etterhvert som de har brukt opp fuktigheten i barken. Pass på at røttene aldri blir stående i vann, da råtner dem. Vann dem cirka en gang i uka, oftere om sommeren og sjeldnere om vinteren. Som sagt, du ser etterhvert om den trenger vann eller ikke :-) Orkideenæring bruker jeg de gangene jeg skal fremskynde nye stengler, da lar jeg planta tørke lett, en liten uke ekstra uten vann, før jeg gir den en skikkelig skyllebøtte med vann og næring. Det viktigste med orkideer er å velge friske og fine eksemplarer i utgangspunktet, sjekk at røttene er velutviklet og ser friske ut. Samt at bladene er tykke, grønne og kjøttfulle. Har hatt orkideer i mangen år nå, og har enda til gode å ta knekken på en grunnet feil vannerutiner. Lykke til med orkideeholdet ditt :-)
-hild Skrevet 6. mars 2012 #6 Skrevet 6. mars 2012 Jeg pleier å vanne mine orkideer som de over her - du kan faktisk kjenne på bladene om orkideen er fornøyd. Kalde, kjøttfulle blader = fornøyd orkide som ikke trenger vann foreløpig. Når bladene kjennes litt slappere og varme ut, da er det på tide med en skvett vann. En periode satte jeg orkideene mine i kjøkkenvasken en time eller to, og de likte det også, bare husk å ta dem opp og la de renne godt av seg før du setter de i potteskjuleren igjen. Østvendt vindu er nok supert, men siden du er student tipper jeg at du ikke kan velge fritt mellom himmelretningene. Mine står mot sør, og de kommer igjen. Det ser ut for meg som om det er noen visne blader der - de kan du klippe bort. Men la røttene være! Lykke til - det er en vakker blomst! Jeg husker første gang jeg fikk orkideen til å komme igjen, det var stas!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå