AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Hei! Jeg er en gutt på 18 år (går vg2) og lurer litt på hvor normalt det egentlig er med sommerjobb? Hjemme blir jeg litt presset til å få meg jobb hver sommer, noe jeg også har gjort de siste fire sommerene, men jeg må ærlig si at jeg er litt lei av å ha så kort ferie og måtte sitte igjen på hytta mens vennene mine som ikke har noen sommerjobb er ute og reiser. Faktisk så er det ingen i min vennegjeng som har sommerjobb og derfor funderer jeg litt på hvor normalt det faktisk er for en person i min alder å jobbe 4 uker+ i sommerferien. Hva mener dere? Ifølge mine foreldre er det helt normalt, men er ute etter flere synspunkter på dette.
Gjest kittycat Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 det er normalt deer jeg kommer fra vertfall. syns du det er flaut eller? vær glad du har mulighethet til å tjene litt. vi under 18 sliter litt der 1
Gjest BabyBlue Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Normalt. Skal selv jobbe i sommer. Fattern truet med å pulverisere pcen min om jeg ikke fikk meg en jobb i år, hehe. Satser på fast deltidsjobb under vg3.
Glynis Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 (endret) Svært normalt. Og du skal være sjeleglad for at du blir presset, for det er så utrolig mye lettere å få jobb senere hvis du først har jobbet. Særlig hvis du skal studere og vil ha deltidsjobb eller er avhengig av feriejobb da for å leve greit. 4+ uker? Jeg jobbet 8 uker da jeg var 16, og det korteste jeg har jobbet siden da er 6 uker, men da var jeg på språkskole i tillegg. Snap out of it. Det er ikke noe negativt med å ha jobb. Vennegjengen din kommer til å angre når de havner sist i søknadsbunken senere. Og fokuser på hvor grei økonomi du får. Endret 5. mars 2012 av Glynis 2
lillsunshine Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 (endret) Om du skal ha penger å rutte med, så det er i hvertfall normalt. Og det høres ikke ut som foreldrene dine har lyst til å gi deg masse penger uten at du har jobbet for det, og det skal du vere glad for! Det er en forutsetning for å klare deg selv senere i livet, og dess fortere du begynner, dess bedre. Du kan jo velge å ikke jobbe, men har du da penger til å reise? Jeg har jobbet hver sommer siden jeg fylte 14 år, men det året jeg fylte 18, valgte jeg å ta en frisommer. Det var utrolig deilig med all friheten, men samtidig merket jeg hvor begrenset denne friheten var, da jeg ikke hadde særlig med penger. Det ble litt trekking fra sparekontoen min (selv om det var såvidt jeg fikk lov) for å få råd til en festival. Det ble forresten utrolig kjedelig i lengden å ha fri så mye. Frihet kan også bli ufrihet. Om du føler du ikke har bruk for pengene nå, så spar dem til du eventuelt blir student! Jeg lover deg, det er harde økonomiske tider, og da er helst da du kanskje vil ha litt ekstra oppspart til sommarferiene. 4 uker er forresten ikke så mye med jobbing, om du får fri resten av ferien. Jeg er student, og hadde to måneder studiefri i fjor sommer, som jeg brukte på to ulike sommerjobber. Jeg kan telle på en hånd antall fridager. Jeg hadde kanskje 6 dager fri i løpet av nesten to måneder, med unntakm av 9 dager ferie før studiestart. Dette har jeg til dels valgt selv, men følte det var nødvendig å jobbe så mye, etter et dårlig økonomisk studieår. I år blir det nok mer fri, da jeg jobber litt nå ved siden av studiene :-) Ingen jobbing skader noe, men litt ferie er lov. Det gjelder å prøve å finne den gode balansen. Forresten så kjenner jeg ytterst få som ikke jobber om sommeren. Fra bygda jeg kommer fra, er det nesten unormalt å ikke jobbe når en er på den alderen. Endret 5. mars 2012 av lillsunshine 1
Adalin Skrevet 5. mars 2012 #6 Skrevet 5. mars 2012 Her jeg er fra er det faktisk ikke så vanlig med sommerjobb som alle sier. Selv skal jeg jobbe i år, men har ikke jobbet noen år tidligere, da det er svært vanskelig å få seg jobb som mindreårig her jeg bor (er ikke mindreårig lenger). Jeg ser faktisk frem til å jobbe, og det skal bli godt å tjene mine egne penger Er heller ikke mange av vennene mine som har hatt sommerjobber tidligere heller.
lillsunshine Skrevet 5. mars 2012 #7 Skrevet 5. mars 2012 Her jeg er fra er det faktisk ikke så vanlig med sommerjobb som alle sier. Selv skal jeg jobbe i år, men har ikke jobbet noen år tidligere, da det er svært vanskelig å få seg jobb som mindreårig her jeg bor (er ikke mindreårig lenger). Jeg ser faktisk frem til å jobbe, og det skal bli godt å tjene mine egne penger Er heller ikke mange av vennene mine som har hatt sommerjobber tidligere heller. Det er kanskje litt vanskelig å få seg jobb i byen? Det er nok litt lettere på bygda, vil jeg tro.
Gjest BabyBlue Skrevet 5. mars 2012 #8 Skrevet 5. mars 2012 Og husk: det som er bra med jobb og skole, er at du setter ekstra stor pris på de dagene du har fri. Synes selv at det å gå rundt hele sommerferien uten stort annet å gjøre enn å slappe av er kjedelig, så det er egentlig bare greit å tjene penger i noen uker, som du så kan bruke/spare på senere når du endelig har fri. Har en kompis som har droppet ut av videregående atm og går rundt uten å gjøre en dritt, og han begynner å gå tom for ting å fylle hverdagen med bortsett fra "gaming" og elektronisk underholdning. Husk at sommerferien varer ganske lenge, og man går lett inn i zombie modus hvis man ikke har noe å fylle hverdagen med. Reising kan du også få tid til, for sommerjobb trenger ikke bety at du må jobbe hele ferien.
Adalin Skrevet 5. mars 2012 #9 Skrevet 5. mars 2012 (endret) Det er kanskje litt vanskelig å få seg jobb i byen? Det er nok litt lettere på bygda, vil jeg tro. Bor hverken i byen eller på bygda .. Midt i mellom vil jeg si. Jeg rekker forresten også å reise på ferie, ts. Endret 5. mars 2012 av lisjaa
lillsunshine Skrevet 5. mars 2012 #10 Skrevet 5. mars 2012 Bor hverken i byen eller på bygda .. Midt i mellom vil jeg si. Jeg rekker forresten også å reise på ferie, ts. Skjønner.. men det er vel også litt hva stedet du bor har å by på. Bygda mi har stor turisme om sommeren, derfor trenger de alltid ekstra masse folk da, og det er vel den næringa jeg jobber i. Ellers er det jo altså sykehjem og butikker som holder sommerjobbene her hjemme. De som jobber der til vanlig skal jo gjerne ha 5 ukers-ferie de gangene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå