Gå til innhold

Forstoppelse,diare,endring i fordøyelsen

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har i ca 2 måneds tid hadd trøbbel med fordøyelsen. Det startet med at det vekslet mellom løs og hard avføring. Ett par ganger var det spor av slim og ett par ganger var det spor av friskt blod (er plaget med hemoroider) Så "balanserte" magen seg med at jeg fikk hard og klumpete avføring. Når jeg går på do kommer det bare en håndfull klumper som oftest,som sauelort. Jeg har lagt om til veldig fiberrik kost da alt dette startet og har spist mye fiber hver dag de siste 2 mnd uten at det har bedret fordøyelsen.

Nå på fredag ble jeg veldig øm på høyre side av magen. Og nå er det 3 dager siden jeg har vært skikkelig på do. I går våknet jeg av skikkelig diare og store smerter i høyre side (merkes kun når jeg klemmer der eller bøyer meg/strekker meg) Jeg tok duphalac igår og spiste mye rosiner,tenkte det var forstoppelse med paradoksal diare. ble veldig oppblåst utover dagen men fikk ut mye av luften..

Idag har jeg fremdeles smertene. Jeg har vært på toalettet to ganger og fått ut to små klumper.

Hva bør jeg gjøre nå? Kontakte lege? La det gå sin gang? Blir lei av uorden fordøyelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv med idoform-kapsler, 1-2 hver dag:) Det skal stabilisere magen, synes det fungerer godt selv om jeg er i ulage en periode.

Det at du har endret til svært fiberrik kost har nok hatt effekt på fordøyelsen din. Når du spiser mat med mye fiber må du passe på å drikke nok, ellers blir ikke magen glad! :)

Kan det også hende at du er allergisk mot fks gluten/hvete/melkeprodukter? I perioder er min mage følsom for dette, og det eneste som hjelper er å fks kutte melk en liten uke, for deretter å innføre litt og litt igjen.

Blir du ikke bedre eller har veldig vondt ville jeg tatt en telefon til legen:) Ingen her kan trossalt si noe om hva som er galt, utenom å komme med råd og tips :) God bedring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv oxytarm plomme, tar du den om kvelden går d som regel (for meg ALLTID) med god fart når du våkner. Du får d på helsekost, og er ikke vanedannende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Undrer meg litt rundt andre forhold

Er du kvinne i 30-50 åra?

Jobber du et helsefagyrke?

Jobber du turnus/mye natt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om hva du spiser ellers utenom fiber? Spiser du kanskje altfor mye fiber?

Det er ikke meningen at man skal ha problem med mage og tarmsystemet. Har man problem med dette er det noe galt med kostholdet, eventuelt psyken.

Det er en god sammenheng mellom kostholdet, det fysiske og psyken.

Endret av Bølle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden det har stoppet opp også har du fått diaré etter noen dager synes jeg det høres ut som du har fått obstipasjonsdiaré. Altså at du egentlig er obstipert (hard i magen) men så er det noe som sniker seg forbi og det kommer ofte som diaré.

Drikk mye vann og spis normalt. Beveg deg.

Men siden du har hatt en del problemer i det siste så synes jeg du burde kontakte lege. Slim og blod i avføringen skal sjekkes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...