Livets datter Skrevet 12. januar 2004 #1 Skrevet 12. januar 2004 Jeg og kjæresten har lyst til å ta en langweekend i Amsterdam i april, men er ikke så godt kjent med hvilke severdigheter man BØR få med seg o.l. Vi har iallefall tenkt oss til Anne Franks hus, og vi har lyst til å shoppe litt. Er det noen som har konkrete tips å komme med ang. Amsterdam? Er det noe vi MÅ få med oss når vi er der? Hva med litt rimelig overnatting? Hvor lønner det seg å booke turen osv?
Ingeborg Skrevet 12. januar 2004 #2 Skrevet 12. januar 2004 Har bare så vidt vært i Amsterdam selv, og husker tur på kanalene aller best. Men foreldrene mine har vært der flere ganger, og de er vanligvis gode reiseguider in spe. De sier at Riksmuseet (som jeg ikke kan stave på nederlandsk, Rijksmuseum eller noe sånt) er et must.
Gjest Ethereal Skrevet 12. januar 2004 #3 Skrevet 12. januar 2004 Jeg har vært i Amsterdam endel ganger, og elsker byen. Den er veldig vakker, og stemningen er helt fantastisk avslappende. Faktisk har jeg akkurat flyttet til Nederland, til en by en halvtimes togtur unna Amsterdam. Hva du bør få med deg, er avhengig av hva du er interessert i. Rijksmuseum er nevnt før, men det er ganske digert, så du bør bestemme på forhånd hva du vil se. Rundt påsketider må du i tillegg være forberedt på laaaaange køer for å komme inn. Ellers ligger van Gogh-museet like rundt hjørnet (husker ikke adressen), det er i hvertfall mitt soleklare valg. Ellers finner du et museum som heter "het Rembrandthuis" i et kanalhus der maleren har bodd og virket. Som kattegal ville jeg i hvertfall besøkt "poezenboot", en husbåt med hjem for hjemløse katter. Den ligger ved kanalen Singel. Shopping er naturligvis også et pre, men forvent ikke at det er noe særlig billigere enn hjemme. Her er den typiske shoppinggaten Kalverstraat (ut fra Damplassen) og også Nieuwendijk (samme sted, motsatt retning). Du finner også etpar stilige sentre; de Bijenkorf som er et svært department store og Magna Plaza i det gamle postkontor-bygget. Bare send meg en PM hvis det er noe du lurer på...
tenker Skrevet 12. januar 2004 #4 Skrevet 12. januar 2004 Var innom Amsterdam da vi var på biltur for noen år siden, men rakk ikke å få med oss "alt". Det var veldig koselig å spasere langs kanalene og kikke på typiske "Amsterdamhus". Anne Franks hus er nevnt, et godt tips er å komme tidlig, gjerne før det åpner, for køen er laaang. Rembrandtmuseum skal også være bra (har ikke vært der selv). Ellers er jo Red light district noe man "må" få med seg når man er der, jeg syntes det var like morsomt å se på alle folkene som går der med et forlegent uttrykk i ansiktet som å se på selve "attraksjonene". Det fantes et par "sex-museer" der også. Jeg har ingen tips å komme med når det gjelder reiseselskap/overnatting, men sørg for å bestille hotell på forhånd, spesielt hvis det er helg/feriedager. Vi brukte flere timer på å finne et overpriset sted hvor det stinket marihuana i gangene.
Gjest Ethereal Skrevet 12. januar 2004 #5 Skrevet 12. januar 2004 Påsken er en presset periode, så det lureste er nok å kjøpe en ferdig pakke gjennom et reisebyrå, hvis ikke kan det bli dyrt med overnatting. Ellers har jeg flere ganger booket overnatting gjennom www.hotels-holland.com (usikker på om det er riktig, men prøv deg fram), der finner du hoteller i alle prisklasser. Det lureste er å bo innenfor kanalringen(dyrt) eller i museumskvartalet, som heller ikke ligger så langt borte fra sentrum.
Quinden Skrevet 12. januar 2004 #6 Skrevet 12. januar 2004 Amsterdam er toppen av storbyer. London er ingenting i forhold til mylderet og livet der. Du har allerede fått mange gode tips før mitt innlegg. ha en kjempefin tur. Red light district er et must...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå