AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Jeg lurer på om det er egostisk av meg å være singel og barnløs i en alder av 31? Burde jeg tvinge meg inn i et forhold, spre bena og deretter presse ut en unge, og late som jeg er lykkelig? Jeg gjør som jeg vil, og har mange baller i lufta. Jeg får gjort mye iløpet av en dag, og liker det sånn. Hadde jeg møtt en mann, så hadde jeg prioritert han, men jeg har rett og slett ikke møtt noen enda, og da gidder jeg ikke stenge meg inne til jeg møter noen. NEI, da gjør jeg som jeg vil og ønsker inntil det skjer. Jeg er sosial og er med på mye, så sjansen er jo større for at jeg møter noen som jeg er med på alt jeg er med på. Likevel får jeg høre av andre godt etablerte småbarnsforeldre at jeg er egostisk, og de er veldig sure og gretne mot meg. De f.eks si at "vi er nå ferdig med å selvrealisere oss, vi!" Jeg blir såret, for selv om jeg er singel har jeg følelser jeg også. Og har jeg ikke lov til å gjøre hve jeg vil når jeg kan og vil?? 5
Sulosi Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 Du er ikke egoistisk i det hele tatt. At noen kommenterer at de er "ferdige med å selvrealisere seg selv" sier mere om dem enn om deg. 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Jeg lurer på om det er egostisk av meg å være singel og barnløs i en alder av 31? Ja, hvis det er dette du ønsker, så er du egoistisk. Å være egoistisk betyr å handle slik at du selv tjener på handlingene dine Burde jeg tvinge meg inn i et forhold, spre bena og deretter presse ut en unge, og late som jeg er lykkelig? Nei, dette er uegoistisk, og du bør ikke gjøre det. Likevel får jeg høre av andre godt etablerte småbarnsforeldre at jeg er egostisk, og de er veldig sure og gretne mot meg. De f.eks si at "vi er nå ferdig med å selvrealisere oss, vi!" De er bare misunnelige fordi du gjør det du har lyst til, mens de har latt seg styre av andres forventninger. Vær egoistisk og vær stolt av det! Det er ditt liv! 4
Ego Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 (endret) Jeg lurer på om det er egostisk av meg å være singel og barnløs i en alder av 31? Burde jeg tvinge meg inn i et forhold, spre bena og deretter presse ut en unge, og late som jeg er lykkelig? "vi er nå ferdig med å selvrealisere oss, vi!" Du er overhodet ikke egoistisk! Og jeg elsker beskrivelsen din av hvordan enkelte av oss voksne og single kan føle om presset for å skulle skape en liten kjernefamilie. Når det kommer til selvrealisering... Hvor trasig er det ikke å føle at man fullt ut har 'realisert seg selv', når man ikke engang er halvveis i livet? Nei kos deg du! Synes litt synd på den typen småbarnsforeldre du nevner - som ikke evner å se at selvrealisering innebærer så utrolig mye mer enn å skulle produsere avkom. Edit: Enig med AB over her. Sett på den måten er vi alle egoister, og det er en bra ting! Endret 5. mars 2012 av Ego 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 Du er ikke egoistisk!!! Du bestemmer over ditt liv og hva du vil gjøre med det. 1
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2012 #6 Skrevet 5. mars 2012 nei du er ikke egoistisk,men du har ett annet perspektiv på livet en en med barn. så er det bare. du må ikke få barn.alle ønsker seg ikke barn rett og slett. 2
Gjesten Skrevet 5. mars 2012 #7 Skrevet 5. mars 2012 Du er overhodet ikke egoistisk. Du har rett til å gjøre absolutt hva du vil med ditt eget liv.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #8 Skrevet 5. mars 2012 det synes jeg var utrolig frekt å si. mennesker er forskjellige . det er ingen tvang å ha barn før man er 30 eller barn i det hele tatt. tror nok de bare er sjalu for at du kan gjøre nøyaktig som det passer deg mens de har 1,2,3 kansje til og med 4 mennesker å ta hensyn til bare i hjemmet...
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2012 #9 Skrevet 5. mars 2012 Hei! Nei, jeg synes du er flott som vet hva du vil, og at du har valgt å leve slik du gjør. Den dagen du treffer drømmemannen, vil du kanskje fortsette å være barnløs, for å kunne fortsette å ha full frihet, tiden vil vise. Jeg levde slik du gjør, helt til jeg ble 32-33... Da fikk jeg "behov" for barn. Med hånden på hjertet kan jeg si at da barna kom, mistet jeg også mitt eget liv. Alt av tid, overskudd, mulighet til å holde på med egne interesser på siden av jobben, ble borte. Jeg hadde ikke skjønt før jeg fikk barn hvor ekstremt krevende det er. Jeg angrer selvsagt ikke, men jeg har stor respekt for de som velger å ikke bli foreldre, jeg kunne aldri drømt om å kalle det egoistisk. Tvert om synes jeg det er npkså ego å følge naturgitte instinkter og bære fram egne barn. Det minst egoistiske er å ta seg av barn som ikke har noen, det være seg å adoptere eller bli fosterforeldre/avlastningsforeldre. Uansett; jeg synes det er utrolig deilig å lese om kvinner som deg, som er seg bevisst på ikke å kaste bort livet sitt på noe(n) de egentlig ikke ønsker 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #10 Skrevet 5. mars 2012 Vedkommende tenker på sitt eget beste. Det er egoistisk, og det er bra!
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #11 Skrevet 5. mars 2012 Du er ikke egoistisk!!! Du bestemmer over ditt liv og hva du vil gjøre med det. Og dette er liksom ikke egoistisk? Det er egoistisk, og det er bra! Egoisme er bra. Det som ikke er bra er å sette andres forventninger høyere enn sin egen lykke. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #12 Skrevet 5. mars 2012 Nei. Jeg var som deg til jeg var 35. Nå har jeg mann og barn, men ser ikke på meg selv som noe mindre egoistisk av den grunn. At livet blir mer rutine og mer slit har gjort meg MER egoistisk på mange måter, og MINDRE på andre. Synes det er absurd at noen skulle mene du er egoistisk.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #13 Skrevet 5. mars 2012 Jeg kan bare ikke helt skjønne at etablerte folk i 30-årene i det hele tatt gjør dette til et tema. Er du sikker på at ikke mye av denne greia sitter i hodet ditt? At det overhodet ikke er slik ment av dine venner/bekjente? Å tenke slik passerer ikke revy i hodet mitt, engang... Jeg kan saktens innrømme at jeg ikke forstår et slikt valg, men derfra til å tenke at det skal være egoistisk? Nei, kunne ikke falt meg inn. Hvis jeg skal prøve å beskrive en tanke/følelse rundt dette, så må det være at vedkommende ikke vet hva han/hun går glipp av, og at hun (tikk takk, osv) vil komme til å angre om noen år. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #14 Skrevet 5. mars 2012 Og dette er liksom ikke egoistisk? Det er egoistisk, og det er bra! Egoisme er bra. Det som ikke er bra er å sette andres forventninger høyere enn sin egen lykke. Det spørs hvordan man definerer egoisme. Å bare hevde at "egoisme er bra", vil nok veldig mange være uenig med deg i. Rett og slett fordi egoisme gjerne oppfattes som en dyrking av seg selv på bekostning av andre. Men klart, i denne settingen kan man si at denne typen "egoisme" er bra. Jeg er bare usikker på om jeg ville kalt det egoisme i det hele tatt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #15 Skrevet 5. mars 2012 Tvert om synes jeg det er npkså ego å følge naturgitte instinkter og bære fram egne barn. Dette er egoistisk dersom det å få barn er en måte å realisere deg selv på. Det er ikke egoistisk å få barn dersom du ikke ønsker barn. Det minst egoistiske er å ta seg av barn som ikke har noen, det være seg å adoptere eller bli fosterforeldre/avlastningsforeldre. Dette er egoistisk dersom man har lyst på barn, men ikke kan få sine egne av biologiske årsaker. Dersom man har lyst på egne barn, men likevel velger å adoptere, da er det ikke egoistisk å adoptere. Da setter man andres liv foran sitt eget, og det er dumt. Vær egoistisk 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #16 Skrevet 5. mars 2012 I dagligtalen brukes gjerne egoisme som ensbetydende med hensynsløs og irrasjonell atferd - wikipedia 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #17 Skrevet 5. mars 2012 Det spørs hvordan man definerer egoisme. Egoisme er en grunnleggende menneskelig følelse og egenskap, og en etisk doktrine som hevder at det er riktig å handle på en slik måte at det tjener den som handler. Egoismens motpol er altruisme (selvoppofrelse), som hevder at det er riktig å handle på en slik måte at det tjener andre (samfunnet). Wikipedia Det er altså egoistisk å sette sine egne interesser først, slik TS gjør. Dette er bra! Det som ikke er bra er å være altruistisk, og føde unger fordi venner og omgivelser forventer det av deg. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #18 Skrevet 5. mars 2012 I dagligtalen brukes gjerne egoisme som ensbetydende med hensynsløs og irrasjonell atferd, men de fleste egoistiske filosofer anser dette som en karikatur av egoisme. I dagligtalen vil eksempelvis en narkoman kunne hevdes å være egoist, fordi hans handlinger går ut over andre. Egoistiske filosofer vil til dette innvende at det ikke er i den narkomanes interesse å bruke narkotika, og at han følgelig ikke er egoist. (Wikipedia)
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #19 Skrevet 5. mars 2012 Egoisme er en grunnleggende menneskelig følelse og egenskap, og en etisk doktrine som hevder at det er riktig å handle på en slik måte at det tjener den som handler. Egoismens motpol er altruisme (selvoppofrelse), som hevder at det er riktig å handle på en slik måte at det tjener andre (samfunnet). Wikipedia Det er altså egoistisk å sette sine egne interesser først, slik TS gjør. Dette er bra! Det som ikke er bra er å være altruistisk, og føde unger fordi venner og omgivelser forventer det av deg. Jada, jada, jeg vet hva som er den mer filosofiske definisjonen av egoisme. Men det er ikke slik folk flest bruker ordet i dagligtalen. Og det var nok ikke slik ts brukte ordet i hovedinnlegget sitt, heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå