Gjest hermine Skrevet 4. mars 2012 #21 Skrevet 4. mars 2012 Ikke for å hente på skolen men for å få beskjed ved sykdom, hvordan dagen har vært etc. pga barnets spesielle behov. Han må ha fullmakt for å gå på foreldremøte, det har vi fått beskjed om fra skolen. Mulig forskjellige skoler velger å ta ting på forskjellige måter men det er beskjeden vi har fått. Syns det høres merkelig ut. Syns du kan ta dette opp med advokat om du har. Vet om lærere som må innkalle foreldrepar til 2 foreldresamtaler da f.eks far vil ha med stemor men mor ikke vil ha henne der. Da blir det 2 separate møter. Hvem du som hovedomsorgsgiver velger føre opp som kontaktpersoner har far ingenting med. Jeg er i noenlunde samme situasjon som deg og har aldri møtt på problemer knyttet til dette. Her er det heller sånn at far ikke får hente da personalet vet både i bhg og i skole at samvær ikke er tilstede og at barna ikke er helt trygge på faren. Det har de selv sett. Dvs, de kan ikke nekte men om faren hadde dukket opp hadde de ringt meg og oppholdt han imens. Èn ting er fars rettigheter men alt i alt er det barna det handler om. 3
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2012 #22 Skrevet 4. mars 2012 Det er uansett ikke lett ¨gi noen andre innpass ens sønns liv på samme måte som en selv som far selv om en ikke stiller opp. Du skriver far sliter med sine problemer og kan vel ikke forvente at han skal kunne klare gi opp seg selv som far. Tror den eneste måten er en rettsak der han frataes foreldreansvar noen er vanskelig å få til. Dette gjelder ikke helse direkte og kan en ikke bare bruke samtykke fra en forelder, ser dette. De som snakker om dekket innteksttap av far kan ikke forstå at det kreves en lovhjemmel for å kunne gjøre krav på dette. 1
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2012 #23 Skrevet 4. mars 2012 Syns det høres merkelig ut. Syns du kan ta dette opp med advokat om du har. Vet om lærere som må innkalle foreldrepar til 2 foreldresamtaler da f.eks far vil ha med stemor men mor ikke vil ha henne der. Da blir det 2 separate møter. Hvem du som hovedomsorgsgiver velger føre opp som kontaktpersoner har far ingenting med. Jeg er i noenlunde samme situasjon som deg og har aldri møtt på problemer knyttet til dette. Her er det heller sånn at far ikke får hente da personalet vet både i bhg og i skole at samvær ikke er tilstede og at barna ikke er helt trygge på faren. Det har de selv sett. Dvs, de kan ikke nekte men om faren hadde dukket opp hadde de ringt meg og oppholdt han imens. Èn ting er fars rettigheter men alt i alt er det barna det handler om. Hva er ddet sier her? Tror de går lenger enn det er tillatt om de gjør dette,altså legger seg opp i foreldreansvar. Du er klar over at det kreves en rettsavgjørelse for å nekte far å hente og BHG skole ha rikke noe med å ta parti i en slik sak mellom foreldre. Det er en ganske alvorlig sak for leder om det gjøres.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2012 #24 Skrevet 4. mars 2012 Syns det høres merkelig ut. Syns du kan ta dette opp med advokat om du har. Vet om lærere som må innkalle foreldrepar til 2 foreldresamtaler da f.eks far vil ha med stemor men mor ikke vil ha henne der. Da blir det 2 separate møter. Hvem du som hovedomsorgsgiver velger føre opp som kontaktpersoner har far ingenting med. Jeg er i noenlunde samme situasjon som deg og har aldri møtt på problemer knyttet til dette. Her er det heller sånn at far ikke får hente da personalet vet både i bhg og i skole at samvær ikke er tilstede og at barna ikke er helt trygge på faren. Det har de selv sett. Dvs, de kan ikke nekte men om faren hadde dukket opp hadde de ringt meg og oppholdt han imens. Èn ting er fars rettigheter men alt i alt er det barna det handler om. Hvem du som hovedomsorgsgiver velger føre opp som kontaktpersoner har far ingenting med. - dette har en person med foreldreansvar i høyesete grad noe med.
Gjest hermine Skrevet 4. mars 2012 #25 Skrevet 4. mars 2012 Hva er ddet sier her? Tror de går lenger enn det er tillatt om de gjør dette,altså legger seg opp i foreldreansvar. Du er klar over at det kreves en rettsavgjørelse for å nekte far å hente og BHG skole ha rikke noe med å ta parti i en slik sak mellom foreldre. Det er en ganske alvorlig sak for leder om det gjøres. Vel, selv jeg som har hatt barna boende hos meg bestandig hadde ikke fått hentet barna mine om jeg kom ruset i bhg for å hente. Verden er ikke svart/hvitt og avogtil, bare avogtil handler det ikke om forelderenes kjønn men barnas sikkerhet. Er det ikke kjedelig å se så lite nyanser i livet? 4
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2012 #26 Skrevet 4. mars 2012 Du har da vel rett på permisjon med eller uten lønn for å følge ditt eget barn på førskoledagen? Uavhengig av dette, så ville jeg kontaktet familievernkontoret eller barnevernet og bedt om hjelp. Det er ikke i barnets interesse at far trenerer slik du beskriver Hva har far trenert? Ikke noe,han har ikke hindret noen i noe. Det er mor om ikke får fullmakten hun ønsker. Trenere betyr noe sånt som å utsette noe. Det er ikke det som skjer her.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2012 #27 Skrevet 4. mars 2012 Vel, selv jeg som har hatt barna boende hos meg bestandig hadde ikke fått hentet barna mine om jeg kom ruset i bhg for å hente. Verden er ikke svart/hvitt og avogtil, bare avogtil handler det ikke om forelderenes kjønn men barnas sikkerhet. Er det ikke kjedelig å se så lite nyanser i livet? Nå er ikke ditt eksempel helt en vanlig situasjon.Det er ikke snakk om noen ruset person som henter barn. Ikke snu hele saken nå. Her er det ikke snakk om at far henter i ruset tilstand. Det er vel mer snakk om at mors nye samboer/mann skal følge de første skoledager ovs.
Gjest hermine Skrevet 4. mars 2012 #28 Skrevet 4. mars 2012 Hvem du som hovedomsorgsgiver velger føre opp som kontaktpersoner har far ingenting med. - dette har en person med foreldreansvar i høyesete grad noe med. Nei, det du påstår her er helt feil. Det fins foreldre med foreldreansvar som aldri har sett barna sine. Som bor i utlandet og hvor den med omsorgen ikke vet hvor parten befinner seg. Jeg har jobbet både i skolen og på FVK og kan love deg at problemstillingen er utbredt og at en kan sette opp kontaktpersonen etter det som er mest hensiktsmessig. Mener du at om far bor i nord med barna sine og mor bor i Oslo så skulle mor kunne nektet skolen ringe besteforeldre for å hente barn ved sykdom om far var utilgjengelig? 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #29 Skrevet 4. mars 2012 Hva har far trenert? Ikke noe,han har ikke hindret noen i noe. Det er mor om ikke får fullmakten hun ønsker. Trenere betyr noe sånt som å utsette noe. Det er ikke det som skjer her. Jeg lurer på hva problemet ditt er, Gjest. Du henger her inne og skriver det samme på halvdårlig norsk i mange tråder, helt blind for hva som er saken som diskuteres. Jeg tror det er bra at en kvinne et eller annet sted antagelig beskytter barnet sitt fra deg. Det må vel være derfor du er så ensporet i agendaen din? 7
liv Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #30 Skrevet 4. mars 2012 Jeg vil si at biofar trenerer sitt forhold til oss,ved å ikke gi fullmakt slik at barnets farsperson, min samboer, kan stille opp når biofar selv ikke gjør det. Det vil si da at jeg som mor må dra alene med barnet mens "alle" andre stiller med to foreldre og barnet vil da synes det er rart at den han kjenner som pappa ikke kan være med når alle andre har med pappaene sine. 3
Gjest hermine Skrevet 4. mars 2012 #31 Skrevet 4. mars 2012 Nå er ikke ditt eksempel helt en vanlig situasjon.Det er ikke snakk om noen ruset person som henter barn. Ikke snu hele saken nå. Her er det ikke snakk om at far henter i ruset tilstand. Det er vel mer snakk om at mors nye samboer/mann skal følge de første skoledager ovs. Vel, dette var snakk om at noen mente lederen i bhg/skole gjorde noe feil når hun nektet en forelder hente barn hun/han hadde foreldreansvar for. Hvorfor skal barnet følges av en person som han ikke kjenner? Barnet som har behov for stabilitet utover det vanlige skal utsettes for dette fordi en far skal stå på retten sin. Fins det ikke mange flere dager i året hvor han kan kreve sin rett? TS: jeg ville innkalt til mekling. Få mekler til å fortelle far hvor viktig stabilitet er for barnet og at disse førskoledagene er viktige med tanke på barnets inntrykk av skolehverdagen. Han bør føle seg trygg da. Forøvrig ville jeg gjort alt i min makt for å være med selv. 1
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2012 #32 Skrevet 4. mars 2012 Jeg vil si at biofar trenerer sitt forhold til oss,ved å ikke gi fullmakt slik at barnets farsperson, min samboer, kan stille opp når biofar selv ikke gjør det. Det vil si da at jeg som mor må dra alene med barnet mens "alle" andre stiller med to foreldre og barnet vil da synes det er rart at den han kjenner som pappa ikke kan være med når alle andre har med pappaene sine. Du som NAV annsatt kjenner meget godt til dette regelverket. Du vet også at du må gå til rettstvist for å få til dette med å frata far foreldreansvar. Du vet også at det ikke er en selvfølge at et barn har dagllig/har kontakt med begge foreldre (far). Derfor er det ikke rart at bare en forelder er med til skolestart (far mangeler).
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2012 #33 Skrevet 4. mars 2012 Vel, dette var snakk om at noen mente lederen i bhg/skole gjorde noe feil når hun nektet en forelder hente barn hun/han hadde foreldreansvar for. Hvorfor skal barnet følges av en person som han ikke kjenner? Barnet som har behov for stabilitet utover det vanlige skal utsettes for dette fordi en far skal stå på retten sin. Fins det ikke mange flere dager i året hvor han kan kreve sin rett? TS: jeg ville innkalt til mekling. Få mekler til å fortelle far hvor viktig stabilitet er for barnet og at disse førskoledagene er viktige med tanke på barnets inntrykk av skolehverdagen. Han bør føle seg trygg da. Forøvrig ville jeg gjort alt i min makt for å være med selv. Nå er det heldifgvis slik at hverken skole eller mekler fra FVK. bestemmer noen verdens ting. Det er foreldre og rettssystemet som bestemmer.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2012 #34 Skrevet 4. mars 2012 Jeg lurer på hva problemet ditt er, Gjest. Du henger her inne og skriver det samme på halvdårlig norsk i mange tråder, helt blind for hva som er saken som diskuteres. Jeg tror det er bra at en kvinne et eller annet sted antagelig beskytter barnet sitt fra deg. Det må vel være derfor du er så ensporet i agendaen din? Det som diskuteres er forsøk på forbigåelse av den foreldrerrollen. Det virker som noen her mener de vet det beste.
Gjest hermine Skrevet 4. mars 2012 #35 Skrevet 4. mars 2012 Nå er det heldifgvis slik at hverken skole eller mekler fra FVK. bestemmer noen verdens ting. Det er foreldre og rettssystemet som bestemmer. Men bør ikke en forelder kunne sette sin egen stolthet til side avogtil? Hva er det som gjør du mener far sine følelser må tas hensyn til og ikke barnets? Du svarer ikke på dette, du bare spyr ut mer dumskap. Hadde ditt barn syns det hadde vært gøy og måtte bli bli fulgt til skolen av "Onkel Tom" som han møtte sist for 4 år siden`? At han er faren betyr jo ikke at de har et bånd automatisk! 4
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2012 #36 Skrevet 5. mars 2012 Men bør ikke en forelder kunne sette sin egen stolthet til side avogtil? Hva er det som gjør du mener far sine følelser må tas hensyn til og ikke barnets? Du svarer ikke på dette, du bare spyr ut mer dumskap. Hadde ditt barn syns det hadde vært gøy og måtte bli bli fulgt til skolen av "Onkel Tom" som han møtte sist for 4 år siden`? At han er faren betyr jo ikke at de har et bånd automatisk! Her det ikke bare far til barnet ikke forstår foreldreansvarsrollen men også flere (Bl.a.hermie). Den som fortår den best er TS.selv som hadde ønsket ting rundt dette var annerledes. Men ingen kan juridisk gå inn og ta over det som juridisk dekkes av foreldreansvarsrollen selv om den ene som har denne rollen ikke bruker den fullt ut til¨å være til stede for barnet. Andre som har foreldreansvar kan ikke bare gå inn å fravike regelverket rundt dette. Dette er også logisk, tenk om det skulle være slik at om noen ikke likte sin x mann og far til barn kunne gjøre som i eksempel. Hvor mange med foreldreansvar hadde ikke blitt satt utenfor? Temmlig mange vil jeg tro ut fra det en vet om dette.
Gjest Hermine Skrevet 5. mars 2012 #37 Skrevet 5. mars 2012 Her det ikke bare far til barnet ikke forstår foreldreansvarsrollen men også flere (Bl.a.hermie). Den som fortår den best er TS.selv som hadde ønsket ting rundt dette var annerledes. Men ingen kan juridisk gå inn og ta over det som juridisk dekkes av foreldreansvarsrollen selv om den ene som har denne rollen ikke bruker den fullt ut til¨å være til stede for barnet. Andre som har foreldreansvar kan ikke bare gå inn å fravike regelverket rundt dette. Dette er også logisk, tenk om det skulle være slik at om noen ikke likte sin x mann og far til barn kunne gjøre som i eksempel. Hvor mange med foreldreansvar hadde ikke blitt satt utenfor? Temmlig mange vil jeg tro ut fra det en vet om dette. For det første var det særdeles vanskelig å forstå hva du mente. For det andre har jeg full forståelse for hva det vil si å ha foreldreansvar. 1
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2012 #38 Skrevet 5. mars 2012 Men bør ikke en forelder kunne sette sin egen stolthet til side avogtil? JA Hva er det som gjør du mener far sine følelser må tas hensyn til og ikke barnets? MANNEN ER SYK SER DU VEL AV DET TS.SKRIVER. Du svarer ikke på dette, du bare spyr ut mer dumskap.??? HVA SLAGS SKAP SPYR DU, UVITENHETSSKAP? Hadde ditt barn syns det hadde vært gøy og måtte bli bli fulgt til skolen av "Onkel Tom" som han møtte sist for 4 år siden`? ONKEL TOM ER STEFAR VEL? At han er faren betyr jo ikke at de har et bånd automatisk! DET ER AUTOMATISKE BÅND. DET ER FASTSATT FARSKAP.DET ER FELLES GENER.BARNET ARVER SIN FAR.DET ER I DET HELE EN MASSE BÅND SOM ALDRI BLIR BRUTT SAMME HVA TILTAK EN SETTER INN MOT DETTE.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2012 #39 Skrevet 5. mars 2012 For det første var det særdeles vanskelig å forstå hva du mente. For det andre har jeg full forståelse for hva det vil si å ha foreldreansvar. Hvis du vet dette så er vel det hele i forstått vil jeg tro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå