CoffeeCup Skrevet 4. mars 2012 #1 Skrevet 4. mars 2012 I følge skattekalkulatoren http://www.skatteetaten.no/no/Selvbetjening/Skatteberegning/Enkel-skatteberegning-2012/ skal jeg skatte 27%. Det hadde vært deilig å skatte så lite, men har på følelsen at jeg burde skatte litt mer for sikkerhetsskyld. Kanskje 30% eller mer. Er det fare for at jeg får baksmell om jeg bruker den beregningen og skatter 27%? Hva gjør dere? Skatter dere litt ekstra, eller bare det dere må ut i fra beregninger? Og hvorfor gjør dere som dere gjør?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #2 Skrevet 4. mars 2012 Jeg ber alltid arbeidsgivere trekke litt ekstra, ble så lei av den f%¤# restskatten. Hadde jeg vært deg villejeg bedt arbeidsgiver trukket litt ekstra. Evt så kan du sette deg inn i det hekkans skattesystemet og regne ut hva du skal trekkes. Du kan lese hvordan i matteboken til 1P blant annet.
CoffeeCup Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 4. mars 2012 Jeg ber alltid arbeidsgivere trekke litt ekstra, ble så lei av den f%¤# restskatten. Hadde jeg vært deg villejeg bedt arbeidsgiver trukket litt ekstra. Evt så kan du sette deg inn i det hekkans skattesystemet og regne ut hva du skal trekkes. Du kan lese hvordan i matteboken til 1P blant annet. Jeg har jo brukt skatteetatens beregning som jeg linket til, er ikke dette riktig nok beregning?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #4 Skrevet 4. mars 2012 Hvordan ser du skatteprosenten utav den utregningen? Jeg får bare hvor mye jeg skal betale i skatt, og det var lite! Ved mine beregninger og skattekontorets når jeg har møtt opp der, viser at jeg skal betale 17% skatt! Så jeg betalte det i fjorfjor, og fikk tilbake på skatten. I fjor hadde jeg tabelltrekk, så er spent på hvordan jeg kommer ut på likningen..
CoffeeCup Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 4. mars 2012 Hvordan ser du skatteprosenten utav den utregningen? Jeg får bare hvor mye jeg skal betale i skatt, og det var lite! Ved mine beregninger og skattekontorets når jeg har møtt opp der, viser at jeg skal betale 17% skatt! Så jeg betalte det i fjorfjor, og fikk tilbake på skatten. I fjor hadde jeg tabelltrekk, så er spent på hvordan jeg kommer ut på likningen.. Skatt delt på inntekt blir skatteprosenten Så du stolte på beregningene og fikk også tilbake... Hmm.. jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Digg med god inntekt hver måned, men ille med baksmell..
Gjest Badabing Skrevet 4. mars 2012 #6 Skrevet 4. mars 2012 Jeg har første året i full jobb i år, og er egentlig usikker på om jeg kanskje skatter for lite? Har virkelig ikke peiling. Har tabelltrekk, og har egentlig aldri skjønt meg på det.
CoffeeCup Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 4. mars 2012 Hvis du bruker riktig tabell, skal ikke tabelltrekk være noe problem. Men jeg har uansett lyst til å trekke prosent tror jeg...
Lista Skrevet 4. mars 2012 #8 Skrevet 4. mars 2012 Jeg skatter en god del mer enn nødvendig, slik at jeg får igjen mange tusen på skatten Deilig med masse penger i sommerferien.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #9 Skrevet 4. mars 2012 Pleier å måtte betale ekstra, men jeg gidder ikke styre med skattekortet siden jeg er god til å spare og har penger liggende. Hadde sett på det som et personlig nederlag hvis jeg måtte la staten styre hvor mye jeg har tilgjengelig hver måned. Jeg får lommepenger-følelse av det.
Grønt blad Skrevet 4. mars 2012 #10 Skrevet 4. mars 2012 Jeg skatter mer enn jeg må slik at jeg er sikker på at jeg får igjen på skatten. Ser på det som en måte å spare litt ekstra på. Når jeg får igjen pengene kjøper jeg meg noe fint og setter resten på sparekonto
CoffeeCup Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #11 Skrevet 4. mars 2012 Ja, det er jo god sparing å skatte litt ekstra også... Kanskje jeg skal gå for 30 %! Noen som blindt stoler på disse kalkulatorene?
Anglofil Skrevet 4. mars 2012 #12 Skrevet 4. mars 2012 Jeg skatter 36%, jeg skatter i grunn altfor mye og gleder meg til å få masse penger igjen på skatten. Og ja, jeg gjør det med overlegg. Det er sparing uten at jeg egentlig tenker over det. I år får jeg over 20.000 kr igjen på skatten. Mvh Yvonne
CoffeeCup Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #13 Skrevet 4. mars 2012 Det høres fristende ut Yvonne! Men du kunne jo også hatt over 1500,- ekstra i måneden da! Men for så vidt trenger jeg ikke de 1500 i mnd, hadde klart meg fint uten... Så kanskje ikke så dumt allikevel!
Inx Skrevet 4. mars 2012 #14 Skrevet 4. mars 2012 Det høres fristende ut Yvonne! Men du kunne jo også hatt over 1500,- ekstra i måneden da! Men for så vidt trenger jeg ikke de 1500 i mnd, hadde klart meg fint uten... Så kanskje ikke så dumt allikevel! Betale for mye skatt er selvsagt ikke lurt når man er en som har kontroll på økonomien sin, bedre da å ha faste spareavtaler eller lignende og oppjustere dem etterhvert.
Gjest Mahareth Skrevet 4. mars 2012 #15 Skrevet 4. mars 2012 Jeg har måttet betale restskatt de siste 2 årene, selv med tabelltrekk, og har blitt lei nok til at jeg det siste året har trukket 5000 ekstra i skatt. Det burde ihvertfall dekke en eventuell baksmell, kanskje mer også.
Anglofil Skrevet 5. mars 2012 #16 Skrevet 5. mars 2012 (endret) Betale for mye skatt er selvsagt ikke lurt når man er en som har kontroll på økonomien sin, bedre da å ha faste spareavtaler eller lignende og oppjustere dem etterhvert. Jeg har selvsagt god kontroll over økonomien min og sparer allerede mye hver måned, men jeg synes allikevel er deilig å få igjen mye på skatten fordi det er penger som kun går til ferie og ting jeg velger å unne meg. Vet med meg selv at hadde jeg fått disse pengene ekstra ut hver måned så ville de kun endt opp på en sparekonto, da jeg har vanskelig for å unne meg selv ting, og dette er liksom min "unnes-seg-selv-noe-posten". Høres sikkert rart ut, men når det er feriepenger så har jeg liksom "lov" til å unne meg noe. I år kommer de til å gå til bryllupsreisen vår (lommepenger, selve reisen er betalt). Det er dog ett punkt. Et annet punkt for meg er at jeg har veldig variabel inntekt grunnet tillegg (jeg har fast inntekt, men jeg tjener mye MYE mer enn min fastlønn). For å unngå restskatt så velger jeg også å skatte ekstra, for å ikke ende opp som første året, da jeg fikk en baksmell på et par tusen. Trekker jeg 36% er det nesten garantert at jeg ikke får restskatt og jeg slipper å bekymre meg unødvendig. Mvh Yvonne Endret 5. mars 2012 av Yvonne
Glynis Skrevet 5. mars 2012 #17 Skrevet 5. mars 2012 Jeg har stålkontroll på økonomien. I år trenger jeg høyere utbetaling per måned mer enn jeg trenger en større sum tilbakebetalt før neste sommer. Derfor har jeg justert skattetrekket veldig nøyaktig, og siden BSUen min er full og jeg ikke har noen andre fradrag får jeg sikkert igjen 7 kroner på skatten neste år.
Gjest Wolfmoon Skrevet 5. mars 2012 #18 Skrevet 5. mars 2012 I motsetning til de fleste andre får jeg ikke utbetalt feriepenger, så for min del er det å betale høyere skatt enn jeg trenger min måte å få feriepenger på. Jeg har også ganske så variabel inntekt, så det å betale for mye i skatt er en trygghet i tilfelle jeg skulle feilberegne min inntekt, så jeg slipper å betale 50% skatt i november og desember Ellers synes jeg skatteberegningen på skatteetatens sider er ganske så gode, så lenge jeg klarer å legge inn alle tall riktig så stemmer det relativt bra
challenger Skrevet 5. mars 2012 #19 Skrevet 5. mars 2012 Jeg har tabelltrekk, men får alltid igjen på skatten.
Gjest Spinell Skrevet 5. mars 2012 #20 Skrevet 5. mars 2012 Jeg har tabelltrekk, men har valgt å trekke litt ekstra hver måned. I fjor fikk jeg igjen omtrent samme sum som ekstratrekket (renter om de hadde stått på vanlig sparekonto hos meg selv iberegnet). For meg har derfor skatteetatens beregninger vært ganske riktige de siste årene. Dersom tar opp eller nedbetaler ekstra mye på lån, eller rentene skulle endres betydelig, vil det være lurt å gjøre en ny skatteberegning. Jeg tenker omtrent på samme måte som Yvonne: klart disse pengene kunne gått rett på sparekonto, men da ville jeg neppe unnet meg noe ekstra for dem. På den annen side: jeg er ikke avhengig av å få utbetalt skattepengene akkurat til sommerferien, og var igrunnen glad for det i fjor, da jeg havnet i en senere utbetalingspulje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå