Mockingjay93 Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Jeg har en måned på meg til å sende inn søknad til Samordna opptak. Jeg aner ikke hva jeg vil bli! En ting er iallefall sikkert, og det er at jeg vil ikke ha meg et såkalt "friår", jeg vil hoppe rett på en utdanning, men er redd for å velge feil. Jeg interesserer meg for skriving, jeg liker å oversette, lese. Ikke så stor fan av å analysere og tolke tekster. Jeg kunne tenkt meg en jobb innen et forlag, som nyhetsreporter på TV, eller som en som skriver og formidler noe viktig. Jeg vil SKRIVE. Kanskje er jeg en forfatter om mange år? Jeg har tenkt på medievitenskap i Oslo, men jeg aner som sagt ikke. Noen som kan dytte meg i riktig retning her?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 Hvis du liker å oversette/skrive så ville jeg satset på språk. Også kan du heller ta litteraturvitenskap eller medievitenskap i de frie emnene/støttefagene
li_molle Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Enig i at det kan være lurt å satse på språk. Språkfag gir veeldig mange muligheter videre.
Gjest O___o Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 Journalistikk, media-fag, litteraturvitenskap osv.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 Tror du kan trives med veldig mye forskjellig dersom du liker å skrive. Jeg ville bare si at du burde kjøre på med noe som virker spennende på universitetet, og engasjer deg i studentaviser eller andre steder der du får skrevet, sende inn leserbrev også videre.
Mockingjay93 Skrevet 6. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 6. mars 2012 På UiO tar de ikke opp studenter på det som kaltes "Bachelor i Språk", så da kan jeg jo kanskje ta ren engelsk for eksempel? Bachelor i engelsk kan vel brukes til mye rart? Eller? Jeg er jo veldig interessert i engelsk også, så det hadde jo vært midt i blinken.. Men jeg er jo redd for at jeg ikke får brukt det etter studietiden.. Huff, dette er altså ikke lett! Ja, jeg leste litt rundt på nettet og der anbefalte de at man tidlig begynner å gjøre seg bemerket, for et yrke som f.eks journalist er vanskelig å komme igjennom.
li_molle Skrevet 13. mars 2012 #7 Skrevet 13. mars 2012 Hvis du har en bachelor i engelsk er vil du få god innføring i både språket, litteraturen og samfunnene som dekker Storbritannia og Nord-Amerika. Så skulle journalist eller noe annet med media dukke opp har du et grunnlag sånn sett også. Du kan jo freelance artikler til aviser/nettaviser, eller bli med i et av studenttidsskriftene der du begynner. De er veldig proffe og vil være et pluss til senere. Ellers sier jeg bare just go for it! Er sikker på at du ikke kommer til å angre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå