Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk et jobbtilbud fra et firma jeg var på intervju hos for et år siden. Jeg likte dem kjempegodt, men dessverre er situasjonen min blitt slik at jeg ikke kan flytte på meg før sent i 2012. De ga utrykk for at det var synd og at jeg måtte ta kontakt hvis jeg nærmet meg Østlandet en gang.

Så lurer jeg på… er det dumt å prøve å holde kontakten? Da tenkte jeg mest på å sende dem en arbeidsprøve, evt et kort brev som sier takk for at de tenkte på meg da det åpnet seg en stilling. Det er et lite og relativt uformelt firma. Eller vil det bli sett på som ”pushy” og rart?

Som sagt ønsket jeg denne stillingen svært mye og jeg ble veldig lei meg da jeg måtte takke nei. Derfor lurer jeg på hvordan det er med å holde døren åpen til en senere anledning…

Tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Do it ! De sa jo at de ønsket det. Jeg tror det er positivt, i og med at de i utgangspunktet ville ansette deg og allerede har brukt tid på å bli kjent med deg. Nå ser de at du er interessert og motivert. Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

I den situasjonen du beskriver ville jeg gjort det du tenker på :)

Jeg ville tenkt litt på timingen: det burde gå akkurat passe lang tid siden du var til intervju, og akkurat passe lang tid til det passer for deg å flytte. Hva som er "akkurat passe" har jeg dessverre ikke noe fasitsvar på, men 5-6 mnd før du kan flytte på deg er kanskje omtrent riktig...

Grunnen til at jeg mener det er situasjonsbetinget, er at enkelte arbeidsplasser rett og slett ikke er like positive til folk som takker nei når de blir tilbudt en stilling de har søkt. Her hørtes de interesserte og positive ut.

Det kommer nok litt an på hvorfor og hvordan arbeidssøker sier nei også. Får arbeidsgiver inntrykk av at søkeren utelukkende har søkt for å kunne forhandle lønn i nåværende jobb, er de ikke bestandig like blide.

AnonymBruker
Skrevet

Takk begge to. Ja, det har jo gått en stund siden sist – intervjuet var for nøyaktig et år siden. De endte opp med å velge en annen da, men sa at de ville ta kontakt om noe åpnet seg. Men jeg ventet ikke at det faktisk ville skje…

Jeg var ærlig og sa at jeg ikke hadde økonomi til å flytte akkurat nå, siden de ikke kunne tilby høyere lønn enn der jeg for tiden jobber. Så det var nok på lønn det skar seg denne gangen – men om jeg ikke trengte å ta hensyn til andre enn meg selv skulle jeg selvfølgelig tatt jobben :(

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...