AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Vi fikk en nydelig sønn i Oktober. Av økonomiske årsaker måtte vi velge 100% lønn og kort permisjon. Med litt ferie kan vi klare å strekke permisjonen til August. Men siden gutten er født på høsten får vi ikke barnehageplass før august 2013!!! Har pratet med barnehagekontoret i bydelen, og det er mange år siden sist noen født på høsten har fått plass før året etter.... Har begynnt å se etter dagmamma, men det er så og si umulig i området her det også! Og da vi ikke har bil, kan vi ikka ha en dagmamma alt for langt unna hjemme eller j0bb heller, for skal jo levere eldstemann i barnehagen også. Vi har overhodet ikke råd til ulønnet perm, og jeg er bare utrolig fortvilet!!!! Hva gjør dere andre med høstbarn????????
O'hara Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 Jeg har gått hjemme med frøkna, og mottar kontantstøtte. Det er jo en mulighet å være dagmamma for 1-2 barn til om det skulle skjære seg helt? Eventuelt jobbe kveld/helger i en periode?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 TS Men 3300 kr veier da ikke opp for en hel mnd lønn?? Og dagmamma tror jeg ikke jeg skal prøve meg på for barnas skyld, har mer enn nok med mine egene... Hadde tenkt å jobbe kveld ja, men kveldsvaktene starter kl 15 og mannen ikke er hjemme før 17, så da går ikke det heller:( Grrr at det skal være sååå vannskelig, men er vel sånn det blir når ingen av oss tjener over 300 000 i året:(
O'hara Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 Nei, det veier ikke opp... Det finnes jo jobber hvor man starter klokka 4-5 om morgenen, avisbud og lignende. Kanskje det kan være noe?
Gjest Lene Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 Vi fikk en nydelig sønn i Oktober. Av økonomiske årsaker måtte vi velge 100% lønn og kort permisjon. Med litt ferie kan vi klare å strekke permisjonen til August. Men siden gutten er født på høsten får vi ikke barnehageplass før august 2013!!! Har pratet med barnehagekontoret i bydelen, og det er mange år siden sist noen født på høsten har fått plass før året etter.... Har begynnt å se etter dagmamma, men det er så og si umulig i området her det også! Og da vi ikke har bil, kan vi ikka ha en dagmamma alt for langt unna hjemme eller j0bb heller, for skal jo levere eldstemann i barnehagen også. Vi har overhodet ikke råd til ulønnet perm, og jeg er bare utrolig fortvilet!!!! Hva gjør dere andre med høstbarn???????? Noen tenker faktisk på dette FØR de får barn! Har de ikke økonomi til å få barn så burde de vente til de har det! 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #6 Skrevet 5. mars 2012 Utrolig kjip situasjon for dere, håper det ordner seg! 1
O'hara Skrevet 5. mars 2012 #7 Skrevet 5. mars 2012 Noen tenker faktisk på dette FØR de får barn! Har de ikke økonomi til å få barn så burde de vente til de har det! Det er vel ikke helt så svart/hvitt. Vi fikk vår datter ved IVF etter flere år, skulle jeg da ha tatt abort i mars fordi det hadde vært bedre mtp barnehageplass?? Og, myndighetene gir en barnehagegaranti til alle barn som er født før 1.september... Ikke helt rettferdig det heller.. Samtidig, ja, man må ha råd til og få barn, og nei svært lite i livet er helt rettferdig, men så krass trenger man vel ikke være? 13
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #8 Skrevet 5. mars 2012 Barnehagegarantien burde omfatte ALLE barn fra ett år. Veldig urettferdig sånn som det er nå. Også for barna. 9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #9 Skrevet 5. mars 2012 Kjenner dere ingen som kan ha ham i de to timene det er snakk om hver ettermiddag da? For siden dere jobber som dere gjør er det jo heldigvis kort tid dere trenger å få dekket opp. Eller er det mulig at mannen begynner en time før på jobb, og du en time seinere? Håper det ordner seg for dere! 1
-Englefjes- Skrevet 5. mars 2012 #10 Skrevet 5. mars 2012 Jeg har egentlig ingen konkrete råd å komme med utover å motta kontantstøtte, sørge for avdragsfrihet på lån og spare der dere kan. Legge tilsides så mye som mulig av vanlig lønn, feriepenger, skattepenger (inkludert halv skatt i desember) osv. Noen tenker faktisk på dette FØR de får barn! Har de ikke økonomi til å få barn så burde de vente til de har det! Ja, for det er jo kjempelett å alltid time svangerskap og fødsler til å klaffe perfekt med barnehageopptakene. Skal man slippe å ta ulønnet perm, så er man nødt til å føde i sommermånedene. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #11 Skrevet 5. mars 2012 Ja, for det er jo kjempelett å alltid time svangerskap og fødsler til å klaffe perfekt med barnehageopptakene. Skal man slippe å ta ulønnet perm, så er man nødt til å føde i sommermånedene. Det er noe absurd i det at man skal måtte time svangerskapet på grunn av barnehageplass ... det er vel ikke det som er meningen?! Her jeg bor er det ikke offentlige barnehager, og en privat barnehageplass koster 9 - 13 000 i måneden. Kjipt, ja. Men da har man i alle fall et reellt valg.
Harlekin Skrevet 5. mars 2012 #12 Skrevet 5. mars 2012 Noen tenker faktisk på dette FØR de får barn! Har de ikke økonomi til å få barn så burde de vente til de har det! Man kan ikke alltid time svangerskap på denne måten, skjønner du. 1
Jesse Skrevet 5. mars 2012 #13 Skrevet 5. mars 2012 Vi fikk heller ikke bhgplass, (født i desember 10), og jeg er hjemme frem til hun begynner i bhg til høsten. Det er ikke tvil om at at det er trangt økonomisk, men med kontantstøtte (som for din del da vil være på 5000 i og med at de øker fra høsten av), barnetrygd, litt oppsparte midler samt skikkelig innstramming i budsjettet vårt går det nå på et vis Vi har ingenting til overs hver mnd, men så lenge vi klarer de vanlige utgiftene, og har mat og klær så går det helt fint når man vet at det bare er for en periode
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2012 #14 Skrevet 5. mars 2012 Født oktober 2011 og får ikke plass i 2012? For et tull. Her vi bor får alle plass, selv fra 6 mnd alder. Men så er bhg privat da. Prøv i en privat bhg. Vi får inn barn hele året vi.
Jesse Skrevet 5. mars 2012 #15 Skrevet 5. mars 2012 Født oktober 2011 og får ikke plass i 2012? For et tull. Her vi bor får alle plass, selv fra 6 mnd alder. Men så er bhg privat da. Prøv i en privat bhg. Vi får inn barn hele året vi. Det er faktisk realiteten i de fleste store byer ja. Det er kun de som er født før 1.sept som har krav på plass. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #16 Skrevet 5. mars 2012 Er det virkelig fullt i ALLE barnehagene i området da?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #17 Skrevet 5. mars 2012 Det er noe absurd i det at man skal måtte time svangerskapet på grunn av barnehageplass ... det er vel ikke det som er meningen?! Her jeg bor er det ikke offentlige barnehager, og en privat barnehageplass koster 9 - 13 000 i måneden. Kjipt, ja. Men da har man i alle fall et reellt valg. Er du seriøs? Har de i det hele tatt lov til å ta så mye betalt? Det er jo helt sykt.. Her jeg bor koster det like mye for plassen i en privat bhg som i en off. bhg.
happyzone Skrevet 5. mars 2012 #18 Skrevet 5. mars 2012 Dette er virkelig urettferdig at man må få barn før september for å ha krav på bhg plass! Har ikke annet råd enn at dere må jobbe hardt økonomisk allerede nå mens du får permisjonspenger. Lev på minimum de siste mnd du har penger og spar resten.Og spar feriepenger og skattepenger. Du får 5000kr i mnd i kontantstøtte fra høsten. Du sparer min 2500 på å ikke ha barnet i bhg. Kanskje søke redusert plass på eldste siden du skal være hjemme? 60 % plass gir en besparelse på ca 1000 kr mnd. 2 x barnetrygd er ca 2000 kr. Da er du oppe i 10500 kr. Nå vet jeg ikke hvor mye du har i lønn i mnd men du sier ingen av dere tjener over 300 000 i året så kan det vel ikke være så alt for langt unna hva du hadde fått utbetalt? En ide som har blitt foreslått her er jo å ta på seg dagmamma jobb. 1 barn pleier å gi 5500 kr ekstra i mnd. Må man , så må man... Så muligheter er det for å klare det. Man må bare være villig til å gjøre alt man kan.. 2
-Englefjes- Skrevet 5. mars 2012 #19 Skrevet 5. mars 2012 (endret) Grrr at det skal være sååå vannskelig, men er vel sånn det blir når ingen av oss tjener over 300 000 i året:( Jeg skjønte forøvrig ikke dette. Dess mer man tjener, dess større blir jo inntektsgapet når man skal ut i ubetalt permisjon? Endret 5. mars 2012 av -Englefjes-
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #20 Skrevet 5. mars 2012 TS Takk for mange svar:) Jeg innrømmer glatt at jeg overodet ikke hadde planer om å få barn på høsten, men når jeg ble gravid på tross av prevensjon og vi jo hadde planer om å få en til, klarte jeg ikke tenken på abort. Selv om den streifet meg. Og det burde ærlig talt ikke være nødvendig å ta abort pga manglende bhg plass??? I bydelen her spiller det ikke noen rolle om bhg er offentlig eller privat, de får utdelt barna etter den samme lista, og det er mer enn fullt i samtlige! Det jeg mente med at det hadde vært lettere hvis 1 av oss hadde hatt en litt høyre lønn er jo at det da hadde vært mer penger å klare seg på selv på 1 inntekt... er stor forskjell på å skulle klare seg på 15000 og 25000 i mnd! Men ja vi vurderer å refinansiere lånet vårt, da leiliheten har steget ganske mye i verdi siste årene. Også lurer jeg jo på: burde man ikke få barn hvis man ikke har så mye penger at man har råd til å gå hjemme ulønnet ett helt år?? vi har nemlig råd til barna våre pr. mnd så lenge vi begge har inntekt....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå