AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #1 Skrevet 4. mars 2012 Hvis en du kjenner går drastisk ned i vekt, hva tenker du da? Ikke en nær bekjent eller venn, men bare et bekjentskap som du kan snakke med, men ikke om dype ting. F. eks. en på samme studie som deg, men som du ikke henger spesielt mye med. Vedkommende har gått ned rundt 30 kg, og var veldig overvektig før, men er nå normalvektig. Vedkommende går ned i vekt relativt fort (4-5 måneder). Tenker du bare at personen har vært flink? Eller tenker du at personen har fått det bedre med seg selv? Verre med seg selv? Er deprimert? Er syk?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #2 Skrevet 4. mars 2012 Var faktisk ei i klassen som hadde gått ned 14 kg på noen måneder nå etter jul. Hun sa det til oss, ingen av oss som hadde lagt merke til det Generelt ville jeg vel tenkt at personen har vært flink og gjort noe med seg selv. 2
Spøkelse Skrevet 4. mars 2012 #3 Skrevet 4. mars 2012 (endret) 30kg på 4-5 mnd så hadde jeg tenkt at personen enten: - hadde noe feil, var deprimert/syk/noe alvorlig har skjedd - har hatt slankeoperasjon - KANSKJE har vært ekstremt flink med trening og kosthold, men jeg kjenner ingen som har klart 30kg på den tiden der uten at de f. eks forteller venner og bekjente om at de har lagt om livsstilen. Uansett, jeg hadde nok sagt noe sånt som "så bra du ser ut, har du begynt å trene" og prøvd å få igang en samtale. MERK: Om personen ikke var undervektig, that is. Men snakker om å gå fra veldig overvektig til normalvektig. Edit: Ville ikke dømt i noen negativ retning, men grunnene jeg nevner er ting som ville kretset gjennom hjernen og så rett ut igjen antakeligvis Endret 4. mars 2012 av Spøkelse
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #4 Skrevet 4. mars 2012 "Good for you!" også glemmer jeg den saken. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #5 Skrevet 7. mars 2012 Jeg håper på at vektnedgangen skyldes glede eller hardt arbeid. Om vedkommene har blitt på grensen til tynn og i tillegg sier nei takk til banan(eller annen veldig søt eller fet frukt eller grønnsak) forde det er usunt når de tydelig er sultne, da blir jeg bekymra. Men jeg prøver å ikke trekke for mange konklusjoner for jeg har selv opplevd stor vektendring(fra 50 til 115kg) på kort tid(8md) hvor grunnen var trygghet, stabilitet og lykke, i tillegg til noe mindre aktivitet(40t hardtrening til 25t variert). Det var kjempeslitsomt at alle trodde jeg hadde vondt og maste om alt mulig negativt når jeg aldri hadde hatt det bedre... 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #6 Skrevet 7. mars 2012 Var faktisk ei i klassen som hadde gått ned 14 kg på noen måneder nå etter jul. Hun sa det til oss, ingen av oss som hadde lagt merke til det Generelt ville jeg vel tenkt at personen har vært flink og gjort noe med seg selv. Noen syns det ikke så godt på. Jeg kan gå ned 10 kilo uten at noen legger merke til det, men da kan jeg også legge på meg 10 kilo uten at noen ser det Jeg tar av og legger på meg veldig jevnt over hele kroppen. Da syns det ikke så godt. I tillegg er jeg høy.
Gjest Mahareth Skrevet 7. mars 2012 #7 Skrevet 7. mars 2012 Jeg hadde blitt bekymret om jeg hadde lagt merke til at noen hadde gått ned så mye på så kort tid, det er faktisk usunn vektreduksjon. 30 kr tilsvarer faktisk et totalt kaloriunderskudd på 210.000, hvilket over 20 uker er 10.500 kcal i underskudd hver uke. En normalvektig person med middels aktivitetsnivå trenger 2000 kcal om dagen, altså 14.000 i uka. Da sier det seg selv at å ha et underskudd på 10.500 hver uke er usunt og kan bli farlig.
linnformasjonen Skrevet 7. mars 2012 #8 Skrevet 7. mars 2012 Jeg hadde blitt bekymret om jeg hadde lagt merke til at noen hadde gått ned så mye på så kort tid, det er faktisk usunn vektreduksjon. 30 kr tilsvarer faktisk et totalt kaloriunderskudd på 210.000, hvilket over 20 uker er 10.500 kcal i underskudd hver uke. En normalvektig person med middels aktivitetsnivå trenger 2000 kcal om dagen, altså 14.000 i uka. Da sier det seg selv at å ha et underskudd på 10.500 hver uke er usunt og kan bli farlig. Det er ikke usunt eller uvanelig å gå ned 1.5 kilo i uka hvis man er litt stor. Personen var heller ikke normalvektig i utgangspunktet og konsumerte derfor trolig mer enn 2000 kalorier om dagen i snitt, derfor er nok ikke kaloriunderskuddet så farlig. Personen kan også ha lagt til aktiviteter som har gjort at det ikke var nødvendig å redusere konsumet til et minimum. Det har også vist seg at mange har langt lavere forbruk enn 2000 kalorier om dagen, det varierer med stoffskifte. Jeg kjenner flere som lever på 800 kalorier om dagen, som lever helt fint på det - etter slankeoperasjoner.
Store My Skrevet 7. mars 2012 #9 Skrevet 7. mars 2012 Jeg gikk ned nesten 20 kilo i løpet av et år, og da var det en del av medstudentene som kommenterte det. De sa bl.a. at de så at jeg hadde gått ned mye i vekt, og spurte om jeg hadde det bra. Eller de spurte om det var med vilje. Jeg syntes det var greie spørsmål å få. Da spør de jo, uten at jeg syntes det var for inngående. Og jeg kunne selv velge hvor detaljert jeg ville svare. Personlig satte jeg pris på at de spurte, og ikke bare automatisk antok at det var et bra tegn at jeg gikk ned i vekt. (I mitt tilfelle var det med vilje, gjennom kostholdsendring og jeg hadde det bra. Men det er jo ikke alltid tilfelle.)
Gjest Mahareth Skrevet 7. mars 2012 #10 Skrevet 7. mars 2012 Det er ikke usunt eller uvanelig å gå ned 1.5 kilo i uka hvis man er litt stor. Personen var heller ikke normalvektig i utgangspunktet og konsumerte derfor trolig mer enn 2000 kalorier om dagen i snitt, derfor er nok ikke kaloriunderskuddet så farlig. Personen kan også ha lagt til aktiviteter som har gjort at det ikke var nødvendig å redusere konsumet til et minimum. Det har også vist seg at mange har langt lavere forbruk enn 2000 kalorier om dagen, det varierer med stoffskifte. Jeg kjenner flere som lever på 800 kalorier om dagen, som lever helt fint på det - etter slankeoperasjoner. Har du hørt om at kroppen trenger et visst inntak hver dag for å klare å fungere? Det regner jeg med, og da vet du kanskje også at det ikke anbefales å gå under det nivået, selv for å gå ned i vekt. Jeg la inn i en kalkulator her at personen i innlegg 1 er en gjennomsnittlig høy kvinne på 20 år, som veier 30 kg for mye. Med laveste tilgjengelige aktivitetsnivå fikk jeg følgende resultater: Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 2172 kcal. Ditt basale kaloribehov (BMR) er 1810 kcal. For å gå ned i vekt bør ditt kaloriinntak ligge på rundt 1810 kcal. For å kunne øke muskelmasse bør ditt kaloriintak ligge mellom 2172 kcal og 2606 Hvis personen da har et kcal-inntak på 800, som du mener er ok, så ligger personen da 1000 kcal under anbefalt slanke-inntak! Det må du da se at ikke er å anbefale for noen, og at mest sannsynlig vil være skadelig over tid? 1
Store My Skrevet 7. mars 2012 #12 Skrevet 7. mars 2012 Ei jeg gikk på folkehøgskole med gikk ned veldig mye året etterpå, da trodde jeg hun hadde fått spiseforstyrrelser... Men hun hadde ikke det.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #14 Skrevet 7. mars 2012 Jeg hadde tenkt at personen mest sannsynlig vil bli feit igjen ganske fort da det ikke er kjapp slanking som varer, men sakte slanking (med trening og sunt kosthold) over lang tid som gir varige resultater. Så kjapp slanking er ofte et resultat av en diett man aldri vil klare å holde på over tid, feks bytte ut måltider med shaker, og lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå