Gå til innhold

Mobiltelefonen en"sikkerhetslenke"mellom foreldre/

Anbefalte innlegg

Skrevet

...Eller er det en falsk trygghet?

Har jo nylig vært en debatt her om når barna bør få egen mobiltelefon, hvilken alder som er passende. Ser at flere nevner at det å kunne nå barna når de er borte hjemmefra er et viktig argument for å utstyre dem med mobil. Men kan det ikke være en falsk trygghet. Tenker på at barna kan slå av mobilen, være tom for batteri eller at kontantkortet er tomt. Og da er man jo like langt?!

Videoannonse
Annonse
Gjest Brunhilde
Skrevet

13 åringen har mobil, men tar den sjelden med noen steder. Jeg forlanger at den skal med når h*n skal ut med hunden så slipper jeg å bekymre meg den stunden, da mest med tanke på fall, at hunden har stukket av e.l.

Jeg stoler 100% på 13 åringen min, så ellers er det ikke så nøye om mobilen er med eller ikke, har ennå ikke opplevd at h*n ikke har kommet hjem på avtalt tidspunkt, så om mobilen er med eller hjemme spiller liten rolle. Kanskje derfor jeg har så avslappet forhold til barn og mobil som jeg har?

Skrevet

Min nesten 12-åring fikk mobil til jul, etter overveiing og diskusjon med faren hennes. Den er for det meste slått av på rommet, men skal fungere som en ekstra sikkerthet ja, når hun er ute (både for oss og henne). foreløbig i alle fall. I tillegg er det greit å holde tritt med teknologien man skal forholde seg til fremskrittt innen resten av livet, og det er greit å kunne skrive litt med venninner.

Vi har snakket mye med henne om mobilbruk, og stort sett latt henne få komme opp med løsningene selv, med tanke på å ikke gjøre seg avhengig av den, uvettig bruk, strålingsfare, osv.

Tror det er stor forskjell på unger. Min datter har vist før hun er til å stole på når vi blir enige om ting, og foreløbig er vi enig om begrenset bruk nå, frem til hun kommer over i ungdomsskolen. Da blir vi enige om nye spilleregler.

100% stoler jeg ikke på henne, for jeg har vært 12, 13 og 14 selv, og ikke engang av verste sorten, men hun har min tillit likevel, for jeg vet hun er en ganske fornuftig type, som liker å få utvidede privilegier etter å ha vist hun kan følge spillereglene. :sjarmor:

Skrevet

Det er vel ingen som stoler 100% på at mobilen fungerer som den skal hele tiden, men i det store og hele gjør jo mobilen kontaktmulighetene mellom barn og foreldre større enn ingen mobil.

Poirot: Barn kan vel lyve like mye om hvor de er uten mobil og?

Skrevet

Min datter, da 12 år, var alene hjemme (på dagtid) hos mormoren sin en dag i sommer. Da slo lynet ned i huset - strømmen og telefonen gikk, og jenta var naturlig nok livredd!!! Heldigvis hadde hun mobiltelefon, og fikk ringt mormor på jobb slik at hun kunne komme fort hjem!

Sånne ting skjer heldigvis ikke ofte, men når uhellet er ute kan en mobiltelefon være mer enn kjekt å ha!

Til daglig bruker hun mobiltelefonen veldig lite, og tar den som oftest ikke med seg når hun bare skal ut en tur. Hvis hun skal noe spesielt, og jeg vet at jeg kan ha behov for å få tak i henne, ber jeg henne om å ta den med seg.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Dersom det aller verste skulle skje; de faller i elva, de blir kidnappet, voldtatt eller påkjørt tror jeg ikke det ville være noen som helst hjelp i mobil. Våre barn har ingen problemer med å få sagt fra hvor de er eller hvor de skal selv om de ikke har mobil.

Det hadde ikke gjort meg en millimeter tryggere for de tingene JEG er redd for skal skje med ungene mine at de har mobil.

Jeg har ikke behov for å kontrollere hvor barna mine er.

Gjest Anonymous
Skrevet
Dersom det aller verste skulle skje; de faller i elva, de blir kidnappet, voldtatt eller påkjørt tror jeg ikke det ville være noen som helst hjelp i mobil. Våre barn har ingen problemer med å få sagt fra hvor de er eller hvor de skal selv om de ikke har mobil.

Det hadde ikke gjort meg en millimeter tryggere for de tingene JEG er redd for skal skje med ungene mine at de har mobil.

Jeg har ikke behov for å kontrollere hvor barna mine er.

Veldig enig i det du skriver. Klart jeg bekymrer meg av og til når de er ute, men man tror det er en treningssak og lære seg å ikke tenke det verste, alltid.

Skrevet

Poirot: Barn kan vel lyve like mye om hvor de er uten mobil og?

Selvfølgelig. Mitt poeng er at en del har tidligere sagt at "da vet jeg hvor hun er " osv som grunn for å ha mobil. Mitt poeng er at man er like langt med mobil som uten mht dette spørsmålet. Har man et barn man ikke akn stole på, tror jeg ikke en mobil gjør det noe bedre.

(Og jeg vet "de fleste" her inne har barn de kan stole på, men jeg kjenner altså til mange barn man ikke kan stole på, via egne erfaringer og som speiderleder hvor jeg har sett plenty av barn lure foreldrene sine)

Skrevet

Selvfølgelig. Mitt poeng er at en del har tidligere sagt at "da vet jeg hvor hun er " osv som grunn for å ha mobil. Mitt poeng er at man er like langt med mobil som uten mht dette spørsmålet. Har man et barn man ikke akn stole på, tror jeg ikke en mobil gjør det noe bedre.

Det er jeg enig i.

Gjest Nicoline
Skrevet

Det er helt sant, Poirot - det er litt for lettvint å mene at man kan stole på at de ringer fra mobilen og sier at de er hos Per eller Trine når de heller har valgt å gå til Røver-Morten.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min sønn på 8 1/2 år har fått en gammel mobil med kontantkort. Denne fikk han i fjord høst. Mobilen ligger stort sett hjemme og blir lite brukt. Han bruker den kun for å ringe å si fra når han har kommet hjem fra Sfo ( kommer hjem en time før jeg kommer). Før han fikk den var det et evig mas. Men da han endlig fikk den, så var det ikke så "jevt" alikavel. En gang i blandt tar han den med seg ut, men det er kun dersom jeg skal i butikken samtidig. Han må da si fra hvor han går. Og han vet at jeg kan finne på å sjekke at han faktisk har snakket sant. Blir han fersket i å lyve vet han at det vankerstraff.

Dersom han bruker opp kontantkortet sitt på å ringe andre og å sende sms i hytt og gevær, så må han selv kjøpe nytt. Da må han jobbe hjemme for å tjene penger til nytt kort. Dette er da ting han må gjøre i tillegg til de andre pliktene han har.

SKal barn ha mobil, må det følge strenge regler for mobilbruken med og konsekvenser for uvettig bruk.

Skrevet
Han bruker den kun for å ringe å si fra når han har kommet hjem fra Sfo ( kommer hjem en time før jeg kommer).

Har dere ikke hustelefon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...