Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har en 100% jobb nå. Trives egentlig bare sånn passe i den.

Så en 50% stilling som jeg hadde litt lyst på. Vurderer å søke på den. Skulle jeg da bli tilbudt den, har jeg lyst til å ta skole i tillegg.

Men dette vil jo gå veldig ut over økonomien. Er gift også slik at jeg vil ikke få noe støtte fra lånekassen av betydning. Dessuen så har jeg jo studielån jeg allerede betaler på.

Er det noen som har vært i en lignede situasjon og tatt denne sjansen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har tatt sjansen på å begynne på skole igjen etter noen år med jobb?

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette må du vel vurdere ut i fra DIN families inntekts- og ugiftsforhold. Og om du er innstilt på å gå ned i "levestandard".

Selv om det ikke er noe av "betydning" du får fra Lånekassen så monner det vel litt....Du får jo også betalingsutsetting fra Lånekassen mens du studerer.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

*BÆBUBÆBU*

Stopp i lovens navn! Må arrestere litt her...

Du får IKKE betalingsutsettelse hos lånekassa når du tar deltidsutdanning. Kun hvis du studerer fulltid og tar opp fullt lån og stipend. Du får inntrykk av det når du snakker med veilederne og leser brosjyrene, men når giroen kommer i posten med 14 dagers betalingsfrist så står det klart og tydelig at deltidsutdanning ikke gir rett til betalingsutsettelse. Det henger ikke på greip, men sånn er det.

Ikke engang om du studerer fulltid og velger å IKKE ta opp lån f.eks siste året, får du betalingsutsettelse. Lånekassa opererer under mottoet: "Trenger du ikke penger fra oss, så har du råd til å betale tilbake det du har lånt fra før. Trenger du ikke alle pengene du kan få fra oss, kan du betale tilbake det du har lånt."

Tro meg, jeg fant det ut den harde måten...

Skrevet

Du får rentefritak når du er i fulltidsutdanning selv om du ikke søker søtte fra lånekassa. Men du må søke om det hvert år. Er du i deltidsutdanning kommer det an på inntekten din om du får rentefritak eller ikke.

Fra lanekassen.no:

Om fulltidsutdanning:

Tar du fulltidsutdanning og har rett til støtte, har du samtidig rett til rentefritak i så lang tid som det kan bli gitt støtte. Forutsetningen er at du består utdanningen.

Når du tar utdanning uten å søke støtte, må du søke om rentefritak og betalingsutsettelse for hvert undervisningsår.

Om deltidsutdanning:

"Tar du deltidsutdanning og har rett til støtte, har du samtidig rett til rentefritak dersom du har en brutto månedsinntekt på kr 13 300 eller lavere. Grensen blir hevet med kr 1 330 for hvert barn under 16 år som du forsørger. Du må søke om betalingslettelser for hvert undervisningsår. Rentefritak kan bare gis når utdanningen er bestått, og du ellers fyller vilkårene."

Gjest Anonymous
Skrevet

Man bør jo også vurdere økning av levestandard etter studiene, både mentalt og økonomisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...