Gå til innhold

Fullmakt i forbindelse med skole og oppfølging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far har ikke hatt kontakt med barnet siden like etter barnet fylte to år. Far er psykisk syk og har alvorlige depresjoner og sosial angst. Han har aldri tatt kontakt først, det er alltid jeg som sender sms fordi jeg "må" ha noe.(f eks i forbindelse med utredningen på hab.tjenesten så skulle det godkjennes av begge, da vi skulle ha pass. Noe som var et H.. å få igjennom). Far overser som regel meldinger og svarer først etter 5-10 meldinger igjennom forskjellige fora. (pm på face, mail, sms, svarer ikke på telefon).

Nå er det sånn at jeg sannsynligvis starter i ny jobb samme uka som førskoledagene. Det passer seg dårlig å ta ulønnet fri da. (Har ingen feriedager til gode pga at jeg ikke har vært i arbeid i fjor) Min samboer er hjemme og har fri og mulighet til å stille og vil gjerne være med. Han er det guttungen kjenner som pappa, vi har vært sammen siden før han fylte to... MEN skolen lar han ikke følge pga at vi ikke får fullmakt fra far, som har delt foreldreansvar.

Hvordan få tak i den fullmakten når far ikke vil samarbeide med oss? Kan jeg kreve at far siden han ikke stiller selv (kjenner jo ikke barnet) eller vil gi oss fullmakt er med å dekker mitt inntektstap? (sannsynligvis eneste måten å få fullmakt på, for far går på aap, og har for lav inntekt til å betale bidrag i allefall).

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Far har ikke hatt kontakt med barnet siden like etter barnet fylte to år. Far er psykisk syk og har alvorlige depresjoner og sosial angst. Han har aldri tatt kontakt først, det er alltid jeg som sender sms fordi jeg "må" ha noe.(f eks i forbindelse med utredningen på hab.tjenesten så skulle det godkjennes av begge, da vi skulle ha pass. Noe som var et H.. å få igjennom). Far overser som regel meldinger og svarer først etter 5-10 meldinger igjennom forskjellige fora. (pm på face, mail, sms, svarer ikke på telefon).

Nå er det sånn at jeg sannsynligvis starter i ny jobb samme uka som førskoledagene. Det passer seg dårlig å ta ulønnet fri da. (Har ingen feriedager til gode pga at jeg ikke har vært i arbeid i fjor) Min samboer er hjemme og har fri og mulighet til å stille og vil gjerne være med. Han er det guttungen kjenner som pappa, vi har vært sammen siden før han fylte to... MEN skolen lar han ikke følge pga at vi ikke får fullmakt fra far, som har delt foreldreansvar.

Hvordan få tak i den fullmakten når far ikke vil samarbeide med oss? Kan jeg kreve at far siden han ikke stiller selv (kjenner jo ikke barnet) eller vil gi oss fullmakt er med å dekker mitt inntektstap? (sannsynligvis eneste måten å få fullmakt på, for far går på aap, og har for lav inntekt til å betale bidrag i allefall).

Ville fått meg en advokat og fått ordnet det slik at barnetsfar mister delt foreldrerett. Skulle ikke være noe problem å få det til om far er så syk at det ikke kommer til å skje noen endringer der.

• Liker 2
Skrevet

Det er prøvd men så lenge far ikke har gjort noe skadelig eller er truende til å skade barnet har han rett til å beholde delt foreldreansvar.

Skrevet

Du har da vel rett på permisjon med eller uten lønn for å følge ditt eget barn på førskoledagen?

Uavhengig av dette, så ville jeg kontaktet familievernkontoret eller barnevernet og bedt om hjelp. Det er ikke i barnets interesse at far trenerer slik du beskriver :(

• Liker 4
Skrevet

Barnevernet blander seg ikke i samværssaker/foreldreansvarssaker og far ville ikke møtt til mekling, det har han allerede gitt beskjed om og da er det ikke noe familievernskontoret kan gjøre. Og ingen rett kan tvinge far til å skrive fullmakt heller det er jo en frivillig ting.

AnonymBruker
Skrevet

Du har da vel rett på permisjon med eller uten lønn for å følge ditt eget barn på førskoledagen?

Ja, jeg fikk fri med lønn da mitt barn hadde sin første skole dag.

Skrevet

En har rett på fri men ikke med lønn. Det er også sansynligvis første eller andre uka i ny jobb så det er liksom litt dumt å be om to fridager, som jeg egentlig heller ikke har råd til å ta når samboeren min er hjemme.

Skrevet

Altså. Hvis far er alvorlig deprimert og så syk at han er til skade for barnet, blant annet ved å unnlate å respondere, unnlate å signere tilemldingspapirer til hab, osv så er det klart at dette er noe bv vil og kan og må ta tak i?!

Hvis du melder en sak på dette, så er jeg ganske sikker på at bv kan overstyre når det gjelder fullmakt til å følge 1. skoledag i allefall. En annen ting er at jeg ikke skjønner at du vil at stefar alene skal være den som følger på en så viktig dag som førskoledag. Det er liksom en slik dag der man strekker strikken langt og lenger enn langt for å kunne følge barnet sitt selv. Og som sagt - du har rett på fri. Kanskje ikke med lønn.

• Liker 3
Skrevet

En har rett på fri men ikke med lønn. Det er også sansynligvis første eller andre uka i ny jobb så det er liksom litt dumt å be om to fridager, som jeg egentlig heller ikke har råd til å ta når samboeren min er hjemme.

Det er slett ikke dumt. Som din leder eller kollega ville jeg tvert i mot syntes det var dumt hvis du unnlot å ta fri for noe slikt som gjelder ditt eget barn. Det er en milepæl i barnets liv, og noe som er viktig å ha med i allefall en av foreldrene sine på. Og - er det meningen at barna skal ha med følge i to hele dager? Det høres voldsomt ut.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er bare tre timer hver dag.. Det er meningen det skal være følge første del av begge dagene. Guttungen har spesielle behov som gjør at vi må holde oss i nærheten.

Vi slapp signatur på hab.tjeneste papirene da vi ventet en mnd med å melde om utredning da vi viste det var lovendring på vei ;) BV gjør som sagt ingen ting i denne saken da barnevernet ikke har noe myndighet hos den andre forelderen, kun hos bostedsforelder. (Jeg er barnevernspedagog...)

Og min samboer er fungerende far, eneste pappaen guttungen kjenner til, hvorfor kan ikke han stille like godt som meg? Vi var med begge to på innskriving, det var da vi fikk beskjed om at vi måtte ha fullmakt fra bio far siden han har foreldreansvar.

Hadde det vært første skoledag hadde jeg selvsagt tatt fri. Da har vi et ønske om å følge begge to. Min samboer har bodd med guttungen fra han var like over to år og ser på han som sin sønn.

Endret av liv
Skrevet

Men det er jo ikke bare førskole dagene som fullmakt gjelder, det er å f.eks gå på foreldremøte om jeg blir syk, eller at de kan ringe han så han kan hente guttungen på skolen om guttungen blir syk. (Noe som kan raskt skje, siden vi har barn sammen blir jo syktbarn-dagene delt oss i mellom og han må da ta sin del. Guttungen har utvidet rett til sykedager og har vi har 15 ekstradager hver pga det.)

Gjest gjest
Skrevet

NEI! du kan ikke kreve at far dekker inntekstapet,, Hvor i regelverket skulle det vært hjemmel for det ?

Skitten historie du legger frem:

Far har ikke hatt kontakt m barnet siden d var to - og din nåværende mann har vært liksompappa i to år.. Tror dere har villet gjort far overflødig.. eneste måten å beholde farskapet på er å gjøre som han gjør,,

• Liker 1
Skrevet

Far er som sagt syk, han har selv valgt å trekke seg bort og ikke besøke barnet sitt. Han er hjertelig velkommen hit men jeg tar ikke barnet med til Oslo for å gjennomføre samvær, jeg bor en time fra hovedstaden. Tro meg jeg har gjort en del forsøk for å få gjennomført samvær oppigjennom årene. Det verste var vel da far var et par km unna oss men ikke gav beskjed om at han var i nærheten en gang. Det så jeg via felles venner på face en stund etter. Nå har barnet spesielle behov og skal det være samvær så har jeg sagt at om det skal være vits å gjennomføre det så må far stille jevnlig (minst et par timer i mnd) eller så kan han holde seg unna for det blir for ustabilt for barnet.

• Liker 3
Gjest gjest
Skrevet

Far er som sagt syk, han har selv valgt å trekke seg bort og ikke besøke barnet sitt. Han er hjertelig velkommen hit men jeg tar ikke barnet med til Oslo for å gjennomføre samvær, jeg bor en time fra hovedstaden. Tro meg jeg har gjort en del forsøk for å få gjennomført samvær oppigjennom årene. Det verste var vel da far var et par km unna oss men ikke gav beskjed om at han var i nærheten en gang. Det så jeg via felles venner på face en stund etter. Nå har barnet spesielle behov og skal det være samvær så har jeg sagt at om det skal være vits å gjennomføre det så må far stille jevnlig (minst et par timer i mnd) eller så kan han holde seg unna for det blir for ustabilt for barnet.

samværet skal kun være på dine premisser ser jeg.. Far må komme til deg ? Hvor kult er det liksom ?? Syst det står respekt av det far gjør: samme hvor vanskelig ting er velger han å ta den tunge veien med å beholde foreldreretten.. hadde han ikke brydd seg om barnet hadde han vel adopterte bort til din nue flamme som så galant stjal has plass.

• Liker 1
Gjest Hermine
Skrevet

Men det er jo ikke bare førskole dagene som fullmakt gjelder, det er å f.eks gå på foreldremøte om jeg blir syk, eller at de kan ringe han så han kan hente guttungen på skolen om guttungen blir syk. (Noe som kan raskt skje, siden vi har barn sammen blir jo syktbarn-dagene delt oss i mellom og han må da ta sin del. Guttungen har utvidet rett til sykedager og har vi har 15 ekstradager hver pga det.)

Du trenger ikke hans samtykke for at din samboer skal hente han på skolen eller gå på foreldremøter.

• Liker 2
Gjest Hermine
Skrevet

Du trenger ikke hans samtykke for at din samboer skal hente han på skolen eller gå på foreldremøter.

Gjest Hermine
Skrevet

samværet skal kun være på dine premisser ser jeg.. Far må komme til deg ? Hvor kult er det liksom ?? Syst det står respekt av det far gjør: samme hvor vanskelig ting er velger han å ta den tunge veien med å beholde foreldreretten.. hadde han ikke brydd seg om barnet hadde han vel adopterte bort til din nue flamme som så galant stjal has plass.

Vi leser det litt forskjellig. Jeg leser at far må komme til barnet. Noe som er helt naturlig!

• Liker 6
Skrevet

Ser du hva jeg skriver? Barnet har spesielle behov (autistiske tendenser, dårlig språk, behov for stabilitet, behov for kontinuitet og kjente omgivelser og personer rundt seg). Og han må gjerne ha foreldreansvar, det er ikke det jeg ber han om å fraskrive. Vi ønsker at mannen som har stilt opp for guttungen også skal kunne ta en del i skolehverdagen hans. Far vil også ha lik rett til informasjon og få brev og innkallelser til konferansetimer, skolemøter og alt, og må gjerne stille.

• Liker 3
Skrevet

Ikke for å hente på skolen men for å få beskjed ved sykdom, hvordan dagen har vært etc. pga barnets spesielle behov. Han må ha fullmakt for å gå på foreldremøte, det har vi fått beskjed om fra skolen. Mulig forskjellige skoler velger å ta ting på forskjellige måter men det er beskjeden vi har fått.

Skrevet

NEI! du kan ikke kreve at far dekker inntekstapet,, Hvor i regelverket skulle det vært hjemmel for det ?

Skitten historie du legger frem:

Far har ikke hatt kontakt m barnet siden d var to - og din nåværende mann har vært liksompappa i to år.. Tror dere har villet gjort far overflødig.. eneste måten å beholde farskapet på er å gjøre som han gjør,,

Bare for å rette så snart fire ;) år...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...