Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal skrive BA-oppgave i psykologi nå. Omfanget er på rundt 20 sider. Noen som har skrevet en tilsvarende oppgave som kan fortelle meg hvor lang tid de brukte? Var det mye "vanskeligere" enn en mindre oppgave? Og så lurer jeg på om det generelt sett er lettere å få en god karakter på en BA-oppgave enn en ordinær skriveeksamen?

Skrevet

Skal skrive BA-oppgave i psykologi nå. Omfanget er på rundt 20 sider. Noen som har skrevet en tilsvarende oppgave som kan fortelle meg hvor lang tid de brukte? Var det mye "vanskeligere" enn en mindre oppgave? Og så lurer jeg på om det generelt sett er lettere å få en god karakter på en BA-oppgave enn en ordinær skriveeksamen?

Jeg skrev min på 4 måneder,men det var fordi jeg jobbet jevnt og trutt og ikke ville stresse. Min skulle være 10% over/under 20000 ord, tror resultatet ble 20500 eller noe sånt.

Det er jo forsåvidt vanskeligere enn en mindre oppgave, siden du må fordype deg i ett/flere emner, men samtidig så får du jo skrevet alt (nesten) du vil om emnet, forhåpentligvis noe som opptar deg.

Jeg satt av et visst antall ord til introduksjon og konklusjon, så hadde jeg 3 teorier/påstander som jeg diskuterte i mellomdelen.

Det kan være greit å sette opp et "skjelett", så har du oversikt fra dag en hvordan du vil legge den opp.

AnonymBruker
Skrevet

Skal du skrive en kvantitativ eller en kvalitativ oppgave?

Skrevet

Kvalitativ.

AnonymBruker
Skrevet

Fra midten av mars til slutten av mai, men hadde masse lab da, så det blir litt anderledes.

Skrevet

På bacheloren hadde vi ofte hjemmeeksamener over 72 timer, hvor vi produserte en 20siders oppgave. Vi pleide som regel å være ferdig søndag kveld (oppgaven ble levert ut fre. kl 12, og skulle inn man kl 12). Bacheloroppgaven brukte vi totalt 1 måned på, da firmet vi skulle skrive for "dumpet" oss, og vi måtte starte på scaratch med å finne nytt tema en måned før fristen. Selve skrivingen gjorde vi unne på drøyt en uke, dette var 40 sider med stor kvantitativ metodedel. Så det er fullt mulig å gjøre det raskt og effektivt :) Vi fikk forresten B på alt vi leverte inn, med tanke på hvor kort tid vi brukte på å skrive disse oppg.

Skrevet (endret)

Jeg skrev kvantitativ bacheloroppgave i psykologi på omtrent 25-30 sider.

Første delen av semesteret gikk til eksperiment, men jeg småskrev på metodedelen og teoridelen mens vi arbeidet. Så jeg kan si at jeg brukte ca. 4 måneder på den. Det tok en del tid å plotte inn resultatene og sette seg inn i SPSS siden vi ikke hadde brukt det før, samt en del på analysen.

Jeg skrev jevnt og trutt over den tidsperioden. Synes det var spennende og interessant, så jeg valgte å bruke mer tid enn å ta skippertak på slutten.

Jeg tror ikke det er lettere å få en bra karakter på bacheloroppgaven, men det kan virke slik siden snittet ligger høyt for studentene bruker mer tid på en slik oppgave. Jeg syns det er vanskeligere å skrive en mindre oppgave, rett og slett, for når man er så godt i det, så er det så mye man vil ha sagt. Jeg tenkte i starten av 25 sider er MYE - jeg fikk helt panikk av tanken - når det nærmet seg slutten kunne jeg gjerne tenkt meg å hatt 25 sider til. Jeg skal nok få sagt det resterende i en masteroppgave!

Endret av ninuska_
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver bachelor i psykologi nå. Har skrevet i rundt 3 uker, og har ikke kontroll, føler jeg. Skal lever 1. juni. Skriver litteraturstudie, så har problemstillinger og litteraturen så og si på plass. Har vel skrevet rundt 6-8 sider, og skal skrive 20 sider totalt.

Skrevet

prosjektoppgave, 4 uker kvantitativ, B. master 6 uker, kvantitativ, B. Så lenge du er strukturert og passer på å ikke være avhengig av andre burde du kunne klare det på 4 uker, men er du avhengig av andre er det et helvete.

Men kjenner du f.eks. intervjuobjektene godt og de er fleksible så er det også mulig.

Skrevet

Fra januar til første uka i juni. Mer eller mindre. Effektiv skriving fra mars til juni. Alt i alt, var det ca 80 sider. Med vedlegg og alt sammen.

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Ca fire måneder fra jeg fant ut av tema, videre til ferdig problemstilling til ferdig oppgave. 10.000 ord, husker ikke hvor mange sider det var. 36 sider eller noe tror jeg.

Hos oss var det ikke lettere å få A på bacheloroppgaven, heller vanskeligere tror jeg. Men har jo hørt at det finnes skoler der nesten alle får god karakter på bacheloroppgaven, og at veldig mange får A.

Jeg synes bachelor nesten var enklere, bortsett fra det å formulere en god problemstilling. Brukte sikkert to måneder på å finne frem til den. Men etter det var det bare moro, jeg skrev jo om noe jeg syntes var superinteressant.

Endret av Badabing

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...